Dsb spørgsmål

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Dsb spørgsmål

Indlæg af Valentin »

Kære forum

Undskylder for at lave en tråd der er masser af i forvejen, men ville lige have et par hurtige meninger hvis det var muligt alligevel, og man ved jo aldrig og dette kan skabe nye syn på tingene eller andet..

Jeg har købt en ekstra sump ind som bliver koblet på min nuværende, sådan at sumpen med dsb bliver født først og render der efter til min nummer to almindelig sump med skummer osv ( her tænker jeg måske at det vil være dumt pga skummer måske vil tage alle dyrene inden de når videre..? )
Jeg har købt en masse sand ind, helt i det helt småt, kan dog ikke pt huske navnet, men tænker vasker jeg det ( hvis jeg keder mig en dag ) eller vil en vaskning ikke dræbe div larver og andet godt der er i sandet..? Man kan jo ikke mene tingene er levende mere da poserne når er et par år gamle ( duer de så stadig ? ) .. Men ellers hiver man bare sandet i, og lader systemet blive fyldt med vand og lader skummer tager snavset fra sandet i løbet af dagen....?

Håber i kan hjæpe og bestemt også hvis der er ting jeg ikke har tænkt på eller hvis det er smartere at sætte caulerpa sumpen som sidst....?
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Re: Dsb spørgsmål

Indlæg af Valentin »

Ps.. Caulerpa/ dsb sumpen måler ca 80x60x50 og kan fyldes med ca 60x60x15 med sand - er til nok....?
Mvh Troels

Brugeravatar
Meeloo
Dværg kejser
Dværg kejser
14
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Meeloo »

Hej troels.
Jeg køre selv med DSB og har tidligere kørt med pumpeløs refugium som var over hovedtanken således de små pods og dyr kunne komme godt med ned uden at blive blendet af returpumpe. Dog køre jeg selv med sump / refugium under systemet som man normalt ser det på mit nyeste system. Jeg vil mene at hvis du køre med "remote DSB" (min 10 cm sand) skal dette være dit sidste trin inden retur pumpen for at sikre så meget som muligt overlevelse af macro pods og andre små dyr.
Bare husk at der skal godt med flow over din DSB så du ikke får sorte pletter. mht til Macro alge vil jeg fortrække Chaetomorpha frem for Caulurpa. Jeg har prøvet begge dele og har haft go success med Chaetomorpha.
De små pods yngler bedre der og chaeto vil aldrig frigive Nitrat og fosfat selvom om den skulle kradse af.
MHT. vask af dit LEVENDE sand vil jeg absolut ikke anbefale dette da den "silt" som sandet afgiver i vandet er fyldt med nyttige bakterier. I tilfælde af at det er Dødt sand du har købt (feks. den slags til en sandblæser maskine) SKAL dette vaskes først ;)
Håber at du kan bruge noget af det her.
Ved godt at alle herinde har forskellige meninger og holdninger. Fuld respekt for dem.
Jeg deler bare mit synspunk med dig ud fra hvad jeg har haft mest success med igennem flere systemer.

/Meeloo
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Meeloo - Fedt med et godt svar, og syntes altid et svar ud fra en andens akvaristes egne erfaringer er meget bedre en en der bare har læst det.. Så rigtig godt med dit input.. :GO
Jeg har nu tænkt og tænkt, men det kan kun stå på en måde, vandet fra overløbet ryger i et rum i min dsb, og så gennem en bobbel fælde, og ud i dsb rummet, og videre til en bobbel fælde før vandet så ryger i min rigtige sumps skummerrum.. Så de små pods er nok ikke så glade for mig, men det skal også være mest basseret på at tage nitraten ud af systemet.. Spændende med de alger de skriver om - Chaetomorpha - den vil jeg lige få læst lidt om, om er det noget, så kunne der jo byttes lidt alger og andet, jeg har selv andet end caulerpa her hjemme, ved dog ikke dets navn.. Godt at høre din mening om sandet og vaskning, det vil jeg så lade være med, og håbe at livet der er sovende er hva man kalder det i posen, vil live op igen engang med tiden i mit vand.. :GO
Mvh Troels

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"