Cyano er jo ofte oppe og vende, og "cyanotesten" ligeså.
I den forbindelse har jeg en interessant observation, men først forhistorien, for at I får alle detaljer med:
I mit akvarie har jeg længe døjet med nogle plamager af bourdeaux-rødt slim. Det tog ikke overhånd, og jeg kunne holde det forholdsvis nede med en 6mm plastikslange som jeg sugede det op med. Enden af slangen gik i sumpen med et tefilter på, det virkede fint!
Jeg fik laboratorie-osmosevand i dunke, og det kørte fint...
Så dummede jeg mig, jeg fik ny skummer, som gjorde at jeg fjernede lyskilden i sumpen (11W sparepære) da den nye skummer fyldte mere.
Samtidig løb jeg tør for osmosevand, og begndte at efterfylde med vandhanevand...
Nu begyndte de bourdeaux-røde alger at brede sig, og pga. af mit tossede akvariedesign var der flere steder jeg ikke kunne nå, og derfor ikke kunne holde det nede på!
Jeg havde ud fra udseende og udbredelse diagnosticeret det som cyano, og var egentlig ikke i panik, men kunne se på et par Zoanthus mv. at de ikke kunne lide det...
Jeg blev opmærksom på at min fejl med lyset gjorde at min Caulerpa i sumpen ikke eksporterede næringsstoffer i samme grad som før, og reetablerede lyset i sumpen, jeg har købt osmoseanlæg, og kører med fosfatfjerner, men skaden var sket, og de røde plamager havde magten, så jeg fik fat i noget RSR.
RSR havde ikke andet effekt end at det fik de røde plamager til at lave flere bobler, samtidig med at jeg fik bobler alle steder, ikke svævende, men siddende fx. på indersiden af akrylen, ligesom et helt nystartet akavarie (?)
Da RSR ikke fik plamagerne væk, trods korrekt dosering og behandling, må jeg konstatere at det ikke er cyano! (uden mikroskop og kyndig ud i alger mv. vil jeg sige det er umuligt at sige præcis hvad det er...)
Da plamagerne må være fotosyntetiske har jeg valgt at mørklægge akvariet fuldstændigt i to døgn, og det er nu vi kommer til det interessante i forhold til cyanotesten:
Efter et døgns mørklægning havde der sat sig en kant rundt i sumpen af fedtet belægning, som jeg tørrede af i går aftes, belægningen er kraftigt rød!!! Gående fra bourdeaux til cyclamen, altså har plamagerne, som ikke er cyano, afgivet rød farve under mørklægning, ergo kan andet end cyano afgive farve ved mørklægning, ergo er "cyanotesten" værdiløs i diagnosen af cyanoangreb! DIXI!
Dette refererer jo til indlæg af bl.a. Vænge, som bl.a. siger at cyano har stærkere cellevæg end rigtige alger, og jeg vil lægge hovedet på blokken på at alger også kan afgive rød farve, og testen vil derfor kun dokumentere at man har "noget" i akvariet, der under nedbrydning afgiver rød farve... Og for at citere Vænge:
Dette underbygges også af observation af bhjensen:"Jeg ved dog at det rent fysiologisk ikke giver nogen mening at kun cyano skulle give farve til vandet - det giver faktisk SLET ikke nogen mening at det skulle være på den måde... De store opblomstringer jeg har set i akvarier har været dinoflagellater og cyanobakterier i bundlaget og på sten (begge på samme tid) og kiselalger på lange grønne trådalger på stenene.
Jeg giver ikke den "test" nogen som helst merit, før der er en der har lavet den på en dokumenteret isoleret alge.
Faktisk tvivler jeg på hvor god den test ville være lige meget hvad...."
Altså, trods negativ cyanotest virkede RSR for for bhjensen, det stik modsatte resultat af mig, og underbygger endnu en gang Vænge, som i bund og grund vender testen på hovedet, og siger:Jeg tabte tålmodigheden til sidst.
Selvom cyanotesten syntes at være negativ, prøvede jeg alligevel med Red Slime Remover, korrekt doseret og behandlet 2 gange med 48 timers mellemrum.
Det var sgu noget der hjalp - endnu uden tab af noget som helst. Men man skal være meget opmærksom på skummeren, der også hos mig gik helt amok.
Det bliver spændende at se hvordan akvariet ser ud i aften, når jeg tager mørklægningen af...Var der ikke trukket farve ud i vandet, burde man egentlig konkludere at det var cyano