Cyano, interessant observation!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Cyano, interessant observation!

Indlæg af ChristianJS »

Hej Alle!
Cyano er jo ofte oppe og vende, og "cyanotesten" ligeså.
I den forbindelse har jeg en interessant observation, men først forhistorien, for at I får alle detaljer med:

I mit akvarie har jeg længe døjet med nogle plamager af bourdeaux-rødt slim. Det tog ikke overhånd, og jeg kunne holde det forholdsvis nede med en 6mm plastikslange som jeg sugede det op med. Enden af slangen gik i sumpen med et tefilter på, det virkede fint!

Jeg fik laboratorie-osmosevand i dunke, og det kørte fint...

Så dummede jeg mig, jeg fik ny skummer, som gjorde at jeg fjernede lyskilden i sumpen (11W sparepære) da den nye skummer fyldte mere.
Samtidig løb jeg tør for osmosevand, og begndte at efterfylde med vandhanevand...

Nu begyndte de bourdeaux-røde alger at brede sig, og pga. af mit tossede akvariedesign var der flere steder jeg ikke kunne nå, og derfor ikke kunne holde det nede på!

Jeg havde ud fra udseende og udbredelse diagnosticeret det som cyano, og var egentlig ikke i panik, men kunne se på et par Zoanthus mv. at de ikke kunne lide det...

Jeg blev opmærksom på at min fejl med lyset gjorde at min Caulerpa i sumpen ikke eksporterede næringsstoffer i samme grad som før, og reetablerede lyset i sumpen, jeg har købt osmoseanlæg, og kører med fosfatfjerner, men skaden var sket, og de røde plamager havde magten, så jeg fik fat i noget RSR.

RSR havde ikke andet effekt end at det fik de røde plamager til at lave flere bobler, samtidig med at jeg fik bobler alle steder, ikke svævende, men siddende fx. på indersiden af akrylen, ligesom et helt nystartet akavarie (?)

Da RSR ikke fik plamagerne væk, trods korrekt dosering og behandling, må jeg konstatere at det ikke er cyano! (uden mikroskop og kyndig ud i alger mv. vil jeg sige det er umuligt at sige præcis hvad det er...)

Da plamagerne må være fotosyntetiske har jeg valgt at mørklægge akvariet fuldstændigt i to døgn, og det er nu vi kommer til det interessante i forhold til cyanotesten:

Efter et døgns mørklægning havde der sat sig en kant rundt i sumpen af fedtet belægning, som jeg tørrede af i går aftes, belægningen er kraftigt rød!!! Gående fra bourdeaux til cyclamen, altså har plamagerne, som ikke er cyano, afgivet rød farve under mørklægning, ergo kan andet end cyano afgive farve ved mørklægning, ergo er "cyanotesten" værdiløs i diagnosen af cyanoangreb! DIXI!

Dette refererer jo til indlæg af bl.a. Vænge, som bl.a. siger at cyano har stærkere cellevæg end rigtige alger, og jeg vil lægge hovedet på blokken på at alger også kan afgive rød farve, og testen vil derfor kun dokumentere at man har "noget" i akvariet, der under nedbrydning afgiver rød farve... Og for at citere Vænge:
"Jeg ved dog at det rent fysiologisk ikke giver nogen mening at kun cyano skulle give farve til vandet - det giver faktisk SLET ikke nogen mening at det skulle være på den måde... De store opblomstringer jeg har set i akvarier har været dinoflagellater og cyanobakterier i bundlaget og på sten (begge på samme tid) og kiselalger på lange grønne trådalger på stenene.

Jeg giver ikke den "test" nogen som helst merit, før der er en der har lavet den på en dokumenteret isoleret alge.
Faktisk tvivler jeg på hvor god den test ville være lige meget hvad...."
Dette underbygges også af observation af bhjensen:
Jeg tabte tålmodigheden til sidst.
Selvom cyanotesten syntes at være negativ, prøvede jeg alligevel med Red Slime Remover, korrekt doseret og behandlet 2 gange med 48 timers mellemrum.

Det var sgu noget der hjalp - endnu uden tab af noget som helst. Men man skal være meget opmærksom på skummeren, der også hos mig gik helt amok.
Altså, trods negativ cyanotest virkede RSR for for bhjensen, det stik modsatte resultat af mig, og underbygger endnu en gang Vænge, som i bund og grund vender testen på hovedet, og siger:
Var der ikke trukket farve ud i vandet, burde man egentlig konkludere at det var cyano
Det bliver spændende at se hvordan akvariet ser ud i aften, når jeg tager mørklægningen af...
spdiving
Reactions:

Re: Cyano, interessant observation!

Indlæg af spdiving »

Interessant at læse lidt om. Har du prøvet at måle Nitrat og fosfat om natten/morgen hvor mængden af algerne de er mindst og igen sidst i din lys periode hvor mængden af alger er størst ?

Jeg ved at TimW har prøvet dette og fandt ud af at der var stor forskel i målingerne.

Steen
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Hej Steen

Nej, det har jeg ikke, jeg måler ikke selv nitrat og fosfat, det får jeg Carsten fra Decocean til, når jeg er der, hans udstyr er bedre end jeg har råd til lige nu... Det kan virke som en arrogant/ligegyldig tilgang til akvariet, men min holdning er at jeg forsøger at bekæmpe begge dele med gode midler, makroalger, fosfatfjerner, vandskift, rigeligt med levende sten osv. og så kan jeg ikke gøre meget mere, og mine værdier har været fine, dog var der fosfat i sidste måling, efter jeg havde slukket lyset i sumpen...
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Godt indlæg Christian :GO

Synes faktisk det lyder som om at der er andre årsager end vandkvaliteten i dit tilfælde - i hvert fald hvis du har fået bugt med din PO4.
Tilfører du amino eller andre vitaminer etc ?

Når Cyano/dino/slime først har etableret sig, så skal der virkelig kæmpes længe førend de forsvinder. det er vildt at de kan overleve på utrolige små mængder.
Lyder som om du har dino eller det jeg kalder Zeoalger :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ok...Så er det jo svært for dig at måle vandet i disse perioder.

Men kan fortælde at TimW kom frem til at både nitraten og fosfaten var mindst når alge mængden var størst efter lyset havde været tændt.
Så algerne de optager store mængder Nitrat og fosfat og udgiver dem igen når lyset det slukkes.

En af grundene til at man har problemer med algerne kan jo være pga. svingene værdier også er det jo lidt en ond cirkel at få disse Cyano (røde) alger som kun blomster op når lyset er tændt.

TimW har også observeret at tilsætter han lanthanum chlorid når mængden af Cyano er mindst (natten) så har han mest hæld med at bekæmpe fosfaten og der ved får han også mindre Cyano når lyset er på.

Steen
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Tak Peder!

Det eneste jeg tilfører er Mg, Ca og Kh fra Carsten. Mener du at tilsætning af amino og vitaminer vil være en fordel eller bagdel?

Interessant Steen, men det giver jo god mening!

Jeg tror at det har været et næringsproblem der er årsagen, og måske silikat fra vandhanevandet... Og ja, de kan overleve på utroligt lidt, og min fiskebestand er umiddelbart høj i forhold til vandvolumen, men den problematik er jo egentligt et spørgsmål om næringstilførsel kontra næringseksport. Dette er selsagt nemmere at opretholde ved stor vandvolumen i forhold til bioload, men er det ikke i balance vil det også gå galt med en Cromis i 10.000l, det er kun et spørgsmål om tid.

Jeg må optimere min næringseksport, og umiddelbart kan jeg optimere forholdene for mine makroalger med bedre lys. Er Chaetomorpha bedre end Caulerpa?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Man kan helt klart se forskel på koralernes farve når der tilsættes amino og vitaminer til vandet.
Så jeg kan kun anbefale dette.

Steen
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg har ikke andet at tilføje end at det indtil nu er en særdeles kompetent tråd med eftertanke og vid. Tak for det.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Christian,

Jeg ville personligt gøre flere ting hvis jeg havde dine alger.

1) Optimer eksport af næring - dvs skummer er altid ren. Vandskift ved at suge detritus op fra bundlag.
2) UNDGÅ at dosere amino og vitaminer i de perioder hvor du har algeproblemer !!!! - korallerne og algerne HAR for meget næring allerede. Det giver kun liv til dine alger pt.
3) Få Chaeto i refugie eller sump, og denne er at foretrække frem for de fleste andre makroalger(Mikroalger bekæmpes nu engang rigtigt godt med makroalger :y )

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Tak Henning!

Hej Peder.
Det var præcis min egen formodning omkring tilsætninger. Grundet udformningen af min tank er det meget svært at suge detritus fra bundlaget, jeg har derfor en meget alsidig samling snegle. Dette er selvsagt ikke lige så godt som at suge, men den mulighed jeg har. Jeg har overvejet diverse sandvendere/spisere, men da arealet ike er ret stort, er jeg ikke hoppet på en, da jeg frygter den vil dø af sult. Dette er lidt ironisk, da jeg med al sandsynlighed netop pga. designet ikke ville opleve at den spyttede sand ud over mine koraller...

Jeg har Caulerpa, men vil pga. mit ændrede sump-design, hvor jeg bl.a. har droppet bundlag, gå over til Chaetomorpha, så jeg vil måske oprette en bytteannonce :pray:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Kommer du til Gilleleje en dag, kan du få alt det Chaeto du vil ha, helt gratis :y
Overvej i øvrigt om du ikke kan sætte et pvcrør på en slange, så du kan suge fra bundlaget trods alt - ved godt det ikke er let i lige præcis din balje :h

mvh
Peder
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder

Se det er jo et tilbud der slet ikke er til at sige nej til! At få lov til at se dit akvarie vil jeg meget gerne! Må jeg tage min kone med?
Jeg har tænkt på diverse systemer, og jeg skal nok finde på noget!
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Hej Peder

Se det er jo et tilbud der slet ikke er til at sige nej til! At få lov til at se dit akvarie vil jeg meget gerne! Må jeg tage min kone med?
Jeg har tænkt på diverse systemer, og jeg skal nok finde på noget!
seføli :y

Vi finder blot en dag

Mvh
Peder
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Tak Peder! :GO

Update: To døgn med totalt mørke hjalp ikke, da jeg tog mørklægningen af (om aftenen, for ikke at stresse) var de røde plamager godt nok væsentligt mindre, men aftenen efter var det det samme!
Så efter en uges ro, måtte der skrappere midler til!

Jeg riggede en sprinklerpumpe til på en pind, og blæste plamagerne af!

DET virker! men akvariet lignede i løbet af et øjeblik Pløresund efter storm, fuldstændigt brunt af detritus :G Damn, der kan gemme sig meget i revnerne!

Jeg havde rigget filtersok med filtervat på hovednedløbet og filtervat i boblefælden efter overløbet, skummede meget vådt, og skiftede 30% vand - og bad! :pray:

I løbet af et par timer var vandet nnæsten klart igen, og alle fisk klarede det, men alle anomoner og koraller var helt foldet sammen... Og hele søjlen var dækket af svæv. Jeg riggede en sugeslange til i sumpen, før filtervattet, og sugede detritus af søjlen, det hjalp noget, men det ser stadig ikke rigtig godt ud.

Mine to Turboer to desværre billetten, uvist af hvilken årsag, men alt andet ser ud til at klare skærene.

jeg har i dag skiftet endnu 10% vand, og støvsuget bunden, men den teleskopstøvsuger jeg har købt er elendig, så den ryger nok retur.

Overvejer at fjerne alt bundlag, og putte nyt finere i.

Nogen forslag til detritus-spisende dyr? Mit sand er vist mere detritus end sand...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Du lægger en forbilledlig energi og entusiasme i din kamp, det må man lade dig. :y

Døjede selv på et tidspunkt med alger (ikke cyano).
Jeg havde meget glæde af at bruge en stor spandpumpe som støvsuger.
Den cirkulerede jo vandet så jeg kunne suge så længe det passede mig.
Jeg havde filtervat i som jeg skiftede efter hver sugning.
Hvis du har tilstrækkelig kornstørrelse som bundlag, eller har en god sugesi på, så skulle du også kunne klare bundlaget.

Du kan også anvende den på stensætningen. Skrub med en tandbørste og hold sugerøret tæt ved, så undgår du at det du skrubber af spredes for meget

Jeg kom meget af mit problem til livs på den måde, med et minimalt vandsplid.

Held og lykke med projektet :h

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

crazy seahorse skrev:Du lægger en forbilledlig energi og entusiasme i din kamp, det må man lade dig. :y

Hvis du har tilstrækkelig kornstørrelse som bundlag, eller har en god sugesi på, så skulle du også kunne klare bundlaget.

Du kan også anvende den på stensætningen. Skrub med en tandbørste og hold sugerøret tæt ved, så undgår du at det du skrubber af spredes for meget

Erik
Det lyder som en god ide, når man har Cyano :GO

Skiftede du alt filtermaterialet ud i spandpumpen med filtervat kun, eller kan man bare købe en og så bruge den med det, som kommer med? :happy:
Hvor mange l/t er din spandpumpe på? :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

ChristianJS skrev: Mine to Turboer to desværre billetten, uvist af hvilken årsag, men alt andet ser ud til at klare skærene.
Dinoflagellater er giftige for snegle, hvorfor det er en god indikator for dette. Det er desværre noget lort at komme af med, og kræver en kamp uden lige. Der findes en norsk side, der beskriver dinoflagellater godt, og giver nogle fifs til hvad man kan gøre. Jeg selv måtte bruge fauna marin algaeX før jeg kom af med det lort. Ikke noget koraller og anemoner bryder sig om'!
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Cyano er det ihvertfald ikke! Men den boudeaux-røde farve stemmer bare ikke ret godt med dino'er, så vidt jeg kan læse mig frem til...
Indtil videre vil jeg fortsætte med at højtryksrense dem af, og køre med masser af vandskifte, filtervat osv.
Jeg har tydeligvis et problem med ophobning af detritus som jeg skal have løst.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Det lyder som om du bliver nødt til at suge bundlaget op, kasere det. Kør som Birthe Kjær i et par uger....

Opdater eller arranger pumper således at du undgår døde zoner.

Held og lykke :-)

Mvh
Peder
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Uden trusser??? På mit setup må det være uden filtersok, uden vi skal ud i andre anvendelser for sokker... :-)

Jeg har overvejet det, men mine resterende sandlevende snegle ville skulle ud så.
Og mere flow, det har du ret i, og det har jeg også planer for!
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Uden trusser??? På mit setup må det være uden filtersok, uden vi skal ud i andre anvendelser for sokker... :-)

Jeg har overvejet det, men mine resterende sandlevende snegle ville skulle ud så.
Og mere flow, det har du ret i, og det har jeg også planer for!
Mente nu bundløs :K .........lol
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Marco R skrev:
crazy seahorse skrev:Du lægger en forbilledlig energi og entusiasme i din kamp, det må man lade dig. :y

Erik

Det lyder som en god ide, når man har Cyano :GO

Skiftede du alt filtermaterialet ud i spandpumpen med filtervat kun, eller kan man bare købe en og så bruge den med det, som kommer med? :happy:
Hvor mange l/t er din spandpumpe på? :)
Yes, ud med alt andet filtermateriale. Kun vat som kasseres når man stopper sugningen. Det med svampe og sager komplicerer bare det hele.
Du kan jo bare fylde det i når du er færdig, så er den så god som ny.

1.200 L/T
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg faldt over denne interessante tråd, som jeg lige vil dele med jer om Cyano: http://kortlink.dk/reefcentral/awez
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Birkefeldt skrev:Jeg faldt over denne interessante tråd, som jeg lige vil dele med jer om Cyano: http://kortlink.dk/reefcentral/awez
Tusind tak Birkefeldt :y

Jeg har dog aldrig hørt om nogen der har haft succes med "slukket lys" for at kurere Cyano - derimod har jeg hørt det hjælper mod Dinoer.....

Nogle erfaringer her fra DK ? ... Anyone ?
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Det hjalp ikke på hvad jeg nu engang har, om det er Cyano eller Dinoer...

Men i et akvarie med normale mål, og bedre plads end jeg har, ville jeg rigge en sprinklerpumpe til, med sugeslange i sumpen, så man ikke får ting med i pumpen, og spule stenene med en tynd skarp stråle, evt. med en stor kanyle som "højtrykslanse". Samtidig ville jeg sætte filtersokker på alle cirkulationspumper, og filtervat i sumpen, så vil jeg tro at man har et effektivt system!
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:
Birkefeldt skrev:Jeg faldt over denne interessante tråd, som jeg lige vil dele med jer om Cyano: http://kortlink.dk/reefcentral/awez
Tusind tak Birkefeldt :y

Jeg har dog aldrig hørt om nogen der har haft succes med "slukket lys" for at kurere Cyano - derimod har jeg hørt det hjælper mod Dinoer.....

Nogle erfaringer her fra DK ? ... Anyone ?
Det har jeg faktisk ;)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... lit=+Cyano
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Schwensen :-)

Udover lysreducering gjorde du følgende:

Fjerne Biopellets
Dobbelt RowaPhos tilsætning
Øget mængde vandskifte
Sugning af detritus fra bundlag mv

Jeg vil mene at flere/om ikke alle disse faktorer har været medvirkende til at fjerne dine Cyano :y

Men dermed ikke sagt at du kan ha ret.

Mvh
Peder
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Altså :) Du har ret, men ikke med biopellets. Det var da jeg fjernede dem fra systemet, at jeg fik et udbrud af cyano, som jeg bøvlede med. Men ellers, så har du ret ;)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Schwensen skrev:Altså :) Du har ret, men ikke med biopellets. Det var da jeg fjernede dem fra systemet, at jeg fik et udbrud af cyano, som jeg bøvlede med. Men ellers, så har du ret ;)
Det er såmænd ikke vigtigt, vigtigt er at du gjorde det der virker på Cyano og flere andre uønskede alger.

KRIG Krig og atter krig, og på flere fronter samtidig :y

Mvh
Peder
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »