Nanoakvarie til rejer?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet

Nanoakvarie til rejer?

Indlæg af Kenneth tinnesen »

Hejsa
Er helt ny i faget, og har lige brug for et par expertips:-)
jeg vil lave et lillge akvarie til saltvands rejer, ikke nogen voldsomme nogen, bare et lille hyggeakvarie. men det skal helst kunne holdes uden skummer og anden "voldsom" teknik. Der skal ikke fisk i overhovedet.

Tager jeg nu udgangspunkt i et 54 ltr. akvarie, hvad vil i så anbefale at komme deri af levende sten, pumpe, lys og anden dekoration? Hvad med vandskifte? Hvor meget? Hvor tit?

Alle tips er mere end velkomne!

MVH
Kenneth Tinnesen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du ikke spurgt om det engang??
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18

Hej Carsten
jo - du svarede jo selv på indlæget, og det fik mig lidt på rette kurs. nu har jeg så valgt at flytte tråden til et andet forum, hvor det måske er lidt mere passende, og vil gerne høre lidt mere om det, ud over, at jeg godt kan lave det uden skummer mm., og vide lidt mere om, hvad og hvor meget der skal til, for det fik jeg ikke rigtig svar på i dit indlæg.

MVH
Kenneth
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

nu ved jeg ikk om det er noget andet der gælder når det er reje akvarie men ved et revakvarie, skifter man (kan man ) 10 % en gang om måneden, men når du vil køre uden skummer kan det godt være det burde være mere ...! er heller ikk sikker på om rejer kræver samme cirkulation som fisk, men normalt er vel 10-20 gange volumen
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

lyset det kommer ikk så meget an på rejerne de er ikk så krævene, det kommer lidt mere an på hva koraller du vil ha der i :wink:
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hvis det kun er rejer du vil have i akvariet, så er det meget begrænset hvad du skal have af udstyr. Et par cirkulation pumper, og så vil jeg anbefale dig et osmose anlæg, ellers risikerer du at akvariet bliver kvalt i alger.
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18

Hej Carsten
tak for svaret. hvad med belysning? Kan almindelige lysstofrør gøre det?
Hvor mange levende sten tror du der skal i en 54 ltr.? og pumpekapacitet? vil en indvendig pumpe med 1000-2000 ltr/time kunne gøre det eller skal der større filter på? f.eks. et spandfilter?

MVH
Kenneth
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Alt kan lade sig gøre, spørgsmålet er blot hvorlænge og hvor godt.
Jeg ville nok vælge et T5 compact med reflektor. Hvis du nøjes med et par rejer, synes jeg ikke du skal investere i noget filter, det er meget begrænset hvad 2 rejer kan svine. Et par små powerheads vil formentlig kune klare cirkulationen, 2 stk a 1000 liter er vel nok, og koster i alverden.
I København er der nogle flotte sten fra Karibien i omløb hos Klovnfisken og Planteimporten. Derer også mindre brokker af dem, så det burde være muligt at opbygge noget pænt uden at flyde alt for mange kilo i.
Jeg har ingen ide om hvormange kilosten du skal bruge. Men køb nogen som ikke er alt for store. Køb dem evt over et par gange, eller aftal med butikken at du kan komme tilbage med dem som du ikke kan bruge.
Hede
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Hede »

Hvis du bare vil have et par rejer og evt lidt skiveanemoner er almindelige lysstofrør rigeligt. Og var jeg dig, ville jeg nok starte ud med et powerhead på 5oo liter, havde selv et akvarie på 110L hvor jeg startede ud med en 2000L pumpe. det var lige ved at blæse det hele ud af akvariet. Mvh Morten.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hede skrev:Hvis du bare vil have et par rejer og evt lidt skiveanemoner er almindelige lysstofrør rigeligt. Og var jeg dig, ville jeg nok starte ud med et powerhead på 5oo liter, havde selv et akvarie på 110L hvor jeg startede ud med en 2000L pumpe. det var lige ved at blæse det hele ud af akvariet. Mvh Morten.
Det er jo ikke engang 10 gange akvariets størrelse!

En god cirkulation er godt for meget, selvom man ikke har fisk i akvariet. I en dårlig cirkulation er chancen for cyanobakterier også større.

Selv har jeg 1500 l/t. i mit lille skrivebords nano på 36 l. Dette er rigeligt, men ikke overdrevent.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Hede
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
20

Indlæg af Hede »

Dit Vand bliver cirkuleret 41 gange i timen med den 1500L pumpe.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hede skrev:Dit Vand bliver cirkuleret 41 gange i timen med den 1500L pumpe.
Ja?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg ahr lige så meget cirkulation i mit akvarie, som Mads har hele 48000 liter, og det virker ikke overvældende
Hede
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
20

Indlæg af Hede »

Kennet må jo prøve sig frem. Den med en 1500L powerhead i et 36L akvarie æder jeg ikke. Da jeg havde et 110L brugte jeg en 1000L aquabee powerhead og der var rigelig cirkulation.
Hede
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
20

Indlæg af Hede »

Og Mads jeg lurede lige din hjemmeside. dit skrivebords nano er JO på 54L og ikke 36 som du siger tidligere. og du kører din cirkulation med 2 pumper, hvilket giver et mere roligt flow.

Jeg håber vi er enige i at cirkulation er godt men man skal heller ikke have så meget at sand og sten ryger rundt i i akvariet..
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hede skrev:Og Mads jeg lurede lige din hjemmeside. dit skrivebords nano er JO på 54L og ikke 36 som du siger tidligere. og du kører din cirkulation med 2 pumper, hvilket giver et mere roligt flow.

Jeg håber vi er enige i at cirkulation er godt men man skal heller ikke have så meget at sand og sten ryger rundt i i akvariet..
Der pumpes 1500 l/t. i et 36 l. var, hvad jeg skrev. Jeg er skam godt klar over, at det inkl. sump er på 54 l. og er også klar over at det er fordelt på to powerheads, men det gør ikke mit udsagn usandt... "Selv har jeg 1500 l/t. i mit lille skrivebords nano på 36 l. Dette er rigeligt, men ikke overdrevent."

Om du "æder den" eller ej, er jeg på sin vis bedøvende ligeglad med.

Så meget cirkulation man kan få ind, uden korallerne generes eller vælter, vil jeg klart foretrække. Jeg syntes blot, det var underligt at foreslå en cirkulatiosn på under 10 gange akvariets størrelse.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »