Hvilket univers at springe ud i :)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
hung h
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 2012

Hvilket univers at springe ud i :)

Indlæg af hung h »

Godaften alle sammen.

Tjaa, hvordan starter jeg ud.. Men som I nok kan se er dette mit første indlæg her på forummet. Så håber I vil tage godt imod jer, og forhåbentligt kan hjælpe mig med at få afklaret nogle spørgsmål :h

Men jeg har fået mod på at hoppe ind i dette faktiske univers, nemlig saltvandsverden!
Jeg har de seneste par uger brugt et par timer på at læst diverse artikler og debatter igennem, hvilket har givet mig et forholdsvis godt indblik i verden.
Dog har disse artikler rejst nogle nye spørgsmål, som jeg håber i vil kunne hjælpe mig med.

Men som sagt er jeg helt ny indenfor verden, så I må bære over, hvis der bliver stillet lidt "Rookie-spørgsmål"

Min plan indtil videre ser således ud.

Jeg har et 350L Akvastabil, med målene (100*50*40), dog har jeg læst, at det er meget vigtigt at saltvandet ikke kommer i kontakt med rammen, hvorfor ved jeg så ikke, men håber en af jer kan få afklaret det :y . Jeg tænker at det ville være lettest for en nybegynder at starte ud med et relativt stort bajle, da vandværdierne ikke vil svinge så drastisk, end hvis bajlen havde været lille.

Derudover en Eheim 2217 Classic, som jeg stærkt forventer at bruge som filter. Dog læser jeg flere steder at man anbefaler at ydeevnelsen skal være 10 gange akvariets liter antal. Hvilket sige at jeg skal bruge et filter, som har en ydelevne på 3000L i timen, dette synes jeg lyder lidt voldsomt, men har som sagt ingen forstand på dette. Hvad er jeres mening til dette?

Efter at have læst et par artikler, finder jeg hurtigt ud af at de fleste nævner denne maskine "En skummer", hvor vigtigt er denne maskine i forhold til akvariets drift. Nogle nævner at denne maskine er meget vigtigt i miljøet, hvorimod andre mener at man sagtens kan undvære denne maskine?

Derudover læser jeg også at forskellige reaktor bliver nævnt (blandt andet kalkreaktor), men spørgsmålet er egentligt det samme som ovenstående, hvor vigtigt er denne maskine? Ville man kunne undvære denne maskine, hvis ens bundlag var kalksand (hvad end man nu kalder bundlaget i saltvandsverden :biggrin: )

Jeg læser også at en af de vigtigste ting før man begynder at kigge på koraler og fisk, er at få vandværdierne på plads!, Skal jeg forholde mig til disse værdier som denne artikel anbefaler http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/ar ... ticle=1165. Derefter vil jeg gerne høre hvordan i tester jeres vand, osv. Hvilke måludstyr som er vigtig inden for saltvandsverden.

Her til aften gik jeg så igang med at læse lidt om fisk og diverse koraler. Min plan er helt sikkert at starte ud med NEMME koraler og fisk, hvor jeg har fundet denne artikel http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/ar ... rticle=273. Angående nemme fisk, har jeg ikke besluttet mig endnu, men det kommer nok senere :)

Men efter at have læst lidt om koraler hvor diverse koral foder bliver nævnt, hvordan skal man forholde sig til fodring, her tænker jeg hvodan man gør det fodre man koralerne.

hmmm tjae, det var vist de spørgsmål jeg havde i tankerne, men har dog sikkert glemt nogle.
Gode erfaringer og informationer mødes med kyshånd!!

Mvh Hung
Senest rettet af hung h fre 16. mar 2012 20:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvilket univers at springe ud i :)

Indlæg af AndersGS »

Velkommen til hobbyen ;)

Dit første link skal lige rettes til:

http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/ar ... ticle=1165
hung h
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af hung h »

Bum, så kom jeg i tanke om et spørgsmål.

Havde for et par år siden snakket med en ven, som havde et saltvandsakvarie. Han fortalte at det ville være en fordel at købe de "lette" sten, da strømmen/vandet har bedre mulighed for at løbe "igennem" stene, hvor dette korrekt, eller bare noget værre vrøvl? :)
hung h
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af hung h »

- Tak for tippet Anders. Det er rettet nu ;)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

hung h skrev:Bum, så kom jeg i tanke om et spørgsmål.

Havde for et par år siden snakket med en ven, som havde et saltvandsakvarie. Han fortalte at det ville være en fordel at købe de "lette" sten, da strømmen/vandet har bedre mulighed for at løbe "igennem" stene, hvor dette korrekt, eller bare noget værre vrøvl? :)
Den er god nok - stenene skal være "lette" og porøse..

Mht. skummer spørgsmålet så er det en rigtig god ide at have sådan en, da den foruden at hjælpe med til at rense vandet også ilter det.
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

Mht. salt mod alu, er problemet at aluminium bliver "ætset" af saltet og ultimativt får huller. Desuden bliver det grimt at se på. Om det lækker noget under ætsningen til vandet, ved jeg ikke.
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej Hung,

Velkommen til denne fantastiske og dybt afhængige verden :happy:

Synes, at du skal læse vores guidetråd igennem her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918
skod skrev:Mht. salt mod alu, er problemet at aluminium bliver "ætset" af saltet og ultimativt får huller. Desuden bliver det grimt at se på. Om det lækker noget under ætsningen til vandet, ved jeg ikke.
Det med aluminiumet løses ved, at du smørre et godt lag silikone under den øverst alu-ramme. På den måde undgår du at saltvandet vandrer den vej ned :y Der er flere, som har disse akvarier uden, at de bliver grimme. Tror bare, at det er mere nødvendig at tørre af bagefter, hvis der er spildt lidt vand :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Så længe aluminiummet er elokseret, hvilket alle Akvastabil baljer er, så er det ikke et problem...

Men en rigtig god ide er at fuge toprammen, da Akvastabil ikke fuger der fra fabrikken. Det er simpelthen for at undgå at der skal rende vand in bag den øverste alu liste... For hvis vandet får lov at ligge der og fordampe, så bliver det med tiden fyldt med salt (som nogle vil men kan ligne irret alu) og fuger du der er du helt foruden det problem :)

Vil helt sikkert også anbefale en skummer, kun meget få kører uden nu til dags, eller er der alternativt et ATS anlæg som nogle også har haft success med :)

Ang. alle de forskellig reaktore du har læst om, så er det ingen nødvendighed, og vil anbefale at starte uden. Dog er nitrat og fosfat filtre til anbefale senere hen, men det er dog en smagssag. Kalkreaktoren giver næring til korallerne, dette kan også tilsættes manuelt, men dette vil jeg også anbefale at vente med til du først har fået igang med skummer og du synes der er ved at være styr på akvariet :)

Det meste her er min personlige mening... Men er sikker på 99,9% er enige med mig i at en skummer er ''næsten'' uundværlig :)

Held og lykke og velkomme til :)
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Denne gratis e-bog er et rigtig godt sted for dig at få den grundlæggende viden, forklaret på en enkel og letforståelig måde: http://kortlink.dk/lulu/ahxp

Velkommen på forum!
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det kan ikke anbefales at benytte spandfilter (Som Eheim) til saltvand...
Cirkulation skal være bred og blød i strålen og på mange liter i timen som f.eks. med Tunze nanostream eller lign.
10 x rumindhold er alt, alt for lidt - op på mellem 30-60x er passende = 10.500 til 21.000 L/H til 350L akv (En Tunze 6045 giver 4500L/H)
Kalkreaktor er kun for folk med mange koraller og balling er nemmere og billigere at starte op.
en skummer må gerne være meget stor, for både at rense effektivt og fordi saltvand kræver MEGET ilt i vandet...
Jeg bruger ATI PowerCone 200i til 300L, den er 55cm høj og kræver en sump i underskabet med max. 20cm vandstand...
De levende sten må ikke blive tørre, da de indeholder de bakterier som sammen med den høje cirkulation og ilt, fungerer som bio filter i vores akvarier...
4 T5 rør er minimun selv til lette koraller...
(Klik på den blå tekst for at læse om den enkelte ting inde på wiki.)

Disse ting og mere til er beskrevet i den eBog der er link til...

:GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Du skriver at dit akvarie er på 350 liter. Du skriver også at det er 100x50x40 cm. Det giver da kun 200 liter i min verden.
Som de andre skriver så duer spandfilteret ikke som filter. Skummer er det vigtigste filter man kan få.
Som cirkulation siger nogle 10 gange akvariets størrelse. Det er alt for lidt, syntes jeg.
Jeg har 8-9000 liter cirkulation i mit 130 liters akvarie og jeg kunne godt bruge lidt mere.
Læs guider og E bogen der linkes til. Der er god viden at hente der.

Mvh. Stig
hung h
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af hung h »

Godmorgen alle sammen.

Tak for jeres besvarelse, fik kæmpet igennem alle links som I henviser til. (tak for dem!)
Til at starte med, vil jeg lige sige at Stig har fuldstændig ret. Det er et 200 L og ikke 350L!, Jeg var vist lidt træt igår :)

Men som sagt blev jeg færdig med at læse links'ne. E-bogen var rigtig god!

Dog har jeg et spørgsmål omkring mit lys, jeg har et et akvastabil mærke, Typen er AL 110, Volt 200, 2x30 watt. Jeg vil meget gerne have 2x T5 rør, hvor det ene er blåt, og det andet er hvidt. Hvis altså det er muligt :)?

Der blev også skabt lidt "kaos" efter jeg læste omkring sporstoffer.. Vil lige høre om disse sporstoffer er vigtige for mig i starten, eller om det er noget man køber hen ad vejen?

Kan se at I også er store tilhænger af skummer. Jeg tænkte på om jeg kunne droppe spandfilteren, og købe kun købe skummeren til at rense vandet med. vil dog så købe nogle PH til at skabe bevægelse i vandet. Ville denne plan fungere?

Mvh Hung
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

hung h skrev:Godmorgen alle sammen.

Tak for jeres besvarelse, fik kæmpet igennem alle links som I henviser til. (tak for dem!)
Til at starte med, vil jeg lige sige at Stig har fuldstændig ret. Det er et 200 L og ikke 350L!, Jeg var vist lidt træt igår :)

Men som sagt blev jeg færdig med at læse links'ne. E-bogen var rigtig god!

Dog har jeg et spørgsmål omkring mit lys, jeg har et et akvastabil mærke, Typen er AL 110, Volt 200, 2x30 watt. Jeg vil meget gerne have 2x T5 rør, hvor det ene er blåt, og det andet er hvidt. Hvis altså det er muligt :)?

Der blev også skabt lidt "kaos" efter jeg læste omkring sporstoffer.. Vil lige høre om disse sporstoffer er vigtige for mig i starten, eller om det er noget man køber hen ad vejen?

Kan se at I også er store tilhænger af skummer. Jeg tænkte på om jeg kunne droppe spandfilteren, og købe kun købe skummeren til at rense vandet med. vil dog så købe nogle PH til at skabe bevægelse i vandet. Ville denne plan fungere?

Mvh Hung
Hvis det er, så kan du lave en indvendig sump med overløb. Der kan du have en mindre skummer (luft- eller motorskummer), varmelegeme, returpumpe, osmolator og eventuelt en filtersok med noget aktivtkul og Po4-fjerner. Det har jeg :happy:

Men det vil selvfølgelig være at foretrækker med udvendig sump, da du får mere vandbuffer, og kan skjule din teknik lidt bedre, plus at du kan have et refugium også :y

Af cirkulation så vil jeg se efter et par stykker af Tunze 6045 eller Tunze 6055 (Tunze 6055 kan styres af en multicontroller, f.eks. Tunze 7095 eller 7096) :)
Marco R[/center]
hung h
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af hung h »

Hej Marco

Har aldrig lavet et en sump før, og føler mig ikke 100% klar til at hoppe ud i det endnu.
Hvor mange PH ville I anbefale til et 200L? og hvor meget skal L/T?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

hung h skrev:Hej Marco

Har aldrig lavet et en sump før, og føler mig ikke 100% klar til at hoppe ud i det endnu.
I betragting af at du skal have meget cirkulation, fra 8000 til 12000 L/H, og alm. PH (PowerHead) der bruges til ferskvand og som regel kan monteres med en filter skumpatron, må du IKKE benytte til andet end returpumpe (Nede ved 800-2000L/H), da de laver en kraftig og TYND stråle der skubber til fisk og flår vævet i stykker på koraller i dens nærhed, særligt hvis du bruger 2 af sådan nogle helt oppe på 3000-5000L/H pr stk...

Bare så vi er sikre på forskellen mellem alm powerhead og de cirkulationspumper vi benytter i saltvand..

Jeg har ca. 10.400 liter i timen på to cirkulationspumper Tunze 6045 og en anden som bliver udskiftet til Tunze osse samt en 2400L/H returpumpe fra sump til display (Tunze Silence)

Så jeg vil mener mindst 2 cirkulationspumper der køre med en BRED og derved blød strøle, der breder sig over et større område og som derved skåner fisk og koraller selv ved et meget højt antal liter i timen...

Se på tunze hjemmeside og læs evt. hvordan de virker... http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DK ... oxunter052

Den der hedder Tunze 6045 koster næsten kun en trediedel af 6055 og kan stilles manuelt op til 4500L/H, så man kan stille dem ned hvis det er for meget, men jeg tror mere at jeg selv køre med for lidt cirkulation...
Det ville være bedre med 2 stk. Tunze 6055 + controller, så man kan lave forskellige vandstrøminger og lav hastighed om natten så fiskene kan være mere i ro... (Ved ikke om fisk er ligeglade med det)

6045 koster normalt lidt over 500,- kr og 6055 er oppe på ca. 1295,- kr/stk. + multicontroller før de kan styres automatisk...

Og ja, der findes andre mærker end Tunze, men Tunze virker og den nye version af 6045 samt et par andre, kommer med blå gummidutter så pumperne kan køre næsten lydløst og nogle af de billige Kina modeller lever ikke op til deres spec. i L/H og Tunze har mindre huller i det lille beskyttelsefilter der sider ved vand udstrømningen, så de små fisk ikke svømmer ind og risikerer at blive blendet af propellen...

Jeg har haft en blå Damsel inden i en kina pumpe der var slukket under fodring, så fiskene havde lidt ro til at spise, og da små fisk som damsler er glade for huler var den svømmet derind og glad var den så ikke da pumpen blev startede op igen... - jeg har stadigvæk fisken og dens skæl er vokset ud igen på ca 14dg...

:beer:
Senest rettet af amddurin lør 17. mar 2012 18:29, rettet i alt 1 gang.
hung h
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af hung h »

amddurin skrev:Det kan ikke anbefales at benytte spandfilter (Som Eheim) til saltvand...
Cirkulation skal være bred og blød i strålen og på mange liter i timen som f.eks. med Tunze nanostream eller lign.

hmm, synes da at udstrømningen fra min Eheim 2217 er meget blød og bredt.
http://www.akvarieforretningen.dk/picvi ... &pictype=b, det kommer ud fra disse 5 små huller.

Amddurin: Så det er egentligt cirkulationspumper jeg skal have fat i, og ikke Powerheads?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

hung h skrev:
amddurin skrev:Det kan ikke anbefales at benytte spandfilter (Som Eheim) til saltvand...

hmm, synes da at udstrømningen fra min Eheim 2217 er meget blød og bredt.
http://www.akvarieforretningen.dk/picvi ... &pictype=b, det kommer ud fra disse 5 små huller.

Amddurin: Så det er egentligt cirkulationspumper jeg skal have fat i, og ikke Powerheads?

Ja, nogle der virker som dem jeg linket til på Tunze hjemmesiden...
Eheim 2217 giver kun 1000L/H så hvis du bruger mellem 8 og 12 af dem er det da fint nok...

Så kun 2 stk. Tunze 6045 giver ligeså meget cirkulation som 9 stk. af Eheim 2217 (Uden filter matriale i spanden oven i købet, da det jo nedsætter flow hastighedden)

Dem her skal det IKKE være http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=13211

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

hung h skrev:Hej Marco

Det er ikke noget særlig. Der er nogle forskellige muligheder med design af den indvendige sump :y

1 - 2 stk. glas, som er limet sammen i et af hjørnerne
2 - 1 stk. glas på skrå i et af hjørnerne
3 - 3 stk. glas sat sammen til en firkant/ rektangel med bagruden, hvis du vælger at lave den i midten

Det er slet ikke svært og den nemmeste måde at starte ud med, hvis du ikke har mod på en udvendig sump :)

Jeg har selv 2 stk. Tunze 6055 med tilhørende Tunze multicontroller 7095 :happy:
Marco R[/center]
hung h
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af hung h »

Marco: Hvilket teknik og materiale er så nødvendig hvis man vælger at lave en indvendig sump?

Det lyder jo relativt nemt, hvis man "bare" skal lime et stykke glas, op ad et hjørne :GO

Men når alt kommer til alt, har alt det teknisk snak skabt lidt forvirring.

Den Skimmer der!, ville det være nok. Hvis jeg kun brugte en skimmer samt cirkulationspumper?

TAK FOR HJÆLPEN INDTIL VIDERE! :beer:

Mvh Hung
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

hung h skrev:Marco: Hvilket teknik og materiale er så nødvendig hvis man vælger at lave en indvendig sump?

Det lyder jo relativt nemt, hvis man "bare" skal lime et stykke glas, op ad et hjørne :GO

Men når alt kommer til alt, har alt det teknisk snak skabt lidt forvirring.

Den Skimmer der!, ville det være nok. Hvis jeg kun brugte en skimmer samt cirkulationspumper?

TAK FOR HJÆLPEN INDTIL VIDERE! :beer:

Mvh Hung
Hej Hung,

Jeg har i selve den indvendige sump:
- Midiflotor (http://kortlink.dk/saltvandsudstyr/9cwm)
- Varmelegeme (http://kortlink.dk/cichlidecentret/aq4s)
- Tunze osmolator (http://kortlink.dk/saltvandsudstyr/aq4t)
- Returpumpe (http://kortlink.dk/saltvandsudstyr/aq4u)

Andet teknik:
- Luftpumpe til at drive luftskummeren - står i mit underskab (http://kortlink.dk/saltvandsudstyr/8vad - luftslange medfølge på 2 m)
- 1 stk. træiltsten (http://kortlink.dk/saltvandsudstyr/aq4y)
- 2 stk. Tunze 6055 (http://kortlink.dk/saltvandsudstyr/aq4v)
- 1 stk. Tunze multicontroller 7095 til styring af de 2 ovestående pumper (http://kortlink.dk/saltvandsudstyr/aq4w)
- Så mangler du bare en mangler lampe - her kommer det meget an på, hvad du vil have af koraller :y Jeg har denne: http://kortlink.dk/ultra-led/aq4x

Andet:
- Po4-fjerner, der er filtersok med i pakken (http://kortlink.dk/saltvandsbutikken/aq53)
- Eventuelt aktivt kul, om ikke andet er det en god til at have stående i nødsituationer (http://kortlink.dk/saltvandsbutikken/aq52)

Håber, at dette kan bruges, og kan give dig et bedre overblik over, hvordan det kan gøres, ellers må du skrive igen :happy:
Marco R[/center]
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

En Skimmer tager din vandoverflade og ja, skimmer den et andet sted hen...

En Skummer derimod er den som renser vandet, en skimmer tager bare vandet væk fra overfladen, så det er 2 forskellige ting...

Et overløb med en overløbskam på skimmer derfor overfladen, når vandet løber over i overløbskamret...

Et overløbskammer bliver til en indvendig sump hvis man putter en skummer og en returpumper derned i... Vandet kan pumpes ud igennem i hul i glasset (Koster snilt 200,- kr at få boret) eller man bruger lidt PVC eller alm. akvarieslange
inde fra sump og ud i Akvariet...

Man kan bedst holde vandstanden stabil i kamret med skummeren, hvis man laver 2 rum i overløbet (Det indvendige sump.)

Et overløb indeholder kun PVC rør hvis man bruger en udvendig sump...

HUSK:

Brug KUN silikone der er lavet til brug i akvarie ved limning af glas, overløbskam mv.
Vandet SKAL kunne falde 1-2cm ned fra overløbskammen til vandstand i sump/overløb eller tages overfladen ikke...

Senest rettet af amddurin søn 18. mar 2012 12:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

@Marco R: Køre du så bare med 1 rum i den indvendige sump, nu hvor du har osmotator på? (Det er jo noget nemmere, hvis der ellers ikke kommer microbobler med ud, som ellers kunne holdes tilbage af en boblefælde mellem rum 1 og rum 2.)

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

amddurin skrev:@Marco R: Køre du så bare med 1 rum i den indvendige sump, nu hvor du har osmotator på? (Det er jo noget nemmere, hvis der ellers ikke kommer microbobler med ud, som ellers kunne holdes tilbage af en boblefælde mellem rum 1 og rum 2.)

Jeps det er kun et rum :y

En lille smart ting som har hjulpet mig til ikke at få disse mikrobobler ud i vandet - Er, at jeg har vendt indsugningen på returpumpen væk fra udgangen fra luftskummeren. Så de mikrobobler, som kommer ud, når at stige til vejrs, eller forbliver lige ved skummerens udgang. På den måde så opfanger returpumpen ikke de små mikrobobler :happy:
Marco R[/center]
hung h
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af hung h »

Efter lidt overvejelse, ser min plan således ud.

1. Få erhvervet mig en skummer
2. Få købt mig en cirkulationspumpe (måske denne http://saltvandsudstyr.dk/index.php/1-S ... -4000.html)
3. Købe nye rør, T5

Hvad siger I til teknikken indtil videre?
Jeg tror, jeg vil droppe sumpen for denne gang, og indholdet må komme senere.

Mvh Hung
Senest rettet af hung h søn 18. mar 2012 08:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

hung h skrev:Efter lidt overvejelse, ser min plan således ud.

1. Få erhvervet mig en skummer
2. Få købt mig en cirkulationspumpe (måske denne http://saltvandsudstyr.dk/index.php/1-S ... -4000.html)
3. Købe nye rør, T8

Hvad siger I til teknikken indtil videre?
Jeg tror, jeg vil droppe sumpen for denne gang, og indholdet må komme senere.

Mvh Hung
Det setup er ca minimum af hvad du kan holde et saltvandsakvarie med og jeg vil endda sige at det bliver nødvendigt med mere cirkulation, evt som minimum en mere af de der koralia du linker til. Og du skal regne med kun at kunne holde blødkoraller og lignende. Lyset er simpelthen en begrænsning for mere.

Men held og lykke med projektet!
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
hung h
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af hung h »

Hej Birkefeldt.
Tak for svar, min plan er også at holde mig til de forholdsvis nemme koraler, idet mit lys ikke er bedre :crybaby: .
Mvh Hung
hung h
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af hung h »

Arrhhh. Min fejl, men mente T5 rør og ikke T8!!

Nogen som ved om det er muligt at skaffe T5 rør, til netop min type dæklys?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hvis det er sikket at dit lys er til 30W rør er det kun T8 rør der kan bruges.

Ved brug af de fleste skummer, vil du uden brug af sump, få fyldt akvariet op med små bobler pga den høje cirkulation...

Nogle Tunze skummere som F.eks. 9002 og 9006 (Ny version af 9005) er lavet til at kunne side direkte i Display akvariet, bare der ikke sidder en cirkulationspumpe tæt på der peger imod den...

Jeg har ikke haft gode erfaringer med 9005, men den har måske bare være kalket til?

Der er flere der bruger 9002 til 130L akvarie, men 9006 er bedre til større akvarie som dit...

Husk at hælde ferskvand på hver dag, det bør være RO vand m/silikatfilter (Harpiksfilter), da en skummer helst skal have samme vandstandshøjde og for at saltindholdet er stabilt - der fordamper en del vand pga skummer og den høje cirkulation...

Senest rettet af amddurin søn 18. mar 2012 12:36, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

Nu bor jeg ikke så langt fra aalborg, så hvis du vil have hjælp til at lave en sump oa. kan du sende en pb til mig.
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ingen har svaret dig på dit spørgsmål angående sporestoffer.
Glem blot alt om dem, med mindre du får stenkoraller. Og med den mængde lys du tilsyneladende vil have over akvariet er det kun nogle af de mindst lyskrævende blødkoraller du kan holde. De har ikke samme behov for sporeelementer som stenkoraller.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"