Skulle der være nogen grund til at holde sine Xenia nede? (Måske pga deres forbrug af Ca eller lign?)

Se lige om jeg ikke kan tage nogle med til mødet i næste måned hos Bruno...wondersurfer skrev:jeg tror grunden må menes at være fordi de kan vokse explosivt..
har du for mange kommer jeg gerne til næææstved
aiptasia xanders77 skrev:Har også mega problemer med Xenia. De vokser og breder sig hurtigere end glasroser!
De er dekorative i sig selv, men i et lille akvarie er de hurtigt ensformige og kigge på, men det værste er at de sætter sig på andre koraller.
Nogen der har gode tips til at holde dem i ave eller er det bare at høste med en skraber?
jeg syntes ikke det er at anbefale da du kan blive blind på et split sekund hvis det reflektereD.Damgaard skrev:2w laser er perfekt til at "grille" vildfaren Zenia mm...
Synes lige du skal læse lidt på lektien inde du fyre sådan en latterlig bemærkning af...wondersurfer skrev:jeg syntes ikke det er at anbefale da du kan blive blind på et split sekund hvis det reflektereD.Damgaard skrev:2w laser er perfekt til at "grille" vildfaren Zenia mm...
Xenia anvendes faktisk af nogle til at holde PO4 stangen, så din teori er ikke helt ude i hampenBirkefeldt skrev:Jeg har haft ekstrem vækst af Xenia og min PO4 er i bund, så har på fornemmelsen at de er gode til at omsætte fosfat. Det er dog kun en teori jeg har. Men nu hvor jeg er begyndt med lidt flere "rigtige" koraller er Xenia'en super belastende fordi den gror så godt. Men med lidt trimning etapevis, er de nu ret lette at fjerne. Og i mindre mængder er de jo flotte nok.
du syg i pottenD.Damgaard skrev:Synes lige du skal læse lidt på lektien inde du fyre sådan en latterlig bemærkning af...wondersurfer skrev:jeg syntes ikke det er at anbefale da du kan blive blind på et split sekund hvis det reflektereD.Damgaard skrev:2w laser er perfekt til at "grille" vildfaren Zenia mm...
»Så længe vi ikke taler om militære strålevåben, så kan et menneskeøje godt tåle ganske kortvarigt at se direkte ind i en laserstråle. Man kan også tåle at se imod solen et kort øjeblik. Men varer det længere, så kan man få en skade i den plet i øjet, hvor lyset fokuseres,« siger pensioneret overlæge, professor dr. med. Niels Ehlers, Århus Universitetshospitals øjenafdeling.
Iøvrigt skal man da være kæmpe nar, hvis du bliver ramt i øjet og tænker - mmmm det er da rart, jeg blir´ lige ved lidt endnu...
wondersurfer skrev:du syg i pottenD.Damgaard skrev:Synes lige du skal læse lidt på lektien inden du fyre sådan en latterlig bemærkning af...wondersurfer skrev:jeg syntes ikke det er at anbefale da du kan blive blind på et split sekund hvis det reflektereD.Damgaard skrev:2w laser er perfekt til at "grille" vildfaren Zenia mm...
»Så længe vi ikke taler om militære strålevåben, så kan et menneskeøje godt tåle ganske kortvarigt at se direkte ind i en laserstråle. Man kan også tåle at se imod solen et kort øjeblik. Men varer det længere, så kan man få en skade i den plet i øjet, hvor lyset fokuseres,« siger pensioneret overlæge, professor dr. med. Niels Ehlers, Århus Universitetshospitals øjenafdeling.
Iøvrigt skal man da være kæmpe nar, hvis du bliver ramt i øjet og tænker - mmmm det er da rart, jeg blir´ lige ved lidt endnu...
har du prøvet med aiptaisa x ?Jerslev skrev:For nu lige at føre tråden tilbage til det oprindelige.
jeg har begået den fejl ikke at kontrollere væksten, derfor har jef haft dem over dete hele, og de sidder fast!
har prøvet med en 1 ml sprøjte og jod fra Salifert, men det hjælper ikke
Så det tunge artilleri er saltsyre, som jeg sprøjter ind i foden - men kun meget meget lidt ad gangen, fordi det nedsætter pH - evterhånen har jeg fået nogenlunde styr på det skidt
+1wondersurfer skrev:har du prøvet med aiptaisa x ?Jerslev skrev:For nu lige at føre tråden tilbage til det oprindelige.
jeg har begået den fejl ikke at kontrollere væksten, derfor har jef haft dem over dete hele, og de sidder fast!
har prøvet med en 1 ml sprøjte og jod fra Salifert, men det hjælper ikke
Så det tunge artilleri er saltsyre, som jeg sprøjter ind i foden - men kun meget meget lidt ad gangen, fordi det nedsætter pH - evterhånen har jeg fået nogenlunde styr på det skidt
det kan du bare fyre løs med uden at være nervøs for vandværdigerne