Hej forum.
Jeg har haft en sejlfinnekirug i et års tid nu, som altid har haft svært ved at tage på i vægt på trods af kraftig fodring.. Her på det sidste har den haft en lang hårlignende tråd hængende udfra gat. Efter at have lavet lidt research, er jeg kommet frem til at det formentligt er en form for parasit-orm (lækkert).
Er der nogen derved hvor man kan købe et medikament til at behandle sådan noget?? Har læst at der skulle være nogle, der går direkte ind og dræber orm. Har bare ingen idé om hvad de hedder og hvor man kan købe dem?
Pft. Brøgger
Ormekur?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 1000-1499 København K
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: KBH. City
Re: Ormekur?
Ok Så besvarer jeg den selv!
Efter en god del research Nåëde jeg frem til følgende:
1. Få fat på en dyrelæge og få ham til at ordinere noget praziquantel aka Droncit på pilleform
2. Afvej 23 mg pr. halve kg fisk altså ca. 2 mg til en stor kirug.
3. Skær et hul i midten af et stykke reje og placér medicinen. Læg derefter i fryseren.
4. Optø rejestykket (ikke i vand) og smid lige i gabet på den angrebne fisk.
5. Gentag behandlingen efter en lille uges tid.
Resultat: En glad ormefri kirug!!
Ps. behandlingen er reefsafe, da medicinen optages gennem maden. Sørg dog for at den bliver spist så hurtigt som muligt, da medicinen vil blive opløst i vandet og ikke have den ønskede effekt.
VH. Brøgger
Efter en god del research Nåëde jeg frem til følgende:
1. Få fat på en dyrelæge og få ham til at ordinere noget praziquantel aka Droncit på pilleform
2. Afvej 23 mg pr. halve kg fisk altså ca. 2 mg til en stor kirug.
3. Skær et hul i midten af et stykke reje og placér medicinen. Læg derefter i fryseren.
4. Optø rejestykket (ikke i vand) og smid lige i gabet på den angrebne fisk.
5. Gentag behandlingen efter en lille uges tid.
Resultat: En glad ormefri kirug!!
Ps. behandlingen er reefsafe, da medicinen optages gennem maden. Sørg dog for at den bliver spist så hurtigt som muligt, da medicinen vil blive opløst i vandet og ikke have den ønskede effekt.
VH. Brøgger