Levende sten og efterfyldning af vand
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S
Levende sten og efterfyldning af vand
Jeg har to spørgsmål.
Kan man godt have levende sten liggende tørt, altså uden de ligger i vand, eller skal de holdes våde??
Og når man skal opstarte/efterfylde sit akvarie, skal man så bruge osmosevand, eller er det muligt at bruge postevand ??
Kan man godt have levende sten liggende tørt, altså uden de ligger i vand, eller skal de holdes våde??
Og når man skal opstarte/efterfylde sit akvarie, skal man så bruge osmosevand, eller er det muligt at bruge postevand ??
Niels C. Christensen
330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
De levende sten har helt klart bedst af at ligge i saltvand, hvis de ligger tørt vil en stor del af livet dø ud. Det vil betyde at der er mere dødt materiale der skal omsættes når du starter op, og hvis de ligger længe vil de dø helt og så er det bare en dyr gang sten du har liggende.
Osmosevand er klart bedst, du kan måle nitrat/fosfat på dit ledningsvand og hvis begge er nul kan du principielt godt prøve det, men der må være op til 50 ppm nitrat i ledningsvand så du kan ikke brokke dig hvis det pludselig skifter, og med en masse nitrat i vandet kommer der problemer.
Ja, du kan gøre det hvis dit ledningsvand er ok og du holder øje med det. Nej, det er ikke anbefalelsesværdigt.
Osmosevand er klart bedst, du kan måle nitrat/fosfat på dit ledningsvand og hvis begge er nul kan du principielt godt prøve det, men der må være op til 50 ppm nitrat i ledningsvand så du kan ikke brokke dig hvis det pludselig skifter, og med en masse nitrat i vandet kommer der problemer.
Ja, du kan gøre det hvis dit ledningsvand er ok og du holder øje med det. Nej, det er ikke anbefalelsesværdigt.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Hej vi bruger postevand da der ikke er noget at måle på det. (er også lige nystartet)
Vi blandede salt og vand, det stod i to dage med pumpe / luftpumpe og derefter satte vi stenene i. Det var kun uden vand under transport.
Vi kender en som vi fik 25 l modnet vand af en vi kender og ½ delen af de sten vi har købt er kørt rigtigt godt ind.
Hvis vandværdierne tillader det så begynder vi med koraller om cirka 14. Vi har ikke travlt med fisk osv.
Vi blandede salt og vand, det stod i to dage med pumpe / luftpumpe og derefter satte vi stenene i. Det var kun uden vand under transport.
Vi kender en som vi fik 25 l modnet vand af en vi kender og ½ delen af de sten vi har købt er kørt rigtigt godt ind.
Hvis vandværdierne tillader det så begynder vi med koraller om cirka 14. Vi har ikke travlt med fisk osv.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Det er godt nok tidligt!Hvis vandværdierne tillader det så begynder vi med koraller om cirka 14. Vi har ikke travlt med fisk osv.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvorfor er 20 dage hvis alt er i orden for tideligt ? - det er hvad vi har fået at vide ...Ronny skrev:Det er godt nok tidligt!Hvis vandværdierne tillader det så begynder vi med koraller om cirka 14. Vi har ikke travlt med fisk osv.
Chris - vi har ingen ferskvandstestsæt og har aldrig et

Men saltvand det skal jeg altså sætte mig lidt mere ind i

Vi har købt saltvands testsæt af mærket Salifert
Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
Etter hva jeg har lest så er ikke Nitrit / Nitrat spesielt viktig i saltvannssammenheng. Det er bare en dårlig vane man har tatt med fra ferskvannsverdenen.
Når det gjelder inn med koraller etter 20 dager, så tror jeg også det er en smule optimistisk. Etter 30 dager så var midt akvarie fullt med alger og det vil du ikke ha sammen med koraller.. Jeg brukte 100% godt innkjørt sten, men 100% vann fra springen og Instant Ocean salt.
Men det kan du jo bare vurdere underveis - hvordan det går. Mykkoraller som f.eks Xenia o.l. er vel ikke noe problem..
Når det gjelder inn med koraller etter 20 dager, så tror jeg også det er en smule optimistisk. Etter 30 dager så var midt akvarie fullt med alger og det vil du ikke ha sammen med koraller.. Jeg brukte 100% godt innkjørt sten, men 100% vann fra springen og Instant Ocean salt.
Men det kan du jo bare vurdere underveis - hvordan det går. Mykkoraller som f.eks Xenia o.l. er vel ikke noe problem..
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=4945
Det var lidt ud fra denne teori som er opstillet i # 1 nemlig at den næring som b.la gik på at korallerne bruger noget af al den næring i vandet i stedet for at den bliver brugt af alger.
Nu er der jo også forskel på om du starter op med umodnet vand og sten fra en forhandler eller du starter op med modnet vand og sten der er i gang (ville jeg mene)
Det var lidt ud fra denne teori som er opstillet i # 1 nemlig at den næring som b.la gik på at korallerne bruger noget af al den næring i vandet i stedet for at den bliver brugt af alger.
Nu er der jo også forskel på om du starter op med umodnet vand og sten fra en forhandler eller du starter op med modnet vand og sten der er i gang (ville jeg mene)
Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
espeng skrev:Etter hva jeg har lest så er ikke Nitrit / Nitrat spesielt viktig i saltvannssammenheng. Det er bare en dårlig vane man har tatt med fra ferskvannsverdenen.....

Den er du nok nødt til at forklare nærmere...
Som jeg læser det, siger du at vi som saltvandsfolk ikke skal bekymre os om Nitrit/Nitrat ?
Det håber jeg ikke er hvad du mener - muligvist forstår jeg ikke indlægget korrekt men hvis det ér din mening at Nitrit/Nitrat ikke er vigtigt for os, så kender jeg godt nok mange, der er uenige med dig.
/Kim
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
I følge denne side, så er NO2 og NO3 sekundær målinger. Jeg er også af den opfattelse at de ikke er lige så vigtige i forhold til saltvand som i forhold til ferskvand.Nolan skrev:espeng skrev:Etter hva jeg har lest så er ikke Nitrit / Nitrat spesielt viktig i saltvannssammenheng. Det er bare en dårlig vane man har tatt med fra ferskvannsverdenen.....![]()
Den er du nok nødt til at forklare nærmere...
Som jeg læser det, siger du at vi som saltvandsfolk ikke skal bekymre os om Nitrit/Nitrat ?
Det håber jeg ikke er hvad du mener - muligvist forstår jeg ikke indlægget korrekt men hvis det ér din mening at Nitrit/Nitrat ikke er vigtigt for os, så kender jeg godt nok mange, der er uenige med dig.
/Kim
http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php
Dermed ikke sagt at de ikke kan være vigtige

Senest rettet af Celia tors 31. aug 2006 13:51, rettet i alt 2 gange.
Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
Her fant jeg det:
Nå sier jeg ikke at det er fasitsvaret, men reefkeeping.com er jo et rimelig seriøst magasin.
Les mer på http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.phpAquarists' concerns about nitrite are usually imported from the freshwater hobby. Nitrite is far less toxic in seawater than in freshwater. Fish are typically able to survive in seawater with more than 100 ppm nitrite!17 Until future experiments show substantial nitrite toxicity to reef aquarium inhabitants, nitrite is not an important parameter for reef aquarists to monitor. Tracking nitrite in a new reef aquarium can nevertheless be instructive by showing the biochemical processes that are taking place. In most cases, I do not recommend that aquarists bother to measure nitrite in established aquaria
Nå sier jeg ikke at det er fasitsvaret, men reefkeeping.com er jo et rimelig seriøst magasin.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Jamen, jamen.......Celia skrev: I følge denne side, så er NO2 og NO3 sekundær målinger.
http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

Læs nu artiklen

Der står direkte:
In most cases, I do not recommend that aquarists bother to measure nitrite in established aquaria.
Med established menes jo en balje, der ér kørt ind og fungerer. Her taler vi ikke om to måneders baljer men baljer der ikke er tilført noget nyt i laaang tid.
Hver gang du tilfører noget til dit akvarie sker der en cycling af det hele og så er nitrat- og nitrit-værdierne i høj grad interessante. Du får jo en pejling på, hvornår din balje igen er på plads, når du følger disse ioner tæt.
At de så er at anse for sekundære i et godt indkørt akvarie, betyder bestemt ikke at de er uinteressante.
/Kim
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
jeg mener ikke at et akvarie kan være klart på kun 20dage, selvom i tildels har brugt brugte levende sten er disse efter flytning ikke helt oppe at køre og det ville være surt at smide penge efter koraller der ikke klarer den.
Tålmodighed er den vigtigste faktor når vi arbejder med saltvand.
mvh
Ronny Madsen
Ronny Madsen
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg siger heller ikke at de ikke er interssante og jeg siger heller ikke at jeg ikke måler dem selv. Jeg var bare enig med espeng i at det ikke nødvendigvis var det mest interssante.Nolan skrev:Jamen, jamen.......Celia skrev: I følge denne side, så er NO2 og NO3 sekundær målinger.
http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php![]()
![]()
![]()
Læs nu artiklen![]()
Der står direkte:
In most cases, I do not recommend that aquarists bother to measure nitrite in established aquaria.
Med established menes jo en balje, der ér kørt ind og fungerer. Her taler vi ikke om to måneders baljer men baljer der ikke er tilført noget nyt i laaang tid.
Hver gang du tilfører noget til dit akvarie sker der en cycling af det hele og så er nitrat- og nitrit-værdierne i høj grad interessante. Du får jo en pejling på, hvornår din balje igen er på plads, når du følger disse ioner tæt.
At de så er at anse for sekundære i et godt indkørt akvarie, betyder bestemt ikke at de er uinteressante.
/Kim
Jeg måler både NO2 og NO3 og en masse andet (se min hjemmeside) da jeg jo selv står med et nystartet akvarie.

Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det forstår jeg også godtRonny skrev:jeg mener ikke at et akvarie kan være klart på kun 20dage, selvom i tildels har brugt brugte levende sten er disse efter flytning ikke helt oppe at køre og det ville være surt at smide penge efter koraller der ikke klarer den.

Thomas i Klovnfisken fortalte at man skulle ikke være for langsom med at lætte lidt levende i til at tage nogle af de næringsstoffer der kan ophobe sig og give alger.
Man skal ikke skynde sig det er jeg 100% enig i ! og mit udsagn betyder heller ikke at jeg nu drøner ud og køber ind for flere 1000,- kr koraller og plumper direkte i akvariet. eller at jeg opfordre andre til at gøre det.
Jeg mener blot at hvis vandværdier passer (og dem måler vi) så kan man begynde at putte nogle små koraller i 20-30 dage dage efter stenene.
Bare rolig jeg skal nok lytte efter alle de kloge hoveder der har været igennem det hele flere gange herinde

I øvrigt kan jeg hviske at vi allerede har et par forskellige slags koraller (Shhh) - disse så bare i et akvarie der er kørt til

Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis et akvarie er nyt, er der mange næringstoffer i, det er vi alle helt eninge om! Hvis du putter koraller i, så kort tid efter, for at fjerne de nærringstoffer som er i vandet, så er det RIGTIGT mange koraller der skal i, så mange at du ikke kan få dem ned i akvariet.
Det er noget slemt vrøvl Thomas har fortalt, men han har jo selvfølgelig også en økonomisk interesse i sagen.
Hvorfor det hastværk???
Det er noget slemt vrøvl Thomas har fortalt, men han har jo selvfølgelig også en økonomisk interesse i sagen.
Hvorfor det hastværk???
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvis det er noget vrøvl og han kun siger det fordi han har en økonomisk interesse i sagen så det jo selvfølig noget sludder at sige og ikke noget man skal efterleve.Carsten skrev:Hvis et akvarie er nyt, er der mange næringstoffer i, det er vi alle helt eninge om! Hvis du putter koraller i, så kort tid efter, for at fjerne de nærringstoffer som er i vandet, så er det RIGTIGT mange koraller der skal i, så mange at du ikke kan få dem ned i akvariet.
Hvorfor det hastværk???
Jeg har intet hastværk, jeg ville bare gerne følge et råd der skulle minimere algerne lidt. (ikke at alle alger er af det onde

men hvis det som du siger kræver rigtigt rigtig mange koraller - så nytter det jo ikke noget at gøre det på den måde.
Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Geografisk sted: Nordjylland
hvis du blev tilbudt noget billigt/gratis xenia så vil jeg nok tro at du kunne smide det i baljen, men det skal bare være for at ha noget at se på og ikk for at minimere algerne...! tror nok det var nooze der havde noget i baljen efter et par uger og det voksede vidst fint
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Xenia, er også noget underligt noget! Nogle kan få det til at gro i akvarier med meget næring, andre ikke. Omvendt er der mange, blandt andet mig som kun kan få det til at gro i nærings fattige omgivelser.
Jeg siger heller ikke at korallerne ikke kan overleve, men der er forskel på at overleve og så trives. Blød/læderkoraller er hårdførere end stenkoraller.
Jeg siger heller ikke at korallerne ikke kan overleve, men der er forskel på at overleve og så trives. Blød/læderkoraller er hårdførere end stenkoraller.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg købte T1000 levende sten - der var masser af gode ting på som jo kom med ned i akvariet (en skive anemone, brune pollyper (hedder de det ? )) og en enkelt reje der ved et uheld røg med.
De lever (jeg er endnu ikke erfaren nok til at se om de blot lever eller om de trives
)
Jeg købte også nogle fine koraller af T1000 men de kom i et andet modnet akvarie
De lever (jeg er endnu ikke erfaren nok til at se om de blot lever eller om de trives

Jeg købte også nogle fine koraller af T1000 men de kom i et andet modnet akvarie

Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
- noooze
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg
celia : jeg synes også det er alt for tidligt
jeg fik nogle meget indkørte sten, og ventede og ventede på alger
men efter en måneds tid skete det - og baljen var 100 % fyld først med brunalger og dernæst grønalger
tolmodighed er en dyd i denne verden!
start ud som alle andre - lad det stå med lidt lys og cirkulation en månedes tid, hvor du måler en gang om ugen - ser værdierne gode ud - tilsæt cleanup crew og måske efter yderligere 14 dage, så en hugo
jeg fik nogle meget indkørte sten, og ventede og ventede på alger
men efter en måneds tid skete det - og baljen var 100 % fyld først med brunalger og dernæst grønalger
tolmodighed er en dyd i denne verden!
start ud som alle andre - lad det stå med lidt lys og cirkulation en månedes tid, hvor du måler en gang om ugen - ser værdierne gode ud - tilsæt cleanup crew og måske efter yderligere 14 dage, så en hugo
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt: