VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Forstår ikke hvorfor saltfolk skal betale mere for udstyr
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Forstår ikke hvorfor saltfolk skal betale mere for udstyr
Jeg forstår simpelthen ikke logikken i det her, syntes tit vi er ude for at når ting skal bruge i saltvand så skal vi betale eksta bare for fordi vi nok brænder for det. Grundlaget omkring min frustration er jeg gerne vil have mig et større uv filter til fremtiden, er meget forelsket i TMc uv filter for de har alle fordele. Men hvis man googler TMc 110 watt uv findes der et til have Dam og en steriliser til saltvand , de er identiske ud fra billeder men i følge fra producent så er pvc røret bare smaller i saltvand for bedre og kunne brænde partikler. Så smaller dim på pvc, i mine øjne billigere end større. Samme uv rør og Quartz rør samme ind mad. Prisforskel ca 3 gange så meget for det til salt ????? Det forstår jeg ikke hehe bare min frustration
Mvh thue
Mvh thue
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Forstår ikke hvorfor saltfolk skal betale mere for udstyr
Det kan jeg da godt forstå frustrerer dig. Men kan man ikke reducere flowet lidt, så alle de små partikler alligevel bliver ristet?
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- selveste
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2011
Er det ikke fordi at saltvand tærer mere end ferskvand?

- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Du køber da bare den til ferskvand, så spare du jo differencen, for producenten er jo selvfølgelig kun ude på at malke saltvandsfolket for penge. Dog tror jeg ikke du skal regne med at garantien holder.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
I teori jo men problemt er som jeg kan læse mig til at der er for stor dia omkring selve quarts røret, forstået på den måde hvis parasitter kommer mere en 2 cm ca fra uv rør så er der ikke nok uvc stråling til og nedbryde den. Så på den til koi Dam er der over 4 cm mellem uv og inder væg, så halvdelen af de parasitter som kommer igennem bliver ikke berørt af uvc fordi de er for langt væk 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det til fersk vand er jo lavet af nøjagtig samme materialer som det til salt, de er begge jo lavet af noget pvc som er uv bestandigt det skal de jo i begge tilfælde være
så det burde sagtens holde til salt, det eneste er bare dim på selve det rør vandet går igennem 

Mange forhandlere står også som grippe for at få en del af kagen til deres butik samt ansatte. Er dette ikke helt normalt for at drive en foretning..
Ser man på dit valg af UV kan jeg sgu godt følge dig.
Tager man Rowa fosfat fjerner er der altanertiver der koster en brøk del i forhold til. Køre man balling er der lige så mange penge at spare i forhold til forhandlere i DK og udlandet for slet ikke at nævne butikkerne som så lige skla skruge gevinsten en del op...men selvfølig så er det så også blandet...
Steen

Ser man på dit valg af UV kan jeg sgu godt følge dig.
Tager man Rowa fosfat fjerner er der altanertiver der koster en brøk del i forhold til. Køre man balling er der lige så mange penge at spare i forhold til forhandlere i DK og udlandet for slet ikke at nævne butikkerne som så lige skla skruge gevinsten en del op...men selvfølig så er det så også blandet...

Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg kan da sagtens følge i at forretninger skal have en del af kagen, til div omkostninger. Der er da både løn og strøm. Men når man snakker om næsten 2 ens produkter det har bare et andet navn og en helt anden pris det forvirrer mig nu lidt.

- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
Mht. til det konkrete tilfælde, så giver det simpelthen ikke mening, ferskvand fra en dam er langt mere beskidt, og med meget højere turbiditet end saltvandsakvarievand, så det burde være omvendt.
Men husk på at dit vand paserer ikke kun en gang, og hvad der ikke bliver "nakket" i første hug, bliver i 2. eller 3.
Men husk på at dit vand paserer ikke kun en gang, og hvad der ikke bliver "nakket" i første hug, bliver i 2. eller 3.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Er enig med dig Christian..
Kan heller ikke se hvorfor saltvandsparasitter skulle være så meget mere hårdføre.
Kan heller ikke se hvorfor saltvandsparasitter skulle være så meget mere hårdføre.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Saltvand siden?: 2005
det er fordi man ikke bruger uv mod parasitter i en havedam , men man bruger det til at bekæmpe alger
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg synes ofte der er den holdning at man "skal" købe det dyreste fordi det sikkert er bedst. Der er mange, synes jeg, der bare ukritisk betaler det forhandlerne forlanger. Så længe det er sådan kan priserne jo holdes oppe. Jeg siger ikke det er forhandlernes skyld, grossisterne og producenterne ved også godt at de kan sætte prisen højt, folk betaler jo bare det det koster, ofte med kommentaren:"det er dyrt at have saltvand". Jeg tror altså lidt det er akvaristernes egen skyld at prisen holdes høj.
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Har kørt med et havedams uv filter da jeg kørte med koldt saltvand til at fjerne misfarvning. Det virkede efter hensigten.
Men hvis argumentet er at der skal mere lys til at komme af med parasitter, så giver det jo fint mening at det skal være et tyndt rør. Lysstyken falder med kvadratet på afstanden.
Generelt, så tror jeg ikke priserne er så vanvittige. Hvis det var muligt at lave et bedre produkt til en lavere pris, så ville det blive gjort. Kvalitet og pris hænger meget fint sammen med saltvandsgrej IMO.
Vi bor bare et sted hvor de har gjort det enormt dyrt at producere, importere og købe..
Men hvis argumentet er at der skal mere lys til at komme af med parasitter, så giver det jo fint mening at det skal være et tyndt rør. Lysstyken falder med kvadratet på afstanden.
Generelt, så tror jeg ikke priserne er så vanvittige. Hvis det var muligt at lave et bedre produkt til en lavere pris, så ville det blive gjort. Kvalitet og pris hænger meget fint sammen med saltvandsgrej IMO.
Vi bor bare et sted hvor de har gjort det enormt dyrt at producere, importere og købe..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Da jeg netop i dag har bestilt to UV'er til en samlet pris på knap 200.000,- plus moms, står jeg ved min påstand... 

Senest rettet af ChristianJS tirs 24. jan 2012 23:27, rettet i alt 1 gang.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Til din frag tankChristianJS skrev:Da jeg netop i dag har bestilt to UV'er til en samlet pris på godt 157.000 plus moms, står jeg ved min påstand...

Nysgerrig - hvortil Christian
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
I wish!
Til et ørredopdræt i Polen. Godt 7kW. Vi bruger dem til at begrænse bakteriemængden i vandet, og det er netop ud fra at man tager en delstrøm af den totale vandvolumen og behandler, hvad vi ikke får i første forsøg, når vi i andet. Imo er det det samme i vores akvarier...

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Tak for info:-) spændende at læse....ChristianJS skrev:I wish!Til et ørredopdræt i Polen. Godt 7kW. Vi bruger dem til at begrænse bakteriemængden i vandet, og det er netop ud fra at man tager en delstrøm af den totale vandvolumen og behandler, hvad vi ikke får i første forsøg, når vi i andet. Imo er det det samme i vores akvarier...
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Closed-loop? Det er da ikke noget man bruger herhjemme - da ikke de dambrug jeg har været på. Men de ligger selvfølgelig også i kombination med et åløb..ChristianJS skrev:I wish!Til et ørredopdræt i Polen. Godt 7kW. Vi bruger dem til at begrænse bakteriemængden i vandet, og det er netop ud fra at man tager en delstrøm af den totale vandvolumen og behandler, hvad vi ikke får i første forsøg, når vi i andet. Imo er det det samme i vores akvarier...
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Det er korrekt at der (stort set) ikke er nogen fiskeopdræt herhjemme der recirkulerer vand, men det er også i Polen...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Lige præsis det er nemlig sådan at hvis man skal sammenligne fersk og saltvand så er det sådan at alger i både fersk og salt ikke ligger så højt i den måde de udregner hvor meget knald der skal være for og nedbryde mener en alge ligger omkring 10000 i deresmålestok for og nedbryde hvis man så skal sammelignelige en protozoa altså Saltvands parasit så ligger den på 300000 så der skal væsentligt større knald og tættere på uv rør før man kan nedbryde en parasit. Derfor i salt vand der er mindre passage omkring uv rør i forhold til fersk for i fersk kan man skubbe langt større mængde vand igennem for vandet skal ikke belyses så kraftigt for og fjerne alger sporer og ferskvandsår parasitter. Nok også derfor man i dambrug kan presse mangt mere vand igennem for de ting man ønsker nedbrudt i dambrug heller ikke har behov for den helt store bestråling.PederP skrev:Har kørt med et havedams uv filter da jeg kørte med koldt saltvand til at fjerne misfarvning. Det virkede efter hensigten.
Hold da helt op man et uv til 200000 kr

Men ja grunden til mange ting vi bruger i saltvand er så dyre er nok også fordi alt hva vi bruger Kal importeres fra ud landet så der kommer hurtig både told moms og fragt oven i produkter og så render det stærkt.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Thue skrev:
Men ja grunden til mange ting vi bruger i saltvand er så dyre er nok også fordi alt hva vi bruger Kal importeres fra ud landet så der kommer hurtig både told moms og fragt oven i produkter og så render det stærkt.
Og at udvalget af grossister i DK er meget begrænset. Mig bekendt er der kun 3 større af slagsen, og de trives fint, se blot på Eldorado