VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Forstår ikke hvorfor saltfolk skal betale mere for udstyr

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Forstår ikke hvorfor saltfolk skal betale mere for udstyr

Indlæg af Thue »

Jeg forstår simpelthen ikke logikken i det her, syntes tit vi er ude for at når ting skal bruge i saltvand så skal vi betale eksta bare for fordi vi nok brænder for det. Grundlaget omkring min frustration er jeg gerne vil have mig et større uv filter til fremtiden, er meget forelsket i TMc uv filter for de har alle fordele. Men hvis man googler TMc 110 watt uv findes der et til have Dam og en steriliser til saltvand , de er identiske ud fra billeder men i følge fra producent så er pvc røret bare smaller i saltvand for bedre og kunne brænde partikler. Så smaller dim på pvc, i mine øjne billigere end større. Samme uv rør og Quartz rør samme ind mad. Prisforskel ca 3 gange så meget for det til salt ????? Det forstår jeg ikke hehe bare min frustration

Mvh thue
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Forstår ikke hvorfor saltfolk skal betale mere for udstyr

Indlæg af Birkefeldt »

Det kan jeg da godt forstå frustrerer dig. Men kan man ikke reducere flowet lidt, så alle de små partikler alligevel bliver ristet?
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
selveste
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af selveste »

Er det ikke fordi at saltvand tærer mere end ferskvand?
:) :) :)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Du køber da bare den til ferskvand, så spare du jo differencen, for producenten er jo selvfølgelig kun ude på at malke saltvandsfolket for penge. Dog tror jeg ikke du skal regne med at garantien holder.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

I teori jo men problemt er som jeg kan læse mig til at der er for stor dia omkring selve quarts røret, forstået på den måde hvis parasitter kommer mere en 2 cm ca fra uv rør så er der ikke nok uvc stråling til og nedbryde den. Så på den til koi Dam er der over 4 cm mellem uv og inder væg, så halvdelen af de parasitter som kommer igennem bliver ikke berørt af uvc fordi de er for langt væk ;-)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Det til fersk vand er jo lavet af nøjagtig samme materialer som det til salt, de er begge jo lavet af noget pvc som er uv bestandigt det skal de jo i begge tilfælde være ;-) så det burde sagtens holde til salt, det eneste er bare dim på selve det rør vandet går igennem ;-)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Mange forhandlere står også som grippe for at få en del af kagen til deres butik samt ansatte. Er dette ikke helt normalt for at drive en foretning.. :hehe:

Ser man på dit valg af UV kan jeg sgu godt følge dig.

Tager man Rowa fosfat fjerner er der altanertiver der koster en brøk del i forhold til. Køre man balling er der lige så mange penge at spare i forhold til forhandlere i DK og udlandet for slet ikke at nævne butikkerne som så lige skla skruge gevinsten en del op...men selvfølig så er det så også blandet... :dizzy:

Steen
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Jeg kan da sagtens følge i at forretninger skal have en del af kagen, til div omkostninger. Der er da både løn og strøm. Men når man snakker om næsten 2 ens produkter det har bare et andet navn og en helt anden pris det forvirrer mig nu lidt.;-)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

fejl
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Mht. til det konkrete tilfælde, så giver det simpelthen ikke mening, ferskvand fra en dam er langt mere beskidt, og med meget højere turbiditet end saltvandsakvarievand, så det burde være omvendt.
Men husk på at dit vand paserer ikke kun en gang, og hvad der ikke bliver "nakket" i første hug, bliver i 2. eller 3.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Er enig med dig Christian..

Kan heller ikke se hvorfor saltvandsparasitter skulle være så meget mere hårdføre.
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af huttelihut »

det er fordi man ikke bruger uv mod parasitter i en havedam , men man bruger det til at bekæmpe alger
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg synes ofte der er den holdning at man "skal" købe det dyreste fordi det sikkert er bedst. Der er mange, synes jeg, der bare ukritisk betaler det forhandlerne forlanger. Så længe det er sådan kan priserne jo holdes oppe. Jeg siger ikke det er forhandlernes skyld, grossisterne og producenterne ved også godt at de kan sætte prisen højt, folk betaler jo bare det det koster, ofte med kommentaren:"det er dyrt at have saltvand". Jeg tror altså lidt det er akvaristernes egen skyld at prisen holdes høj.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Har kørt med et havedams uv filter da jeg kørte med koldt saltvand til at fjerne misfarvning. Det virkede efter hensigten.
Men hvis argumentet er at der skal mere lys til at komme af med parasitter, så giver det jo fint mening at det skal være et tyndt rør. Lysstyken falder med kvadratet på afstanden.

Generelt, så tror jeg ikke priserne er så vanvittige. Hvis det var muligt at lave et bedre produkt til en lavere pris, så ville det blive gjort. Kvalitet og pris hænger meget fint sammen med saltvandsgrej IMO.
Vi bor bare et sted hvor de har gjort det enormt dyrt at producere, importere og købe..
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Da jeg netop i dag har bestilt to UV'er til en samlet pris på knap 200.000,- plus moms, står jeg ved min påstand... :-)
Senest rettet af ChristianJS tirs 24. jan 2012 23:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Da jeg netop i dag har bestilt to UV'er til en samlet pris på godt 157.000 plus moms, står jeg ved min påstand... :-)
Til din frag tank :T

Nysgerrig - hvortil Christian

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

I wish! :-) Til et ørredopdræt i Polen. Godt 7kW. Vi bruger dem til at begrænse bakteriemængden i vandet, og det er netop ud fra at man tager en delstrøm af den totale vandvolumen og behandler, hvad vi ikke får i første forsøg, når vi i andet. Imo er det det samme i vores akvarier...
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:I wish! :-) Til et ørredopdræt i Polen. Godt 7kW. Vi bruger dem til at begrænse bakteriemængden i vandet, og det er netop ud fra at man tager en delstrøm af den totale vandvolumen og behandler, hvad vi ikke får i første forsøg, når vi i andet. Imo er det det samme i vores akvarier...
Tak for info:-) spændende at læse....
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

ChristianJS skrev:I wish! :-) Til et ørredopdræt i Polen. Godt 7kW. Vi bruger dem til at begrænse bakteriemængden i vandet, og det er netop ud fra at man tager en delstrøm af den totale vandvolumen og behandler, hvad vi ikke får i første forsøg, når vi i andet. Imo er det det samme i vores akvarier...
Closed-loop? Det er da ikke noget man bruger herhjemme - da ikke de dambrug jeg har været på. Men de ligger selvfølgelig også i kombination med et åløb..
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Det er korrekt at der (stort set) ikke er nogen fiskeopdræt herhjemme der recirkulerer vand, men det er også i Polen...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

PederP skrev:Har kørt med et havedams uv filter da jeg kørte med koldt saltvand til at fjerne misfarvning. Det virkede efter hensigten.
Men hvis argumentet er at der skal mere lys til at komme af med parasitter, så giver det jo fint mening at det skal være et tyndt rør. Lysstyken falder med kvadratet på afstanden.

Generelt, så tror jeg ikke priserne er så vanvittige. Hvis det var muligt at lave et bedre produkt til en lavere pris, så ville det blive gjort. Kvalitet og pris hænger meget fint sammen med saltvandsgrej IMO.
Vi bor bare et sted hvor de har gjort det enormt dyrt at producere, importere og købe..
Lige præsis det er nemlig sådan at hvis man skal sammenligne fersk og saltvand så er det sådan at alger i både fersk og salt ikke ligger så højt i den måde de udregner hvor meget knald der skal være for og nedbryde mener en alge ligger omkring 10000 i deresmålestok for og nedbryde hvis man så skal sammelignelige en protozoa altså Saltvands parasit så ligger den på 300000 så der skal væsentligt større knald og tættere på uv rør før man kan nedbryde en parasit. Derfor i salt vand der er mindre passage omkring uv rør i forhold til fersk for i fersk kan man skubbe langt større mængde vand igennem for vandet skal ikke belyses så kraftigt for og fjerne alger sporer og ferskvandsår parasitter. Nok også derfor man i dambrug kan presse mangt mere vand igennem for de ting man ønsker nedbrudt i dambrug heller ikke har behov for den helt store bestråling.

Hold da helt op man et uv til 200000 kr ;-) så kan jeg da godt se jeg ikke skal brokke mig, så er et til mit da noget billigere hahaha ;-)

Men ja grunden til mange ting vi bruger i saltvand er så dyre er nok også fordi alt hva vi bruger Kal importeres fra ud landet så der kommer hurtig både told moms og fragt oven i produkter og så render det stærkt. ;-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:
Men ja grunden til mange ting vi bruger i saltvand er så dyre er nok også fordi alt hva vi bruger Kal importeres fra ud landet så der kommer hurtig både told moms og fragt oven i produkter og så render det stærkt. ;-)

Og at udvalget af grossister i DK er meget begrænset. Mig bekendt er der kun 3 større af slagsen, og de trives fint, se blot på Eldorado
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"