lyset i et boyu tl-450?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

lyset i et boyu tl-450?

Indlæg af MichaelogIda »

Hej alle

Jeg har lige fundet ud af, at to rør i mit boyu akvarie er sprunget.
Ud fra, hvad jeg kan se.. så er der fire lysrør i sådan en sag. De to af dem lyser endnu og de lyser(blåt og hvidt)
Skal jeg så bare gå ud fra, at jeg til det andet sæt, hvor de begge er sprunget i den anden side, skal købe følgende: http://www.dyreudstyr.dk/Saltvand/Lysst ... ano58liter

Det jeg gerne vil spørge om er, om der er to lys ud af de fire i boyu tl-450 der skal lyse blåt og to lys der skal lyse hvidt(alm lys)?
og er det nemt at sætte nye i?
Hilsen Michael & Ida

- 130l RSM - to klovne + en bubbletip anemone 3snegle, 2 eremit

- 58l Boyu akvarie -SÆLGES
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: lyset i et boyu tl-450?

Indlæg af Bergenser »

Hej
de nævnte kompakt lysstofrør skiftes let, bare skru skruerne ud af plasticglasset der sidder foran.
Derefter er de lige til at hive ud af fatningen.
Det lyder som om 1 af de 2 rør er stået af.
Jeg ville skifte begge 2 hvis jeg var dig, men det kommer selvfølgelig også an på hvor lang tid de har siddet i. Husk på de mister intensitet med tiden.
Jeg synes lyset i denne model var for svagt fra start så jeg har ombygget hele armaturet til LED. Det fungerer rigtig godt
mvh Bergenser
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af MichaelogIda »

Bergenser skrev:Hej
de nævnte kompakt lysstofrør skiftes let, bare skru skruerne ud af plasticglasset der sidder foran.
Derefter er de lige til at hive ud af fatningen.
Det lyder som om 1 af de 2 rør er stået af.
Jeg ville skifte begge 2 hvis jeg var dig, men det kommer selvfølgelig også an på hvor lang tid de har siddet i. Husk på de mister intensitet med tiden.
Jeg synes lyset i denne model var for svagt fra start så jeg har ombygget hele armaturet til LED. Det fungerer rigtig godt
mvh Bergenser
Hvis jeg skal have fat i LED rør, som du har gjort, kan du så sende et link hertil?
Jeg vil selvfølgelig have det bedste af det bedste, når jeg endelig er i gang med at skifte rør..
Når vi snakker "1 af de 2 rør er stået af", hvad mener du så? Der er jo 4 rør i alt heraf 2 bunder med 2 rør i hver, som jeg f.eks. har linket til(et bundt = 2 rør).. For det lader ikke til, at man kan skifte dem enkeltvist, men kun sådan et bund af gangen?
Skal bare være sikker på, at vi mener det samme..
Lige nu sidder der to rør og lyser i samme bundt og det ene lyser blåt mens det andet lyser klart.
Hilsen Michael & Ida

- 130l RSM - to klovne + en bubbletip anemone 3snegle, 2 eremit

- 58l Boyu akvarie -SÆLGES
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Det er ikke led rør han har men led dioder. Led rør virker vidst ikke så godt endnu, men de er på vej frem.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

hej igen

Der sidder 2 rør i. Jeg kan godt forstå du er forvirret over der ikke er 4, men det er fordi 1 kompaktlysstofrør består af henholdsvis en blå del og en hvid del. Man har simpelthen farvet den ene del af kompaktrøret blåt for at få lidt knald på farverne i akvariet. Men der er stadig tale om 1 rør, med en blå og en hvid del.
Det svarer altså til at 1 af dine rør er sprunget :D
Jeg vil uanset hvad skifte begge kompaktrør så du får maks lysudbytte!

Min LED ombygning er en helt anden snak der kræver lidt arbejde. Jeg har pillet alt ud af det oprindelige armatur derefter indkøbt 3W LED, køleplader, drivere osv.
Det giver mig mulighed for at dæmpe lyset, samt at styre mængden af blåt lys i akvariet.
Jeg har ikke beskrevet mit projekt herinde endnu, men det kommer nok :D

Som Jesper skriver, så findes der heller ikke mig bekendt LED løsninger til fatningerne i dit akvarie endnu. Det kommer måske på et tidspunkt.

Mvh Bergenser
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"