Ugens tråd, uge 12: Hokus Pokus !
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Ugens tråd, uge 12: Hokus Pokus !
Denne uges tråd handler om vidundermidler, hvad har du købt af hokus pokus og hældt i baljen, hvorfor blev du "overtalt" til at gøre det og hvilken virkning havde det ?
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Ugens tråd, uge 12: Hokus Pokus !
Zeofood7 - det er min helt klare overbevisning det er "VSV" og intet andet - spild af penge i min optik.
PurpleUp - fint produkt, men alt for dyrt ift. hvad man ellers kan købe (Ca + Mg)
Levende sand - købes dødt sand, der podes med lidt levende kommer der lige så hurtigt liv i dette, er min erfaring.
Strontium (Sr) - det har jeg aldrig set et resultat på at dosere, men man kan selvfølgelig diskuterer om det er et "vidundermiddel".
PurpleUp - fint produkt, men alt for dyrt ift. hvad man ellers kan købe (Ca + Mg)
Levende sand - købes dødt sand, der podes med lidt levende kommer der lige så hurtigt liv i dette, er min erfaring.
Strontium (Sr) - det har jeg aldrig set et resultat på at dosere, men man kan selvfølgelig diskuterer om det er et "vidundermiddel".
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Zeoton fra Aquafair. Eneste effekt jeg oplevede var at min kassebeholdning blev drænet, ikke voldsomt men alligevel.
Modnet vand fra forhandler. Dette var nok de dummeste lære penge at smide ud da jeg startede mit første akvarie op.
Salifert Po4 test sæt er det da også blevet til... Haha
Mirakel muld er der nogle der kan huske dette
Indkørt sand har man da også prøvet.. Haha
Heldigvis er der sket meget i hobbyen siden jeg fik mit første akvarie hvor det var ind at bruge bundfilter ... Haha super nem måde at samle skidt på... Haha
Steen
Mirakel muld er der nogle der kan huske dette

Heldigvis er der sket meget i hobbyen siden jeg fik mit første akvarie hvor det var ind at bruge bundfilter ... Haha super nem måde at samle skidt på... Haha
Steen
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Hehespdiving skrev:Modnet vand fra forhandler. Dette var nok de dummeste lære penge at smide ud da jeg startede mit første akvarie op.

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Modnet vand er ikke hokus pokus. Men der er jo en uendelig diskusion her på forum.spdiving skrev:Modnet vand fra forhandler. Dette var nok de dummeste lære penge at smide ud da jeg startede mit første akvarie op.
Mirakel muld er der nogle der kan huske dette![]()
Steen
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvad er det så?? Hvad får man med det vand, som man ikke selv kan få på et døgns tid?nesnej skrev: Modnet vand er ikke hokus pokus. Men der er jo en uendelig diskusion her på forum.
Fed ide at lade kunderne betale for at suge både glasrosser og planaier samt andre mystiske ting op hos en forhandler.
Der er en grund til at flere og flere dypper deres ny indkøbte koraler i væske der fjerner utøj.
Vil man endlig have brugt vand. Kan dette helt sikket fås gratis fra en anden der holder saltvand.
Steen
Der er en grund til at flere og flere dypper deres ny indkøbte koraler i væske der fjerner utøj.
Vil man endlig have brugt vand. Kan dette helt sikket fås gratis fra en anden der holder saltvand.
Steen
- Søren Ravn
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Horsens
Nu ved jeg godt man skal passe på med hvad man skriver herinde.
Men i mit tilfælde er det osmose anlæg
De første ca 3 år jeg havde min 550L bajle kørte jeg med osmose anlæg. ( for det skulle man jo hvis man ikke skulle have alge helvede )
Det første var et osmose anlæg uden silikate filter, det næste var med et 1liters silikate filter.
Idag køre jeg kun med silikate filter, som får skiftet medie efter ca et års tid. ( når det er blevet mørkt/sort ).
Jeg kunne ikke se nogen forskelle da jeg pillede osmose anlæget af for en ca 4år siden.
Men nu er der jo nok også stor forskel på hvor man får sit vand fra.
Da mit akvarie er blevet flyttet rundt nogle gange har jeg prøvet følgende vandværker
Hansted vandvand ( ved horsens ) med osmose anlæg
Juelsminde vandværk med osmose andlæg
Egebjerg vandværk ( ved horsens ) med/uden osmose anlæg

De første ca 3 år jeg havde min 550L bajle kørte jeg med osmose anlæg. ( for det skulle man jo hvis man ikke skulle have alge helvede )
Det første var et osmose anlæg uden silikate filter, det næste var med et 1liters silikate filter.
Idag køre jeg kun med silikate filter, som får skiftet medie efter ca et års tid. ( når det er blevet mørkt/sort ).
Jeg kunne ikke se nogen forskelle da jeg pillede osmose anlæget af for en ca 4år siden.
Da mit akvarie er blevet flyttet rundt nogle gange har jeg prøvet følgende vandværker
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Ja, absolutSøren Ravn skrev:Nu ved jeg godt man skal passe på med hvad man skriver herinde.![]()

Mht. osmoseanlægget så kommer det jo, som du selv siger, an på hvordan vandet som udgangspunkt er. Dernæst er det jo også afhængigt af hvilken type akvarium man holder sig.. det er vist de færreste steder at hanevandet er godt nok til et hardcore SPS rev..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 2007
- Zeoton + Stylio Possi Glow: Ikke den store virkning, men det afspejles jo ikke i prisen,
- Easy Lifes flydende filter materiale: Det virker til gengæld som det skal.
- Strontium (som der bliver nævnt ovenfor) men vi kan til gengæld se en stor effekt. Måler for det, og korallerne bruger ekstremt meget lige for tiden
- Banan, salat, agurk mm
- Og vodkaen skal da også nævnes, det er da virkelig hokus pokus i mange øjne
- Easy Lifes flydende filter materiale: Det virker til gengæld som det skal.
- Strontium (som der bliver nævnt ovenfor) men vi kan til gengæld se en stor effekt. Måler for det, og korallerne bruger ekstremt meget lige for tiden
- Banan, salat, agurk mm
- Og vodkaen skal da også nævnes, det er da virkelig hokus pokus i mange øjne

Mvh Anette og Kristoffer
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Altså i vækst eller farve?Anette skrev: - Strontium (som der bliver nævnt ovenfor) men vi kan til gengæld se en stor effekt. Måler for det, og korallerne bruger ekstremt meget lige for tiden
Hvordan er det et vidundermiddel? Skal det forstås som at fiskene ikke har nogen "fordel" ved at spise det ift. noritang fx.?Anette skrev: - Banan, salat, agurk mm
Spændende!
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Når strontium koncentrationen bliver for lav kan vi se på nogle bestemte koraller at de midster noget af farven. Når vi måler for det kan vi se det hænger sammen, og tilsætter vi ikke flere gange om ugen falder koncentrationen næsten ned til 0. Så er begyndt at tilsætte det regelmæssigt og det kan ses på farverne.AndersGS skrev:Altså i vækst eller farve?Anette skrev: - Strontium (som der bliver nævnt ovenfor) men vi kan til gengæld se en stor effekt. Måler for det, og korallerne bruger ekstremt meget lige for tiden
Hvordan er det et vidundermiddel? Skal det forstås som at fiskene ikke har nogen "fordel" ved at spise det ift. noritang fx.?Anette skrev: - Banan, salat, agurk mm
Spændende!
Mht til banan osv tænker jeg vidundermiddel som i noget man desperat propper i akvariet for at få nye kirurger til at spise. Har dog kun harft held med salaten (ud over nori)
Mvh Anette og Kristoffer
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Ok, havde ellers fået indtryk af at Sr kun var en issue ift. skelettet, men interessant!Anette skrev: Når strontium koncentrationen bliver for lav kan vi se på nogle bestemte koraller at de midster noget af farven. Når vi måler for det kan vi se det hænger sammen, og tilsætter vi ikke flere gange om ugen falder koncentrationen næsten ned til 0. Så er begyndt at tilsætte det regelmæssigt og det kan ses på farverne.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Det skulle da være beviseligt at Vodka øger antallet af de bakterier der udgør vores Biofilter = Mindre målbart PO4 & NO3, hvilket stiger igen hvis man nedsætter dosis, så hvordan kan det være Hokus Pokus efter din mening?Anette skrev:-- Og vodkaen skal da også nævnes, det er da virkelig hokus pokus i mange øjne
(Her skulle jo kun skrives om ting der IKKE virker, ikke hvad folk går rundt og tror - det kan de gøre søndag formiddag på rette sted.)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg havde samme opfattelse.AndersGS skrev:Ok, havde ellers fået indtryk af at Sr kun var en issue ift. skelettet, men interessant!Anette skrev: Når strontium koncentrationen bliver for lav kan vi se på nogle bestemte koraller at de midster noget af farven. Når vi måler for det kan vi se det hænger sammen, og tilsætter vi ikke flere gange om ugen falder koncentrationen næsten ned til 0. Så er begyndt at tilsætte det regelmæssigt og det kan ses på farverne.
Og de kloge folk i USA er bestemt ikke enige om værdien af strontium.
Derfor et par spørgsmål til Anette:
Hvad er det for nogle koraller? Hvilken farve havde de og hvilken fik de??
Hvad er det for fabrikat leverer strontiumen? Er den ren eller sammen med noget andet?
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Kan nu ikke se der står det kun skal være ting der ikke virker? Og prøv du at gå ned i føtex til den flinke unge mand der griner og ønsker en en god aften efter man har bestilt den billigste slave vodka de har - nej nej, det er skam ikke til mig, men til akvariet. DET er hokus pokus i hans øjne.amddurin skrev:(Her skulle jo kun skrives om ting der IKKE virker, ikke hvad folk går rundt og tror - det kan de gøre søndag formiddag på rette sted.)

Carsten: Generelt er farverne på blå og blå/gul acropora samt pink hysterix blevet væsentlig flottere siden vi er begyndt at tilsætte. Havde problemer med især farven på hysterixen før. Har nogle frags af en acropora tricolor der var grå, som nu er blevet gule/grønne med lilla polypper efter vi holder nivearuet konstant.
Umiddelbart er acroporaerne også blevet mere tyk-grenede. Men det kan også være synsbedrag

Vi har ikke ændret andet end at holde strontiumniveauet stabilt og højt. Prøvede det da vi ikke kunne holde nogle bestemte farver selvom NO3=0.5 ppm og PO4=0.008-0.015 ppm, og det har givet det sidste boost vi manglede.
Vi har i starten brugt aquafairs strontium opløsning, men har nu bestilt det i pulverform i stedet.
Mvh Anette og Kristoffer
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Ah jo, og vores pinke styliopora er begyndt at skifte fra brun til PINK igen. Den forrige ejer har haft den længe, og dosserede også regelmæssigt strontium. Faktisk derfor vi prøvede strontium som et skud i tågen. Når han kunne holde farven måtte vi også kunne.
Fandt lige dette billede af den fra da vi fik den. Den pinke i midten, der er blevet brun og nu er ved at få farven tilbage.
Fandt lige dette billede af den fra da vi fik den. Den pinke i midten, der er blevet brun og nu er ved at få farven tilbage.
Mvh Anette og Kristoffer
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ok! kan man vel bare sige. Jeg har selv i perioder brugt de samme sporelementer.
Det er dem her jeg brugte
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/211
Hvor finder du det i pulverform??
Det er dem her jeg brugte
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/211
Hvor finder du det i pulverform??
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Dette vi har bestilt, der er til at hæve med ca 70 ppm i vores 700 L netto volumen http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/1338
Og denne har vi brugt ind til nu: http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/317 det er bare ikke til at hitte ud af hvor meget man tilsætter når man ikke kender en koncentration af det.
Det var som sagt et skud i blinde at prøve at tilsætte, men det virker for os, og vi kan tydeligt se det på korallerne omend det går langsomt. Vandskifte har også hjulpet - bare kortvarigt, og kan som sagt måle at strontium på 10 dage kan gå fra 10 ppm ned til 1 ppm når vi ikke tilsætter, så et eller andet sker der..
Og denne har vi brugt ind til nu: http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/317 det er bare ikke til at hitte ud af hvor meget man tilsætter når man ikke kender en koncentration af det.

Det var som sagt et skud i blinde at prøve at tilsætte, men det virker for os, og vi kan tydeligt se det på korallerne omend det går langsomt. Vandskifte har også hjulpet - bare kortvarigt, og kan som sagt måle at strontium på 10 dage kan gå fra 10 ppm ned til 1 ppm når vi ikke tilsætter, så et eller andet sker der..
Mvh Anette og Kristoffer
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det har jo tidligere været kendt at korallerne optager strontium, og man har ment at de optager det blot fordi det nu er der. Den kemiske sammensætning, skulle være meget lig med den for Calcium.
Jeg ved at der har været lavet forsøg i laboratorier, hvor man har undersøgt korallernes vækst, med og uden stromtium. Der var ingen forøgelse af væksten ved at bruge strontium. Men farven har man vist ikke undersøgt.
Jeg ved at der har været lavet forsøg i laboratorier, hvor man har undersøgt korallernes vækst, med og uden stromtium. Der var ingen forøgelse af væksten ved at bruge strontium. Men farven har man vist ikke undersøgt.
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Her er lidt hokus pokos
http://www.aquaticquotient.com/forum/sh ... arama-2009
Et produkt som gør det muligt a holde guld og Klovnfisk samme i akvarie fra GEX
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Usmageligt
, intet mindre
Usmageligt

med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
WTF ?!Nicki Henriksen skrev:Her er lidt hokus pokos
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeps ret fucked up..
Nicki
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Pass ?
hvorfor skulle man også ønske af holde dem sammen?!
har ikke læst nærmere omkring produktet, fandt det bare ved et tilfælde.
Nicki
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Det er vist en velbevaret hemmelighed - men den skulle altså være god nok.Schwensen skrev:Men hvordan ?!
Noget af tricket er lav saltholdighed 1.006-1.008, lav pH ca. 7.
Resten skulle reguleres med det her hvide pulver som tilsyneladende er elektrolytholdigt (frie ioner der tillader salte at vandre til og fra).
Men i bund og grund handler det vel om, at have fisk der er hårdføre og kan holde til ekstremer her er guldfisk et godt eksempel, da de kan trives op til 1.011 SG og jeg ved nogle klovnfisk-avlere yngler klovnfisk ved 1.016, så det vil ikke overraske mig at de fint kan trives de ca. 1.006-8 SG.
MEN hold da fast hvor der det bare forkert ud!

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis du viste hvor meget "dårlig smag" der er rundt om i verden ville du ikke stille spørgsmåletNicki Henriksen skrev:Pass ?

"dårlig smag" efter vores målestok
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har på fornemmelsen det mest er udbredt i Asien
Nicki