VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Nitrat kontra LPS
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Nitrat kontra LPS
Vi ved alle at LPS´er skal have en smule Nitrat i vandet
Men hvad er det? Omkring de 10? Ellers skal vi længere ned for også at tilgodese SPS´er?
Men hvad er det? Omkring de 10? Ellers skal vi længere ned for også at tilgodese SPS´er?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Re: Nitrat kontra LPS
OK så vi skal helt derned? Jeg ligger normalt på 1 men har fået banket den op på 10 da jeg lige har voldfodret over et par dage - så starter lige VSVen op igen
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Det kan du roligt gøre...10 er for meget. Hvad siger PO4. Hvis du har fodret godt er der sikkert også kommet fosfat i vandet. Check denne.
Steen
Steen
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ja den må jeg også lige have vendt.spdiving skrev:Det kan du roligt gøre...10 er for meget. Hvad siger PO4. Hvis du har fodret godt er der sikkert også kommet fosfat i vandet. Check denne.
Steen
Bruger salifert til at måle N03 med. Er den bedste måde at kigge ned igennem eller sidelæns igennem måleglasset? Jeg har her på det sidste brug den sidste metode som de også beskriver i vejledningen - men hvad gør folk derude?
Jeg bruger ikke salifert så det kan jeg ikke svare på. Men hvad bruger du til fosfat PO4 ?
Steen
Steen
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Er løbet tør - tænker jeg vil købe noget Rowa? Er det ikke det bedste testsæt istedet for at købe en Hanna?spdiving skrev:Jeg bruger ikke salifert så det kan jeg ikke svare på. Men hvad bruger du til fosfat PO4 ?
Steen
Sender en PM i stedet. For så virker linkene ...
Steen

Steen
- Eskildsen
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
Hvis man har højt No3, skal den aflæses oppefra.
Man kan få gjort aflæsningen 10 gange mere følsom fra siden.
Jeg kikker oppefra. Er det for lyst aflæser jeg fra siden.
No3 på 1-2 er ideelt for at få koraller til at gro.
Man kan få gjort aflæsningen 10 gange mere følsom fra siden.
Jeg kikker oppefra. Er det for lyst aflæser jeg fra siden.
No3 på 1-2 er ideelt for at få koraller til at gro.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Man har en mening indtil man har en andens
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Det er bare stenet for når jeg kigger oppefra giver den 1 - når jeg læser fra siden giver den 10 (efter jeg har divideret med 10 som der står)
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2200 København N
1:10=0,1
Den anden ting er , på skalaen har jeg ikke en 1 værdi men 0 og 2 og så ...etc.
Så at kigge fra siden så ligner farven en værdi på 2 dvs . 2:10=0,2
Mange hilsner herfra

Mange hilsner herfra
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Nej jeg har heller ikke 1 - men farven ligger lige imellem når jeg kigger nedigennem.jennifer skrev:1:10=0,1![]()
Mange hilsner herfra
Hvis jeg holder op mod siden siger den 100 - og 100 / 10 må give 10?
Så 1 det eneste sted - og 10 det andet?
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
jeg ser på det når jeg nu kommer hjem engang..
men når du har en farve fra siden af som svarer til 100 så skal du kigge op fra istedet for.
For du har ikke nitrat i den lave ende, desværre.
Mit farve svarer til 0 op fra , men når jeg kigger fra side af så kan jeg godt se at det svarer til 2 dvs. mit nitrat er 0,2 .
Jeg har forleden testet nitrat i mit postevand og den ligger i hvert fald på 20 måske mere endda. Jeg bor på Amager.
Så selvom du skriver: " almindelig postevand , ingen vandskift og succes " så tvivler jeg på at du vil få det . Det er bare min mening. Jeg tror at det vil blive svært. Bare det, at påfylde med almindelig vand fra hanen vil gøre at dit Kh stiger voldsomt i forhåld til calcium dvs. ubalance og mulig udfældning til sidst..
Håber på du finder en løsning.
Mange hilsner herfra
men når du har en farve fra siden af som svarer til 100 så skal du kigge op fra istedet for.
For du har ikke nitrat i den lave ende, desværre.
Mit farve svarer til 0 op fra , men når jeg kigger fra side af så kan jeg godt se at det svarer til 2 dvs. mit nitrat er 0,2 .
Jeg har forleden testet nitrat i mit postevand og den ligger i hvert fald på 20 måske mere endda. Jeg bor på Amager.
Så selvom du skriver: " almindelig postevand , ingen vandskift og succes " så tvivler jeg på at du vil få det . Det er bare min mening. Jeg tror at det vil blive svært. Bare det, at påfylde med almindelig vand fra hanen vil gøre at dit Kh stiger voldsomt i forhåld til calcium dvs. ubalance og mulig udfældning til sidst..
Håber på du finder en løsning.
Mange hilsner herfra
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg prøver sgu at teste igen imorgen! Men ja jeg har en høj kh - men det er min ca og mg også
- Fyensgade
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
Jeg kan ikke genkende dine forventninger til NO3 og KH i postevandet jennifer. Jeg bor på Nørrebro og mit postevand ligger på NO3~1 hver gang jeg måler det..
Jeg bruger udelukkende postevand til påfyldning og til vandskift (ret ofte) og min KH er konstant på 7. Sådan har det været i et år nu..
Jeg tilsætter ikke balling eller andet til at øge KH da jeg ikke holder stenkoraller..
Mvh Søren
Jeg bruger udelukkende postevand til påfyldning og til vandskift (ret ofte) og min KH er konstant på 7. Sådan har det været i et år nu..
Jeg tilsætter ikke balling eller andet til at øge KH da jeg ikke holder stenkoraller..
Mvh Søren

...og 27L Softies fragmentakvarium
Værdierne for rent poste vand er ikke den samme over alt i landet.
Hos mig i Greve har vi igennem flere år haft dispersion til at drikke vandet pga. nitrat indholdet lå og rode rundt nær det maximale.
Drikke vandet er også meget hårdt har dog ikke målt da jeg bruger RO andlæg.
Steen
Hos mig i Greve har vi igennem flere år haft dispersion til at drikke vandet pga. nitrat indholdet lå og rode rundt nær det maximale.
Drikke vandet er også meget hårdt har dog ikke målt da jeg bruger RO andlæg.
Steen
- Fyensgade
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
Lige præcis og derfor er det heller ikke muligt at vejlede ud fra sin egen postevand - selv ikke når den gode Mark bor så tæt på både Jennifer og jeg som han gør.. Man kan ikke sige at KH'en vil gå amok - når den ligeså godt kan forblive lav..

...og 27L Softies fragmentakvarium
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
Jeg ved godt at værdierne kan svinge meget fra sted til sted.
Nar man ikke holder stenkoraller så kan det jo være lige meget med osmose vand og nitrat værdi omkring 2 .
Men jeg er meget overrasket over den lave nitrat og Kh værdi hos dig Søren. Du er en af de heldige. Har du målt Ca ? For Kh på 7 er også ret lav, hvis du skal have kalkalger og krebs eller rejer som skal bruge CaC03.
Det er op til en selv hvad man nu vil bruge, i forhold til hvad man vil holde i sit akvarie.
jeg vil ikke gå på kompromi med kvaliteten mere, har gjort det før.
man kan også bare lade tingene køre stille og roligt og se hvad der sker og ændre lidt på det hvis man er utilfreds med hvordan akvariet ser ud.
Mange hilsner herfra
Nar man ikke holder stenkoraller så kan det jo være lige meget med osmose vand og nitrat værdi omkring 2 .
Men jeg er meget overrasket over den lave nitrat og Kh værdi hos dig Søren. Du er en af de heldige. Har du målt Ca ? For Kh på 7 er også ret lav, hvis du skal have kalkalger og krebs eller rejer som skal bruge CaC03.
Det er op til en selv hvad man nu vil bruge, i forhold til hvad man vil holde i sit akvarie.
jeg vil ikke gå på kompromi med kvaliteten mere, har gjort det før.
man kan også bare lade tingene køre stille og roligt og se hvad der sker og ændre lidt på det hvis man er utilfreds med hvordan akvariet ser ud.
Mange hilsner herfra
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Jennifer har om ikke andet ret i at ens vandværdier kan gå amok ved brug af hanevand.
Og det så ligegyldigt hvor man bor i dk - uheld, bønder, udledninger etc kan ltsammen påvirke vores små systemer - hvorfor dem der vil have sikkerhed for vandværdier som bruges til vores balje er i orden bør bruge osmose, og endda måle tds på dette.
Et fisk only system - ku jeg overveje at køre uden - men man kommer jo til at elske det man har i sin balje - så hvad vi kan gøre for at sikre vandkvalitet, er da det mindste vi kan gøre for de væsener vi har fjernet fra naturen.
Omkring selve tråden mener jeg ikke at 10 i no3 er skidt - blot po4 er under 0,03
Blot min personlige mening.
Og det så ligegyldigt hvor man bor i dk - uheld, bønder, udledninger etc kan ltsammen påvirke vores små systemer - hvorfor dem der vil have sikkerhed for vandværdier som bruges til vores balje er i orden bør bruge osmose, og endda måle tds på dette.
Et fisk only system - ku jeg overveje at køre uden - men man kommer jo til at elske det man har i sin balje - så hvad vi kan gøre for at sikre vandkvalitet, er da det mindste vi kan gøre for de væsener vi har fjernet fra naturen.
Omkring selve tråden mener jeg ikke at 10 i no3 er skidt - blot po4 er under 0,03
Blot min personlige mening.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
Jeg vejleder udfra det jeg nu har prøvet, folk må selv om hvad de gør.
Man er som person selv ansvarlig for de beslutninger man tager , men det skader ikke at høre andres mening.
Så test vandet, find ud af hvad du vil holde og ser om det vil leve op til de krav du og dyr stiller.
Så enkelt er det.
Så vidt jeg ved så har akvariet i Tivoli et nitrat værdi på 50 og fiskene har det fint, men korallerne er kunstige. Sådan er det jo bare.
Med hensyn til postevand så kan du, Søren, bruge det så længe du har lyst til.
Mange hilsner herfra

Man er som person selv ansvarlig for de beslutninger man tager , men det skader ikke at høre andres mening.
Så test vandet, find ud af hvad du vil holde og ser om det vil leve op til de krav du og dyr stiller.
Så enkelt er det.
Så vidt jeg ved så har akvariet i Tivoli et nitrat værdi på 50 og fiskene har det fint, men korallerne er kunstige. Sådan er det jo bare.
Med hensyn til postevand så kan du, Søren, bruge det så længe du har lyst til.
Mange hilsner herfra

-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Valby
Hej, køb rowa's fosfat test ..... Sku være mere nøjagtigt end hannaBingocaller skrev:Er løbet tør - tænker jeg vil købe noget Rowa? Er det ikke det bedste testsæt istedet for at købe en Hanna?spdiving skrev:Jeg bruger ikke salifert så det kan jeg ikke svare på. Men hvad bruger du til fosfat PO4 ?
Steen
En gang saltvand, altid saltvand ......
Jeg har prøvet ROWA og alt efter hvilken lys du tester ved ændre væsken farve. Der er også spurt om det samme inde på ROWA ejen side. Husker ikke hvor men det var der jeg fandt ud af at jeg ikke var den enste der havde det problem.micogmaj skrev:Hej, køb rowa's fosfat test ..... Sku være mere nøjagtigt end hannaBingocaller skrev:Er løbet tør - tænker jeg vil købe noget Rowa? Er det ikke det bedste testsæt istedet for at købe en Hanna?spdiving skrev:Jeg bruger ikke salifert så det kan jeg ikke svare på. Men hvad bruger du til fosfat PO4 ?
Steen
Derfor købte jeg en Hanna (stor model) og den viser fint hvad der er i vandt. Har så testet min Hanna og den TimW har 10 ud af 10 test viste nøjagtigt det samme. Så mon ikke den nok skal måle rigtigt.
Ud over dette er Red Sea Pro og kommet med et rigtig godt test sæt. Sørme om ikke det viser det samme som min Hanna...

Steen