Led farve valg osv.
-
- Copepod
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2011
Led farve valg osv.
Har startet et LED projekt op, og kunne godt tænke mig at vide hvilke farve dioder der giver det bedste lys?
Og hvordan skal de mixes?
Jeg havde selv forestillet mig 1:1 hvid og royal blue. og så blande lidt lilla i?..
Jeg har 75 ledige pladser i lampen, men regner kun med at bruge 50, selve lampen bliver fræst ud af et stykke saltvandsresistent alu. 900x150x30mm
med rækker på 3x75 lommefræsninger til dioderne, køleriller på bagsiden og et spor til en glasplade.
Skulle det ikke være fint til et 1200x50x45 shallowreef?
Og ja jeg ved godt der er mange tråde om LED, men syntes ikke de giver helt de svar jeg leder efter..
Og hvordan skal de mixes?
Jeg havde selv forestillet mig 1:1 hvid og royal blue. og så blande lidt lilla i?..
Jeg har 75 ledige pladser i lampen, men regner kun med at bruge 50, selve lampen bliver fræst ud af et stykke saltvandsresistent alu. 900x150x30mm
med rækker på 3x75 lommefræsninger til dioderne, køleriller på bagsiden og et spor til en glasplade.
Skulle det ikke være fint til et 1200x50x45 shallowreef?
Og ja jeg ved godt der er mange tråde om LED, men syntes ikke de giver helt de svar jeg leder efter..
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Re: Led farve valg osv.
Jeg startede med 10xRoyal Blue og 10xCool White, men blev hurtigt træt af det. Synes det giver et kedeligt, koldt lys. Efterfølgende har jeg smidt 2x alm. blå samt 2 Hyper Red på, og det hjælper lidt, men er stadig for kedeligt for mig.
I går smed jeg en bestilling på 3 Neutral White plus 3 alm. blå fra Rapid LED. Ved endnu ikke hvordan de skal sættes ind i lampen, da jeg kun har drivere nok til at have 26 dioder.
På et amerikansk forum anbefales der, for at efterligne en T5/HQI kombination så godt som muligt:
For hver 13 dioder skal du have:
3 NW (Neutral White)
3 CW ( Cool White)
4 RB (Royal Blue)
2 CB (Cool Blue)
1 HR/DR (Hyper Red/Deep Red)
Personligt tror jeg at jeg vil gå efter, af mine 26 dioder:
3 NW
6 CW
10 RB
5 CB
2 HR.
Det er noget at gå efter hvert fald.
I går smed jeg en bestilling på 3 Neutral White plus 3 alm. blå fra Rapid LED. Ved endnu ikke hvordan de skal sættes ind i lampen, da jeg kun har drivere nok til at have 26 dioder.
På et amerikansk forum anbefales der, for at efterligne en T5/HQI kombination så godt som muligt:
For hver 13 dioder skal du have:
3 NW (Neutral White)
3 CW ( Cool White)
4 RB (Royal Blue)
2 CB (Cool Blue)
1 HR/DR (Hyper Red/Deep Red)
Personligt tror jeg at jeg vil gå efter, af mine 26 dioder:
3 NW
6 CW
10 RB
5 CB
2 HR.
Det er noget at gå efter hvert fald.
Mvh Tobias
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3450 Allerød
Spændede sammensætning..........
Men hvordan med spredningen, jeg ville være bekymret for områder i baljen hvor jeg fx. havde knald rød og et andet sted kun blå.
Kan dette godt undgås?
Mvh Bergenser
Men hvordan med spredningen, jeg ville være bekymret for områder i baljen hvor jeg fx. havde knald rød og et andet sted kun blå.
Kan dette godt undgås?
Mvh Bergenser
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
Det anbefales at holde dioderne i "clusters", altså at holde dem tæt samlet så man netop undgår dette. Ved at holde dioderne samlet i klynger, blandes farverne bedre og man undgår diskolys i forskellige farver ned gennem baljen.
Selv har jeg mine fordelt ud på helt normal vis, og jeg oplever at farverne blandes fint. Hvis man bare sørger for at have blande farverne fint ud, så man har skiftevis hvid og blå i de forskellige farver. Jeg kunne godt ændre min lampe og lave klynger, men det kræver mere af mig end jeg gider lige pt, så det sker ikke. Men klynger af dioder ses bl.a. i Radion.
Selv har jeg mine fordelt ud på helt normal vis, og jeg oplever at farverne blandes fint. Hvis man bare sørger for at have blande farverne fint ud, så man har skiftevis hvid og blå i de forskellige farver. Jeg kunne godt ændre min lampe og lave klynger, men det kræver mere af mig end jeg gider lige pt, så det sker ikke. Men klynger af dioder ses bl.a. i Radion.
Mvh Tobias
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Moente skrev: I går smed jeg en bestilling på 3 Neutral White plus 3 alm. blå fra Rapid LED. Ved endnu ikke hvordan de skal sættes ind i lampen, da jeg kun har drivere nok til at have 26 dioder.
Er det ikke bare at købe en billig kina driver, og sætte alle de nye i en streng?
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Jeg har set Tobias' (/aka Moente) lampe, og der er én ting jeg forstår, og én ting jeg ikke forstår:
1: Jeg forstår godt at han ikke vil lave sin lampe om, for det er sgu et fantastisk proffesionelt produkt han har lavet!
2: Jeg forstår ikke at han er utilfreds, det er en super opsætning og flot lys IMOP!
Thumb's up herfra Tobias!
1: Jeg forstår godt at han ikke vil lave sin lampe om, for det er sgu et fantastisk proffesionelt produkt han har lavet!
2: Jeg forstår ikke at han er utilfreds, det er en super opsætning og flot lys IMOP!
Thumb's up herfra Tobias!