Saml - selv dioder
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Saml - selv dioder
Jeg har købt tre blå dioder og tilsvarende tre modstande (har ingen idé om, om jeg skal bruge dem alle) hos e-akvariet.
Kan jeg med fordel bruge en adapter med spændingsomskifter, så jeg kan regulere hvor mange volt dioderne får (så man kan regulere hvor meget de skal lyse)?
Og til sidst, hvordan skal det så samles. Jeg er absolut ikke inde i sådan noget elektronik halløj, så en beskrivelse (også gerne en tegning) vil være kanont.
Kan jeg med fordel bruge en adapter med spændingsomskifter, så jeg kan regulere hvor mange volt dioderne får (så man kan regulere hvor meget de skal lyse)?
Og til sidst, hvordan skal det så samles. Jeg er absolut ikke inde i sådan noget elektronik halløj, så en beskrivelse (også gerne en tegning) vil være kanont.
- Vedhæftede filer
-
- M4111695.JPG (52.81 KiB) Vist 2759 gange
- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
du kunne også bare ha købt dioderne hos thansen, og klippet stikket af en mobil oplader og loddet den på. så havde du månebelysning...
Mvh Morten Rønde
160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: 7400 Herning
Jo det ville også umiddelbart mene var okay, sæt evt. en lille 10ohm eller lign. ind (for at sikre strømmen ikke løber løbsk hvis en diode skulle brænde af), og sæt forsyningen på 3V.. husk at sætte dioderne parallelt så.. men det ville være tosset at sætte den på 12V for så brænder du bare unødvendigt energi af i modstandene..
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Mikkel E skrev:Jeg har som sagt ikke forstand på det, så kan man det? Er det så bare at cutte ledningerne og sætte dioderne på strømforsyningen og sætte en på 3 volt? Men køre det så med jævnstrøm?
Jeg har ca 50 blå dioder sat direkte på en strømforsyning (uden modstande), strømforsyningen er sat til 3V og det har kørt 4-5 mdr uden problemer så jeg vil sige ja kein problem. Ret mig gerne hvis der er ulemper ved det...

/Magnus
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Hej.. Ja det kan være temmeligt farligt... forestil dig en af dioderne skulle kortslutte.. så vil du trækker MAX strøm i strømforsyningen, og er der ikke sikring i strømforsyningen kan det udvikle MEGET varme, og starte brand.. sætter du en lille modstand ind mellem strømforsyningen og dioderne, (som kan holde til den strøm du trækker) så sikre du at hvis der bliver trukker max strøm brænder modstanden af i stedet for strømforsyningen.. en modstand koster typisk et par håndøre.. og brænder hurtigt af hvis den bliver hårdt belastet.. dvs. brandfaren er også reduceret betydeligt!!Jeg har ca 50 blå dioder sat direkte på en strømforsyning (uden modstande), strømforsyningen er sat til 3V og det har kørt 4-5 mdr uden problemer så jeg vil sige ja kein problem. Ret mig gerne hvis der er ulemper ved det...
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det har du måske ret i, men mener du ikke en sikring? For en modstand vil da bliver lige så varm (=brandfare)?-Bagger- skrev:Hej.. Ja det kan være temmeligt farligt... forestil dig en af dioderne skulle kortslutte.. så vil du trækker MAX strøm i strømforsyningen, og er der ikke sikring i strømforsyningen kan det udvikle MEGET varme, og starte brand.. sætter du en lille modstand ind mellem strømforsyningen og dioderne, (som kan holde til den strøm du trækker) så sikre du at hvis der bliver trukker max strøm brænder modstanden af i stedet for strømforsyningen.. en modstand koster typisk et par håndøre.. og brænder hurtigt af hvis den bliver hårdt belastet.. dvs. brandfaren er også reduceret betydeligt!!Jeg har ca 50 blå dioder sat direkte på en strømforsyning (uden modstande), strømforsyningen er sat til 3V og det har kørt 4-5 mdr uden problemer så jeg vil sige ja kein problem. Ret mig gerne hvis der er ulemper ved det...
/Magnus
Senest rettet af mastou søn 27. aug 2006 16:54, rettet i alt 1 gang.
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Tjoee du kan også bruge en sikring, men så skal du også til at have sikringholder og print til at montere den i...
En 0,33W modstand bliver hurtigt brændt over hvis der render for meget strøm...og en sikring bliver jo også varm hvis der løber for meget strøm..
Det optimale ville naturligvis være at opbygge en lille simpel konstantstrømsgenerator så man er sikker på der altid bliver leveret samme strøm til dioderne uanset hvor mange dioder der er..
En 0,33W modstand bliver hurtigt brændt over hvis der render for meget strøm...og en sikring bliver jo også varm hvis der løber for meget strøm..
Det optimale ville naturligvis være at opbygge en lille simpel konstantstrømsgenerator så man er sikker på der altid bliver leveret samme strøm til dioderne uanset hvor mange dioder der er..

- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
De blå dioder er bare som overgang efter min 150W HQI slukker, det giver sådan et fedt lys om aftenen, og de bruger jo ingen strømMathias_C skrev:er det ikk mange sys jeg har set flere skrive at de "bare" har tre..! har du evt et billede man kan seJeg har ca 50 blå dioder sat direkte på en strømforsyning

Jeg går pt med planer om at opgraderer mit akvarie og har også 1000 blådioder liggende til når jeg får et større akvarie.
Ang. billeder kan jeg måske prøve i aften, men det bliver garenteret ikke særligt godt, da jeg ikke er så god til at tage billeder under blåt lys

Det svarer vel bare til blå lysstofrør de bruger bare meget mindre strøm.
/Magnus
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvordan får du det til så meget?
Dioder:
http://www.besthongkong.com/product_inf ... f1d90377a8
/Magnus
Dioder:
http://www.besthongkong.com/product_inf ... f1d90377a8
/Magnus
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
øøøhh.. Fordi dioder skal strømstyres. Store dioder skal monteres med et stømbegrænser, små kan nøjes med en modstand. Modstanden bestemmer hvor kraftig dioden lyser. Almindelige dioder bør få ca. 25mA - Brug Ohms lov til at finde modstanden afhængigt af forsyningsspændingen.mastou skrev:hvorfor ikke blot køre med 3V så og glemme alt om modstande?
F.eks. R = U / I -> 12V / 0.025A = 480 ohm - altså skal en 25mA diode bruge en 480 ohms modstand med en 12V forsyning.
At det virker uden brug af en modstand skal nok primært tilskrives sekundære egenskaber i jeres strømforsyninger.
/Erik
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Prøv at sætte en diode til en blyakkumulator - evt. med et amperemeter i serie - Så skal du bare se hvor mange ampere en diode kan trække - lige indtil den ekspodere i hovedet på dig (efter nærmere eftertanke -lad være med at prøve)
Watt er effekten og du kan bruge din formel til at regne effekten, men dit tal for ampere er forkert - hvis der er oplyst et ampere tal for en diode, så er det ikke hvad den vil bruge, men hvad man SKAL få den til at bruge med et begrænsningskredsløb (som regel bare en modstand) .. Ellers vil al den tilgængelige strøm løbe gennem dioden.
Mange moderne strømforsyninger har et begræningskredsløb indbygget til at forhindre at den brænder af - men det skal man altså ikke lade sig snyde af.
Diode skal styres !
/Erik
Watt er effekten og du kan bruge din formel til at regne effekten, men dit tal for ampere er forkert - hvis der er oplyst et ampere tal for en diode, så er det ikke hvad den vil bruge, men hvad man SKAL få den til at bruge med et begrænsningskredsløb (som regel bare en modstand) .. Ellers vil al den tilgængelige strøm løbe gennem dioden.
Mange moderne strømforsyninger har et begræningskredsløb indbygget til at forhindre at den brænder af - men det skal man altså ikke lade sig snyde af.
Diode skal styres !
/Erik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Geografisk sted: Randers
her Mikkel nederst på siden og der kom lys på baljen
men skimt den lige igenem inden du nu begynder at lodde
mvh snogen