sump og opbygning.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

sump og opbygning.

Indlæg af Switz »

Jeg starter lige med og skrive at jeg har læst utallige sider hvad angår sump og hvor rummene skal være. Dog har jeg nogle spørgsmål som jeg ikke lige kan finde svar på.

Mit main akvarie er på 449 liter og sump på 94l

Spørgsmål:
1: hvor meget af skummer skal være under vand i det rum der blir lavet til det ?
2: Den skrå bagplade der er i sumpen, skal den afmonteres eller kan jeg bruge den til noget ?
3: Planen var at der skal være skummerum, refugium og returrum. Er der en der kan lavet en lille tegning til mig hvordan jeg nemmest laver det? Kan heller ikke lige finde en nyttig tråd med hvor høje rumindellingerne skal være i sumpen samt bobbelfælde .

Håber i kan hjælpe en ny lidt igang med hans saltvandsbalje :beer:

Jeg har bestilt pvc i 25 mm. 4 meter rør, bøjninger, lim, 2 stk haner og mangler kun lige og få bestilt glas hos den lokale glarmester til rummene i sumpen.

Sump mål er l 80 H 40 B 30
Vedhæftede filer
bord
bord
IMAG0360.jpg
Sumpen
Sumpen
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: sump og opbygning.

Indlæg af demian »

hej 94 liter er godt nok heller ikke meget jeg har 680 main og 250 sump ved ikke om det nogen hjælp men min sump ser sådan ud det så med risle filter med levende sten og bioballs, bruger ikke boblefælde
men en Osmolator er god og have så vandstanden bliver den samme så skummeren virker bedst altså vandstanden er vel bare en 3del af sumpen eller over indsug af skummer så den ikke larmer dertil skal du nok have et seperat nitrat filter med dråbe gennemstrøm og ilt fattigt miljø med lidt vodka mix men det en anden historie :wink:
sumpen[1].jpg
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

tak for din tegning :)

rummet efter nedløb fra akvarie er det bare et rum med LS DS ?

Ang sump så ved jeg godt den ik er blandt de største, men ja man skal jo starte et sted:), kan så med tiden udbygge det efter behov.
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Hvor høje skal de forskellige vægge være i sumpen ??
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Find ud af hvor høj vandstand din skummer kræver. Herefter skal du overveje, hvor høj vandstanden kan være i de andre rum. Du skal huske at have plads til vandet fra rør osv., når strømmen til returpumpen slukkes. Det fylder som regel mere, end man lige tror! Husk også at bore et hul ved vandoverfladen i rørføringen, der fører tilbage i akvariet, så hæverteffekten brydes, så hele akvariet ikke tømmes, når returen slukkes.

Afmontér den skrå bagplade. Det ser umiddelbart ud som om, at din "sump" har været brugt som akvarie, da den indeholder overløb og blå baggrund.

Der er flere gamle tråde her på forummet med eksempler på forskellige sumpe. Du kan nok få lidt inspiration der. Det er trods alt ikke raketvidenskab. ;)
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

hehe tak stefan :P vil bare nødig få bestilt forkert glasmål fra glarmesteren:)
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

demian skrev:hej 94 liter er godt nok heller ikke meget jeg har 680 main og 250 sump ved ikke om det nogen hjælp men min sump ser sådan ud det så med risle filter med levende sten og bioballs, bruger ikke boblefælde
men en Osmolator er god og have så vandstanden bliver den samme så skummeren virker bedst altså vandstanden er vel bare en 3del af sumpen eller over indsug af skummer så den ikke larmer dertil skal du nok have et seperat nitrat filter med dråbe gennemstrøm og ilt fattigt miljø med lidt vodka mix men det en anden historie :wink:
sumpen[1].jpg

hej jamen glasset skal være nogenlunde som det er på tegningen skal nok den første glasplade skal være helt op til kanten næsten og luft i bunden der hvor rislefilteret er er ca 3cm kortere med åbning i den sidste glasplade ud til skummeren du kunne så lave et rum til alger der har jeg bare sat en spand så det passer i højden der kan man lave nogle huller i ved vandstanden så algerne bliver i spanden eller et rum :wink:
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

jo det en fejl på tegningen kan jeg se den første streg skal være højere end den hvor filteret starter bare op til kanten af rammen eller næsten :dizzy:
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

hvis du har tænkt dig at lave sumpen som mig så er de røde prikker i rislefilter cilikone den grønne plade er 3 riste hvor vandet bliver fordelt jeg ved ikke hvad de hedder men der er forhøjninger og huller i den
ja det levende sten i bunden der hvor de under vand resten er bioballs men filtermåtte skåret i tern skulle også være godt og nemmere at vaske for snavs http://www.unimati.biz/group.asp?group=146
Skjonnemand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Skjonnemand »

Husk den første væg i din sump er den der bestemmer højden i din sump mht vand. Derfra går det kun nedad så den skal ihvertfald være så høj som din skummer skal ha i vandstand evt højere..
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Skjonnemand skrev:Husk den første væg i din sump er den der bestemmer højden i din sump mht vand. Derfra går det kun nedad så den skal ihvertfald være så høj som din skummer skal ha i vandstand evt højere..
super :)

Har regnet ud af ved normal drift så skal min maximale vandhøjde i sumpen være på 21 cm, så der ved strømsvigt er plads til de 44 liter vand jeg får retur fra hovedakvariet. Skal ud og hente glasset til sumpvægge hos glarmester om 20 min.
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Skjonnemand skrev:Husk den første væg i din sump er den der bestemmer højden i din sump mht vand. Derfra går det kun nedad så den skal ihvertfald være så høj som din skummer skal ha i vandstand evt højere..
øhh vil det sige at skummerrummet skal have den højeste væg ? planen er nemlig 1 skummerum, derefter bobbelfælde, rum 2 refugium, rum 3 retur pumpe rum.,
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

hej jamen alt efter hvad du har tænkt dig at have i midten af sumpen som denne her
http://saltaquarium.about.com/gi/o.htm? ... ps.htmlder
er så mange opbygninger men om det rislefilter eller kun skummer og alger der er delte meninger om det hele det efter smag og behag
du kan også se et andet setup bare google refugium, men du får helt sikkert brug for et nitrat filter hvis du skal have de flotte koraler du kan læse om hvordan man sætter det op her http://www.theaquariumsolution.com/semi ... te-reactor
:wink:
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

hej du hvordan går det med dit sump projekt jeg faldt lige over denne her
kunne jeg godt være lun på at prøve at efterligne
giv den en tur i google translate
http://www.extremecorals.de/extremecora ... ammfilter/
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Hej Demian.

Hvis det går efter planen så blir systemet fyldt med vand imorgen til en testkørsel:)
Har fået samlet det sidste pvc idag så imorgen er forhåbentlig den store dag uden lækage :/
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Så er der kommet vand i baljen og de første DS og lidt LS.
Lyset fik jeg først sat midlertidig op igår, dog venter jeg STADIG på mine reflektorer og rørholdere
Har lidt problemer med at mit hovedrør ca hver 3 min trækker en ordentlig lumpbobbel med ned i sumpen?? nogen der ved hvad er årsagen?? Har prøvet og ændre højde på hovedrør i overløb, og også sat en 45 graders bøjning på ved udløb i sump uden nogen effekt af det store.

Her er lige lidt billeder af opstarten. Stensætningen er ikke på plads endnu da jeg først kan bygge færdigt når jeg har de sidste ca 25 KG LS.
Vedhæftede filer
Sumpen.
Sumpen.
endnu et.
endnu et.
fra højre side.
fra højre side.
Der er sket lidt i løbet af natten så det nu er muligt og se lidt i baljen.
Der er sket lidt i løbet af natten så det nu er muligt og se lidt i baljen.
Klarer en smule op :)
Klarer en smule op :)
Lyset kom i.
Lyset kom i.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

hej suger den falsk luft med ned i sumpen kan du lave sådan en http://www.randystacye.com/dursostandpipe.htm

har du tænkt over din sten sætning hvis du laver 2 paralelle på skrå så du ikke laver nogen døde områder undskyld tegning ikke er så god hehe
Vedhæftede filer
stensætning.png
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Ja den suger falsk luft med ned i sumpen :(

Det er damen der står for stensætningen hehe. Hun snakker om huler og broer.... "skulle tro hun var fra venedig" :D
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

ok jamen huler og broer kan man også sagtens lave bare de nederste sten ligger så bunden er i flow så du ikke får nogle områder hvor snavs samler sig men det er justeringer med circulationspumperne :wink:
men hvor højt fra overløbet sidder nedløbsrørene og hvor hurtigt er din pumpe og sidder der kuglehaner på alle nedløb :wink:
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

hvis du ikke laver nogen durso kan du prøve sådan her igen forbehold for min streg heh bare en ledetråd
Vedhæftede filer
overløb.png
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

demian skrev:ok jamen huler og broer kan man også sagtens lave bare de nederste sten ligger så bunden er i flow så du ikke får nogle områder hvor snavs samler sig men det er justeringer med circulationspumperne :wink:
men hvor højt fra overløbet sidder nedløbsrørene og hvor hurtigt er din pumpe og sidder der kuglehaner på alle nedløb :wink:
nedløb sidder 2 cm under overløbet. Pumpen er en 2000l . Der er kun hane på sikkerhedsrøret, men hentede en kuglehane mere igår som jeg prøver og sætte på nedløbet.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

du behøver ikke kuglehane på sikkerheds rør det jo en sikring for at vandet ikke løber over tank kanten den skal bare sidde så højt så muligt ved akvariekanten så der ikke kan løbe vand i den med mindre vandstanden er kritisk højt du kan evt forlænge med en slange
men sys godt nok der er høj vandstand i dit skummer rum du behøver ikke skummer i modningsfasen
hvor langt ned i vandet går røret tilbage til tanken eller har du lavet et lille hul ved overfladen for at stoppe hæverteffekten sys ikke der er meget plads til retur vand hvis pumpen stopper :wink:
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

demian skrev:du behøver ikke skummer i modningsfasen
Hvor har du den teori fra? Jeg vil godt garantere, at skummeren kommer til at arbejde på højtryk. Om det er døde eller levende sten, så indeholder de en masse affaldsstoffer, som i hvert fald ikke gør noget godt i akvariet - ej heller i modningsfasen. Så hellere få affaldsstofferne ud end at give algerne mere næring, end de i forvejen får.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

hej det er taget fra denne

Det er generelt ikke anbefales at bruge en protein skimmer stadiet Cykling. Årsagerne til dette er, at på stadiet Cykling, det er dit mål at lade de nitrifying bakterier reproducere til at hjælpe med at stabilisere de næringsstoffer niveauer inden for tanken. Ved Fræseskæl ud opløst nedbrydelige organiske stoffer inden for tanken, du hovedsagelig stjæle fødevarer væk fra disse gavnlige bakterier.

http://www.ehow.com/about_5459918_shoul ... arium.html
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

nedløb sidder 2 cm under overløbet. Pumpen er en 2000l . Der er kun hane på sikkerhedsrøret, men hentede en kuglehane mere igår som jeg prøver og sætte på nedløbet.[/quote]

hvis jeg var dig ville jeg skære 2cm mere af og lave det ene rør være lidt længere den lader du så være næsten helt åben og det rør længere oppe vil så være meget begrænset gennemløb så slipper du for den hiver luft med ned
:wink:
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

jeg prøver lige og lave lidt om i det her i weekenden :)

er nu blevet godt tilfreds med damens stensætning, fik hentet 18kg LS mere igår, som er RIGTIG levende.. polypper over alt og andet guf :)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

demian skrev:hej det er taget fra denne

Det er generelt ikke anbefales at bruge en protein skimmer stadiet Cykling. Årsagerne til dette er, at på stadiet Cykling, det er dit mål at lade de nitrifying bakterier reproducere til at hjælpe med at stabilisere de næringsstoffer niveauer inden for tanken. Ved Fræseskæl ud opløst nedbrydelige organiske stoffer inden for tanken, du hovedsagelig stjæle fødevarer væk fra disse gavnlige bakterier.

Det er vist nærmere et religionsspørgsmål, hvor jeg dog er sikker på, at flere anbefaler at køre med en skummer end uden i modningsfasen. Umiddelbart ser jeg ingen fordele i at køre uden.

Næringsstofferne vil hurtigt hobe sig op i et nystartet akvarie - og også i en størrelsesorden, så bakterierne ikke kan følge med. Bakteriekulturen vil alligevel stabilisere sig, når modningsfasen er ved at være ovre, hvorfor der ikke vil være nogen idé i, at få opbygget en så stor kultur, at der ikke vil være nok næring efter modningen. Min vurdering er, at du med hjælpen fra skummeren måske kan reducere modningsfasen lidt (om end det nok vil være minimalt), og stadig have en lige så effektiv/stor bakteriekultur. Bakterierne vil så efterfølgende formere/regulere sig, når du tilføjer fisk og andet levende, som bidrager med næringsstoffer.

Et andet plus ved at køre med skummeren er, at du muligvis kan redde noget af alt mikro- og makrolivet ved at reducere stigningerne i NH4 og NO2.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

Stefan skrev:
demian skrev:hej det er taget fra denne

Det er vist nærmere et religionsspørgsmål, hvor jeg dog er sikker på, at flere anbefaler at køre med en skummer end uden i modningsfasen. Umiddelbart ser jeg ingen fordele i at køre uden.

Næringsstofferne vil hurtigt hobe sig op i et nystartet akvarie - og også i en størrelsesorden, så bakterierne ikke kan følge med. Bakteriekulturen vil alligevel stabilisere sig, når modningsfasen er ved at være ovre, hvorfor der ikke vil være nogen idé i, at få opbygget en så stor kultur, at der ikke vil være nok næring efter modningen. Min vurdering er, at du med hjælpen fra skummeren måske kan reducere modningsfasen lidt (om end det nok vil være minimalt), og stadig have en lige så effektiv/stor bakteriekultur. Bakterierne vil så efterfølgende formere/regulere sig, når du tilføjer fisk og andet levende, som bidrager med næringsstoffer.

Et andet plus ved at køre med skummeren er, at du muligvis kan redde noget af alt mikro- og makrolivet ved at reducere stigningerne i NH4 og NO2.
ja og jeg er ikke biolog men har bare hørt om det tidligere også kunne ikke lige huske sammenhæng men han forklare det meget godt om hvor meget det betyder hmmm. ja religionsspørgsmål hehe jeg vil ikke bore mere i det. det kan lade sig gøre uden skummer i start fasen :wink:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"