en der kan komme til Horsens og bore i glas

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Heinrik
Reactions:

en der kan komme til Horsens og bore i glas

Indlæg af Heinrik »

hej jeg står med et lille problem jeg har fået min sump og alt op at køre men har fundet ud af at mit sikkerheds kammer er ca 20l for lille hvis strømmen går så skal have boret et hul i siden af dette kammer så jeg kan stille et akvarie ved siden af hvor det sidste vand løber over i.

jeg bor i horsens og sumpen kan ikke flyttes hvad gør jeg???
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

hva med den lokale glaremester
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

du kan bare sætte en ekstre beholder ved siden af sump og så montere noget pvc rør i et omvent u der går fra sumu til ekstra kammer og så suge det tørt for luft så får du hævert effekt og ekstra vand vil overføres aut til eks kammer sådan :GO det er da det nemmeste jeg kan komme på
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Heinrik
Reactions:

Indlæg af Heinrik »

ok men så må du ski da lige forklare mig hvordan jeg suger den tør for luft da der jo ikke er vand i mit nuværende sikkerheds kammer??? :D
Senest rettet af Heinrik tirs 8. aug 2006 21:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

køb dig da en kopi dremmel og en diamant fræser i Bauhaus så er du kørende i alle hul størrelser ;)
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

du kan da bare lade en smugle fersk vand stå i bunden som ud skifter engang mellen :roll:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

Johnny skrev:du kan bare sætte en ekstre beholder ved siden af sump og så montere noget pvc rør i et omvent u der går fra sumu til ekstra kammer og så suge det tørt for luft så får du hævert effekt og ekstra vand vil overføres aut til eks kammer sådan :GO det er da det nemmeste jeg kan komme på
Der tror jeg måske også lige jeg behøver en forklaring. At køre noget efter hævertprincippet er da ikke holdbart i længden... Så snart der går noget galt og hævert effekten brydes så er man da i problemer :?

/Morten.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det kommer jo an på hvordan man ønsker at gøre det. Hvis der skal være vand i ekstrabeholderen, kan man enten borde en mellemgang i bunden af de to kar, eller man kan bruge en hæverbue som Johnny nævner (helt klart sikrest med hulboringer). Men hvis der er vand i, skal man huske på, at det også kræver cirkulation. Hvis ikke man vil have vand i, skal der bores til en mellemgang i toppen af de to beholdere, så det virker som et overløb. Fordelen ved førstnævnte metode er, at vandet vil kunne løbe tilbage i sumpen når strømmen vender tilbage, hvor returpumpen blot vil køre tør fordi der mangler tyve liter i systemet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Nu vil jeg egentlig ikke hugge tråden men Boner, skal der køling (sprit/vand) til diamantboret eller kan der bare fræses igennem :?:

Jeg vil gerne lave et algerefugium som er i forbindelse med sumpen. men skal stå udenfor idet "fri".

For at gøre det lidt pænt ville det være oplagt at lave et par huller til overløb/retur - så derfor interessen.
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der skal vand til, og meget af det. ellers bliver boret for varmt.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"