VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

En sindsyg ide?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

En sindsyg ide?

Indlæg af Bingocaller »

I næste uge får jeg min nye sump - hidtil har jeg kørt med en plastikbalje fra Silvan - men det er sgu lidt svært at lave bobbelfælder i den.

Ydermere har jeg en spandpumpe liggende - men jeg er en klovn da jeg har smadret hængslerne så den ikke er tæt.

Nu er det tanken at jeg vil kombinere den balje med låg med toppen af spandpumpen = lave en 70 liters "spandpumpe" udelukkende med levende sten. Der kommer til at gå en slange ned fra tanken drevet af tyngdekraften - og så toppen af spandpumpen til at pumpe vandet tilbage i akvariet. Dvs der køres uden sumpen. Alfa omega er at den 100 procent tæt så vandet ikke pisser ud når der kommer tryk på fra tyngdekraften

Nu er spørgsmålet: Kan jeg gøre denne balje tæt? Umiddelbart skal jeg jo aldrigt have låget af igen - men det kunne jo være rart.

Jeg ville save et hul i toppen af låget - sætte toppen af spandpumpen på her - og fuge det med akvariesilikone. Så ville jeg lægge en fuge med akvariesilikone rundt kanten på baljen. På med låget og lukke med hængsler. Så burde den være tæt.

Er det en helt idiotisk ide? Kan der gøres andet for at den er helt tæt? Sætte flere klemmer på eller noget?
Vedhæftede filer
Box.JPG
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: En sindsyg ide?

Indlæg af Valentin »

Bare mine 5 cent..

Puha sådan en bedroller der er en billig udgave iforhold til en murer balje, men der er selvfølgelig heller ikke låg med til.. Trykker du låget ned mens du fuger op mellem låg og kasse, og HOLDER det stramt mens det tørre og så giver det en ekstra gang dagen efter, så burde skidtet sku holde..

Brug det akvarie silicone som bruges til akvarier, og dog, sikre dig lige at det du bruger også vil hæfte på plastic ( detter er meget vigtigt at tjekke - læs på emballagen )
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Min tanke er om det er nok til at holde til det tryk der kommer når vandet kommer ned fra akvariet - hele ideen bag spandpumpen er jo at det er et lukket kredsløb - og det er det jeg prøver at efterligne her.

Det gode ved det er at det ikke ændre på vandstand - da der jo kommer vand ned så baljen bliver fyldt - og så hiver pumpen bare det op den kan hive.

Min tanke er at stenene vil producere en masse godter som vil blive smidt op i tanken direkte uden om bobbelfælder etc - og samtidigt virke som biofilter og buffer på vandmængden. Der kan være 70 liter i jo
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Blød plast og silicone virker desværre ikke. I længden er selv akryl for blødt til at binde med silicone.
Du får i det hele taget meget svært ved at finde en lim der er lige så smidig som de kasser..
Mener det er Polypropylen (PP) de er lavet af? Det kan ikke engang epoxy klare.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

De kasser plejer iøvrigt at give sig en hel del, når de bliver fyldt til randen med vand. Jeg har prøvet at en knækkede og der pissede vand udover det hele! Når du så ovenikøbet vil sætte lidt "tryk" på, så tror jeg altså, at den vil blive ret gravid - og endnu tættere på bristepunktet. Jeg ville i hvert fald ikke turde.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Ok - hvad er der så af alternativer til sådan en kasse der? Gider ikke at få bygget noget for det er sgu for dyrt - og jeg er ikke selv ferm nok på fingrene til det.

Findes der noget i detail man kan købe der ville virke?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

tvivler på den vil holde i længden.. der ud over ivl jeg frygte at der samler sig slam i den.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

StarF skrev:tvivler på den vil holde i længden.. der ud over ivl jeg frygte at der samler sig slam i den.
Hvordan tænker du slam? Jeg ville da håbe at alt det liv stenene ville producere ville fjerne det? Alt i alt er det jo refugium uden lys med låg på?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

min erfaring siger mig bare, at sådan nogle spandpumper med tiden vil samle sig skidt, der bliver suget ned, og i sidste ende så skader det mere end det gavner...
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af wtfdic »

Tror ikke du kan få det tæt.

Men hvad med en 1-200l plasttønde med skruelåg (tæt)

http://www.dba.dk/blaa-plasttoender-100 ... -77756020/
Vedhæftede filer
77756020_06102011152523_6058_3.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der vil med sikkerhed samle sig slam i bunden af sådan en kasse. Slammet kommer blandt andet ind med vandet.
De organismer der lever i stenene, producerer også slam.
dengang jeg lavede de søjler til mit akvarie, brugte jeg 2 store plastkasser på 70-75 liter. De bulede en del ud under trykket fra vandet. og der var noget tryk på fra nogen pumpe.
Den tønde som Wtfdic linker til findes også i mindre udgaver på ca 60 liter
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af wtfdic »

Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

Jeg kan skaffe nogen blå tønder. Dog uden håndtag, og mener heller ikke det er med skruelåg. Men til billige penge :)
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Blå tønder kommer sgu ikke til at virke - de kan ikke stå i mit skab

Jeg tror jeg er nødt til at prøve min ide med en tryktest på badeværelset!

Skærer et lille hul i låget - på med det og så bruserslangen på for fuld hammer - hvis den kan holde tæt så prøver jeg sgu!
Brugeravatar
Dorikin
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 1996

Indlæg af Dorikin »

Bingocaller skrev:
StarF skrev:tvivler på den vil holde i længden.. der ud over ivl jeg frygte at der samler sig slam i den.
Hvordan tænker du slam? Jeg ville da håbe at alt det liv stenene ville producere ville fjerne det? Alt i alt er det jo refugium uden lys med låg på?
Jeg kan godt se din ide med at efterligne økosystemet, men spandpumper er tikkende bomber. Der skal alt for mange liter til for at det kan lade sig gøre.

Det bedste vi ved lige nu er en Duplex sump med effektiv skummer og makroalger. Skummer output tilpasset returpumpe. Brug makroalgerne som naturlig boblefælde.
Senest rettet af Dorikin fre 16. dec 2011 12:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Dorikin skrev: Det bedste vi ved lige nu er en Duplex sump med kraftig skummer og makroalger. Skummer output tilpasset returpumpe. Brug makroalgerne som naturlig boblefælde.

Hvad er en duplex sump? Og hvem er "vi"??
Brugeravatar
Dorikin
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af Dorikin »

Carsten skrev:
Dorikin skrev: Det bedste vi ved lige nu er en Duplex sump med kraftig skummer og makroalger. Skummer output tilpasset returpumpe. Brug makroalgerne som naturlig boblefælde.

Vi er de 1,1 mill hits du får ved at søge "Duplex sump" på Google :wink: :GO
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Det bliver jo ikke en spandpumpe - der er jo ingen filtre i!

Den eneste grund til jeg kalder det en spandpumpe er fordi jeg efterligner det lukkede system der netop findes i disse
Brugeravatar
Dorikin
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af Dorikin »

Bingocaller skrev:Det bliver jo ikke en spandpumpe - der er jo ingen filtre i!

Den eneste grund til jeg kalder det en spandpumpe er fordi jeg efterligner det lukkede system der netop findes i disse
Og derfor gør den det samme som en spandpumpe :wink:

Du vil over tid få en ophobning der kammer over, plus effektivteten ikke vil være lineær.

Det ikke for at kritisere din ide, men mange ting er blevet prøvet og man kan spare sig selv for en masse trial and error ved søgning på de store forumer.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Dorikin skrev:

Du vil over tid få en ophobning der kammer over, plus effektivteten ikke vil være lineær.

Det ikke for at kritisere din ide, men mange ting er blevet prøvet og man kan spare sig selv for en masse trial and error ved søgning på de store forumer.
OK - så det vil sige det er det lukkede system der er problemet? Hvad er forskellen på mit setup og et refugium?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Dorikin skrev:
Carsten skrev:

Hvis du regner alle søgninger på ordene duplex sump med er der 1130000 hits, men kun 27200 af dem er tilbage når du søger mere ind.

Når du nu taler så godt for det, så lad os se din egen sump efter det princip!
Brugeravatar
Dorikin
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af Dorikin »

Bingocaller skrev:
Dorikin skrev:

OK - så det vil sige det er det lukkede system der er problemet? Hvad er forskellen på mit setup og et refugium?
Det lukkede system er problemet. Det handler om at hive de næringsstoffer du tilfører, når de er brugt, ud af tanken igen. de forsvinder ikke bare ud af den blå luft. I din skummer er det snasken, ved dine makroalger høster du. Men din skummer hiver ikke alt ud og det gør algevæksten heller ikke.
Jeg kiggede lige kort på din bajletråd. Din ATS er sikkert effektiv, men jeg har aldrig hørt om nogen der har fået den til at virke så godt som en sump med masser af makroalger og så laver du ikke vandskifte!?!
Du skal lave vandskifte med nye nærigstoffer for at få ophobet detritus med ud igen. Uden vandskifte vil der på sigt blive ophobet/ eller mangle noget som lige pludselig vælter din bajle.

Jeg beklager min lidt direkte form, men det godt ment :wink:
Brugeravatar
Dorikin
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af Dorikin »

Carsten skrev:
Dorikin skrev:
Carsten skrev:

Hvis du regner alle søgninger på ordene duplex sump med er der 1130000 hits, men kun 27200 af dem er tilbage når du søger mere ind.

Når du nu taler så godt for det, så lad os se din egen sump efter det princip!
Prøv at tage et af de første fra Reefcentral :GO
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Dorikin skrev:
Bingocaller skrev:
Dorikin skrev:

Det lukkede system er problemet. Det handler om at hive de næringsstoffer du tilfører, når de er brugt, ud af tanken igen. de forsvinder ikke bare ud af den blå luft. I din skummer er det snasken, ved dine makroalger høster du. Men din skummer hiver ikke alt ud og det gør algevæksten heller ikke.
Jeg kiggede lige kort på din bajletråd. Din ATS er sikkert effektiv, men jeg har aldrig hørt om nogen der har fået den til at virke så godt som en sump med masser af makroalger og så laver du ikke vandskifte!?!
Du skal lave vandskifte med nye nærigstoffer for at få ophobet detritus med ud igen. Uden vandskifte vil der på sigt blive ophobet/ eller mangle noget som lige pludselig vælter din bajle.

Jeg beklager min lidt direkte form, men det godt ment :wink:
Det er helt ok!

Men du svarer stadigt ikke på mit spørgsmål - for det er jo ikke alle der har alger i deres refugium eller hvordan?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Har kigget den tråd igennem og de fleste billeder er fjernet. Så det gav ikke så meget mere.
Nu har amerikanerne det med at få en eller anden "brilliant" ide, som de så hæver til skyerne i noget til, og så falder det til jorden igen som en våd avis. Et godt eksempel er de såkaldte "downdraft" skummere. Men idag er der ingen osm bruger dem mere, for de var nu ikke så effektive som de andre de brugte før og slet ikke så effektive som dem der kom efter.

For mig at se er den eneste forskel at de har hævet algerne op på en plade, så der kan gro rørorme og alt muligt andet neden under.
Er det ikke også den vækst som er på bagsiden af stenene i et akvarie med almindelig sump?? både mit akvarie og sump var fyldt med 10000 vis af små rørorme, og det er de fleste andre akvarier også, så hvad er det som er så revolusionerede ved den anden type sump??
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev:Der vil med sikkerhed samle sig slam i bunden af sådan en kasse. Slammet kommer blandt andet ind med vandet.
dengang jeg lavede de søjler til mit akvarie, brugte jeg 2 store plastkasser på 70-75 liter. De bulede en del ud under trykket fra vandet. og der var noget tryk på fra nogen pumpe.
Kan man mon håbe at en sådan tønde er giftfri?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

leifkrarup skrev:
Carsten skrev:Der vil med sikkerhed samle sig slam i bunden af sådan en kasse. Slammet kommer blandt andet ind med vandet.
Kan man mon håbe at en sådan tønde er giftfri?
Det skulle de da meget gerne være, da de også bruges til fødevarer.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"