nak glasroser

Forum for generel snak omkring saltvand.
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

nak glasroser

Indlæg af Benjaminkn »

Vil denne være stærk nok til at nakke glasroser?
http://www.thinkgeek.com/gadgets/lights/5a47/

Eller hvor meget skal den være på?
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Re: nak glasroser

Indlæg af D.Damgaard »

Benjaminkn skrev:Vil denne være stærk nok til at nakke glasroser?
http://www.thinkgeek.com/gadgets/lights/5a47/

Eller hvor meget skal den være på?
Den du linker til er på 5mW.
Hvad jeg har forstået skal du op på 1W før det skulle virke... og de koster kassen!!!!
Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

nej der skal 1W til mig bekendt.. den der er på 5mW... 1W laser pen er ret dyre i dk...
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

...Og ulovlige...
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af D.Damgaard »

ChristianJS skrev:...Og ulovlige...
Det er ikke helt korrekt, det kommer an på hvordan du benytter den...

Er de lovlige i Danmark ? og er der begrænsninger for brug ?
Ja de er lovlige i Danmark, men man skal selvfølgelig bruge laseren fornuftigt.
Hvor der er risiko for at andre kan komme til skade eller man kan ramme personer, biler eller fly,
må laseren IKKE benyttes - det kan være ulovligt!
De må ikke peges i retning af Lufthavne.
Der kræves tilladelse hvis laseren bruges til udendørs lysshow på offentligt sted.
Der kræves en special tilladelse, hvis man vil bruge dem som lasersigte til våben.
.
Senest rettet af D.Damgaard man 23. jan 2012 19:20, rettet i alt 2 gange.
Vh. Dennis Damgaard
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Indlæg af M&T »

Nej mener at en 500 mW sagtens kan klare jobbet? Min kammerat påstår hårdnakket at han svitser sine roser med sin laser som er på 500 mW - Jeg har ikke set ham brænde glasroser da han ikke har flere og det skal siges han har haft mange. Jeg har dog set den brænde hul i et bord så den på 500 er ihvertfald kraftig.. Ret mig hvis jeg er helt galt på den.. Prøver lige at ringe ham op :) Men 50 mW er slet ikke nok men der er ihvertfald en 500 mW til salg i slagelse http://www.dba.dk/500mw-laserpointer-la ... -79259925/
De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af D.Damgaard »

M&T skrev:Nej mener at en 500 mW sagtens kan klare jobbet? Min kammerat påstår hårdnakket at han svitser sine roser med sin laser som er på 500 mW - Jeg har ikke set ham brænde glasroser da han ikke har flere og det skal siges han har haft mange. Jeg har dog set den brænde hul i et bord så den på 500 er ihvertfald kraftig.. Ret mig hvis jeg er helt galt på den.. Prøver lige at ringe ham op :) Men 50 mW er slet ikke nok men der er ihvertfald en 500 mW til salg i slagelse http://www.dba.dk/500mw-laserpointer-la ... -79259925/
Ja, prøv lige det... :beer:
Det er jo en væsentlig pris forskel mellem 1W og 500mW....
Hvis han kan bekræft det, så bliver der sku bestilt en laser pointer til undertegnede, hehe :K
Vh. Dennis Damgaard
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

D.Damgaard skrev:
ChristianJS skrev:...Og ulovlige...
Det er ikke helt korrekt, det kommer an på hvordan du benytter den...

Er de lovlige i Danmark ? og er der begrænsninger for brug ?
Ja de er lovlige i Danmark, men man skal selvfølgelig bruge laseren fornuftigt.
Hvor der er risiko for at andre kan komme til skade eller man kan ramme personer, biler eller fly,
må laseren IKKE benyttes - det kan være ulovligt!
De må ikke peges i retning af Lufthavne.
Der kræves tilladelse hvis laseren bruges til udendørs lysshow på offentligt sted.
Der kræves en special tilladelse, hvis man vil bruge dem som lasersigte til våben.
.
Jeg har åbenbart taget fejl, jeg beklager! :beer:
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4600 Køge
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Indlæg af M&T »

D.Damgaard skrev:
M&T skrev:Nej mener at en 500 mW sagtens kan klare jobbet? Min kammerat påstår hårdnakket at han svitser sine roser med sin laser som er på 500 mW - Jeg har ikke set ham brænde glasroser da han ikke har flere og det skal siges han har haft mange. Jeg har dog set den brænde hul i et bord så den på 500 er ihvertfald kraftig.. Ret mig hvis jeg er helt galt på den.. Prøver lige at ringe ham op :) Men 50 mW er slet ikke nok men der er ihvertfald en 500 mW til salg i slagelse http://www.dba.dk/500mw-laserpointer-la ... -79259925/
Ja, prøv lige det... :beer:
Det er jo en væsentlig pris forskel mellem 1W og 500mW....
Hvis han kan bekræft det, så bliver der sku bestilt en laser pointer til undertegnede, hehe :K
Ja klart høre ham lige! :beer: altså den kan brænde hul i et massivt træ bord (loppemarkeds bord) og lyse over 6 km.. SÅ ville mene der var en god chance for den kan svitse roser :K
De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 3490 Kvistgård
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

Har lige bestilt en 1000 mw laser som jeg har købt på ebay. den er under transport...så nu håber jeg bare at den kommer og jeg ikke er blevet snydt... Husk på at med en laser pointer skal i også bruge laserbriller for hvis den reflektere i glasset og rammer jeres øje bliver i blinde....så husk at det ikke er legetøj

Jeg har også bestilt sikkerheds brilller... skal nok fortælle jer om hvad den kan svitse og ikke klare i akvariet når jeg har fået den og afprøvet den... Skal selv bruge den til at ´brænde lidt xenier væk inden bland stenene
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

hougaard76 skrev:Har lige bestilt en 1000 mw laser som jeg har købt på ebay. den er under transport...så nu håber jeg bare at den kommer og jeg ikke er blevet snydt... Husk på at med en laser pointer skal i også bruge laserbriller for hvis den reflektere i glasset og rammer jeres øje bliver i blinde....så husk at det ikke er legetøj

Jeg har også bestilt sikkerheds brilller... skal nok fortælle jer om hvad den kan svitse og ikke klare i akvariet når jeg har fået den og afprøvet den... Skal selv bruge den til at ´brænde lidt xenier væk inden bland stenene
Giv en tilbagemelding om den Dennis, når du har afprøvet drt :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

pederrevnørd skrev:
hougaard76 skrev:Har lige bestilt en 1000 mw laser som jeg har købt på ebay. den er under transport...så nu håber jeg bare at den kommer og jeg ikke er blevet snydt... Husk på at med en laser pointer skal i også bruge laserbriller for hvis den reflektere i glasset og rammer jeres øje bliver i blinde....så husk at det ikke er legetøj

Giv en tilbagemelding om den Dennis, når du har afprøvet drt :y
Skal jeg nok.... nu skal den først lige lande.... sælger var godt nok lidt nervøs for om tolden ville tage den...da han mente den var ulovlig...så den er sendt adskildt og som lygte dele...og han gjorde meget ud af at jeg selv tog ansvaret for om den kom frem...har fået et tracking nr jeg kan følge med på... men han sagde at det ikke var sikkert at det blev opdateret efter at det havde forladt us...

nogle der ved hvor lang tid det ca tager at få pakker fra staterne???
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Har prøvet det et par gange, og da tog det ca 2 uger:-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

pederrevnørd skrev:Har prøvet det et par gange, og da tog det ca 2 uger:-)
tak for svar peder... så skal jeg jo nok ikke regne med at se pakkerne før engang sidat i næste uge :(

de blev sendt den 18/1 så håber bare at de kommer hjem uden at told og skat også vi have en del af kagen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

hougaard76 skrev:
pederrevnørd skrev:Har prøvet det et par gange, og da tog det ca 2 uger:-)
tak for svar peder... så skal jeg jo nok ikke regne med at se pakkerne før engang sidat i næste uge :(

de blev sendt den 18/1 så håber bare at de kommer hjem uden at told og skat også vi have en del af kagen
Skat og døden er sikre ting i livet....... :y desværre
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

hvordan påvirker det atomvåben glasset på akvariet??

jeg turde seriøst ikke have sådan en, jeg er så uheldig til daglig

så lige frem stå med sådan en stav fra starwars af ville sikker både gøre mig blind og impotent første aften jeg havde den
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3600 Frederikssund

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

Jeg købte en 1 W blå laser med sikkerhedsbriller selvfølgelig, fra Dragon laser i Kina. Den er anmeldt hos postvæsenet i fredags og når Skat har set fakturaen på 300 $ og fået deres del formentlig i morgen så melder jeg mig på banen om det er noget der virker!
Jeg regner med at pestanemoler og glasroserne får svære tider selv i det store akvarie.
Til dem der er bekymrede for om der sker noget med ruden - bør i ikke være nervøse. Lasere udsender jo almindelige elektromagnetiske stråler/bølger som almindeligt lys, de er blot monokrome og udsender derfor kun en bølgelængde fx 457 nM. Glas og plexiglas er jo i stand til at lade lys slippe igennem med en opacitet på 99,9997% eller så teoretisk bliver der af den ene Watt laseren teoretsik udsender maximalt afsat omkring 1 titusindedel watt og det er jo ikke engang så meget at det kan registreres.
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Stop nu drenge...
Det der er et skråplan I er på.
1W lasere kan lave tredjegradsforbrændinger hvis I kommer til at ramme jeres hud, og sikkerhedsbriller ved jeg ikke Hvor meget hjælper.
Jeg ved at de steder hvor de udvikler lasere til underholdningsindustrien og derfor arbejder med sådanne kraftige lasere har specielle lokaler til det hvor der er lamper udenfor når der bliver arbejdet med lasere, og der er specielle regler for i hvilke retninger de må rettes (mener det er i hoftehøjde og altid vandret)
Man har kun to changer med sådanne lasere... Den ene øje, og det andet øje.

Jeg prøver lige at finde noget info om dette i dag.

Pas nu på jer selv! Det er ikke legetøj. Man bør have stor respekt for lasere.

Jeg ville til enhver tid holde mig til saltsyre eller andet kemisk til at nakke glasroser.
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Som lovet lidt litteratur:
http://www.chem.au.dk/da/sikkerhed/forskrifter13.htm

De 10 sikkerhedsforskrifter:
  • 1. Afskærm alle laserstrålerne og deres reflekser. Selv en svag refleks fra en linseoverflade kan ødelægge et øje.
  • 2. Bloker alle laserstråler med passende strålestop. Husk at strålestoppet skal være ikke-reflekterende.
  • 3. Alle laserstråler skal løbe vandret og i mavehøjde.
  • 4. Lodrette laserstråler skal begrænses mest muligt og afskærmes med største omhu.
  • 5. Laserstrålerne skal holdes inden for et begrænset område, f.eks. kanten af laserbordet.
  • 6. Du må ikke bære ure, armbånd eller fingerringe, når du arbejder med laserlys. Selv en svag refleks fra en urskive kan beskadige et øje.
  • 7. Sæt ikke værktøj, som f.eks. en skruetrækker ind i laserstrålen. Bloker laserstrålen før du skruer.
  • 8. Bloker laserstrålen før du indsætter ny optik.
  • 9. Sørg for en god baggrundsbelysning, så pupillen er lukket mest muligt.
  • 10. Advar alle i lokalet om laserstrålerne, specielt hvis de er usynlige.
Til orientering kan de hi power dioder mange bruger til at lave diy lamper af også sagtens skade øjnene!
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Med de 2 sidste indlæg, er jeg stået af - min revanemoner får saltsyren istedet :y
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

MSN8200 skrev:Stop nu drenge...
Det der er et skråplan I er på.
1W lasere kan lave tredjegradsforbrændinger hvis I kommer til at ramme jeres hud, og sikkerhedsbriller ved jeg ikke Hvor meget hjælper.
Jeg ved at de steder hvor de udvikler lasere til underholdningsindustrien og derfor arbejder med sådanne kraftige lasere har specielle lokaler til det hvor der er lamper udenfor når der bliver arbejdet med lasere, og der er specielle regler for i hvilke retninger de må rettes (mener det er i hoftehøjde og altid vandret)
Man har kun to changer med sådanne lasere... Den ene øje, og det andet øje.

Jeg prøver lige at finde noget info om dette i dag.

Pas nu på jer selv! Det er ikke legetøj. Man bør have stor respekt for lasere.

Jeg ville til enhver tid holde mig til saltsyre eller andet kemisk til at nakke glasroser.
Det er rigtigt at Laser ikke er legetøj. og 1w laser er bestemt ikke til at spøge med. det er også rigtigt at laser kan give tredje grads forbrændninger. Men det kan solens stråler også. Hvis du rammer din hud med et 1w laser sker der intet...du mærker det ikke engang og du skader ikke din hud eller noget andet... før der sker skade på din hud eller mærker det med en 1w laser skal du fokusere direkte på din hud i mere end 2 sekunder.

det er også rigtigt at 1w laser skader dine øjne hvis du bliver ramt direkte eller indirekte. men det gør sig også gældene med en del af de led pærer der sidder i f.eks radion ledlamperne.... eller når du kigger mod solen.... eller svejser uden beskyttelse. dog er en 1watt laser noget kraftigere end solen men kun lidt kraftigere end de ledlamper som mange køre med i disse tider. Om det er en 1 w laser eller en 5mw laser som bruges som pegepind er sådan set underordnet de kan skade lige meget. det der er vigtigt at kigge på i disse eks. med laser effekt er nm det er mest vigtigt at holde øje med. Har du sikkerhedsbriller der matcher den nm som laseren køre med så er der ikke den store risiko for skader på øjne. og lader du være med at pege direkte på din egen hud i flere sekunder er der heller ikke nogen risiko for forbrændningere eller skade på huden. Så længe man bruger en så kraftfuld laser med omtanke så er risikoen ikke meget større for en skade end at du sætter dig ud i din bil og køre en tur.
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Så kom laseren hjem en 1W blå 457 nM. Gennnem tolden til 704 kr i afgift.
Fik smækket batterier i og brillerne på. Hold derefter lige stålen mod min lillefinger(den kan man jo undvære til nød) - av for pokker efter 1 sekund brændte jeg mig så det lover jo godt!
Nu skulle der leges. Satte lys på en glasrose og tog billeder undervejs. Overfører dem senere. Efter 30 sekunder var den halvt trukket ind og efter 2-3 minutter så den ikke ret godt ud længere. Der er tydelige tegn på vævmisfarvning og der stikker kun et par klatter frem.

Nu bliver det jo spændene om det ikke bare er fordi den har trukken sig sammen eller det virkeligt skulle vise sig at virke. Tager lige nogle flere billeder om en time for at se om den stikker sine tentakler ufortrødent frem igen. :K
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Natlys 2 T5 blå
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af wondersurfer »

okay men hvis man skal bruge 3 min pr stk så går det smarte lidt af
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV

Indlæg af Niclas »

wondersurfer skrev:okay men hvis man skal bruge 3 min pr stk så går det smarte lidt af
Jeg tror det du søger er et lyssværd? :K

Haha spøg til side :beer:
Mit 250 liters -nedlagt-
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Benjaminkn »

Glem alt om at bruge mange penge på laser og lign.
Det var egentligt et desperat forsøg for at få nakket mine glasroser, for jeg synes at jeg havde prøvet rigtigt meget forskelligt igennem tiderne, alt fra joes juice til saltsyre og lign. Selvfølgelig hjælper det også, men tager rigtig lang tid da jeg brugte det synes jeg at der dukkede nye frem hele tiden.
Jeg havde også uden held brugt Aiptasia-x uden held, hvor de blev ved med at komme tilbage dagen efter. Men jeg har nu fundet grunden til det. Der er sikkert nogle som vil kalde mig dum, men jeg har lært af mine fejl! heh

Aiptasia-x er et super godt produkt - hvis det bruges rigtigt.
Jeg slukkede alle pumper og lign i akvariet, gav dem lidt foder i form af Aiptasia-x fra red sea og tændte først det hele efter 30 minutter.
Nu kan jeg kun se én enkelt som har overlevet, resten er stået af.
Så det er et super godt produkt, og meget nemt at bruge. Det som har været besværligt med de andre var at det skulle sprøjtes ind i dem. Hvor af de tit nåede at trække sig sammen.
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

har lige modtaget første del af min laser i dag...uden om tolden hehe... men kan se at anden del af pakken er under told behandling...men regner ikke med at der kommer told på da beløbet er for lavt...så jeg regner med at der højst kommer lidt moms på
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvordan tog dine koraler det med Aiptasia-x ?

Steen
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Jeg tror ikke i skal gøre jer de helt store forhåbninger - når det gælder 1W lasere. Synes ikke det ligner de kanm skade vævet nok til de ikke kan restituere sig.
Vi får se i morgen.....
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Natlys 2 T5 blå
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Benjaminkn »

Koraller har stået med polypperne langt ude både før under og efter, så intet at se der :W
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af wondersurfer »

spdiving skrev:Hvordan tog dine koraler det med Aiptasia-x ?

Steen
jeg har brugte det i stor stil, no probs og det virker sgu
BOYU L200 KØLER
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"