stilarter, fx: rovbalje, sandsild, mbunabalje, algebalje osv

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh ø

stilarter, fx: rovbalje, sandsild, mbunabalje, algebalje osv

Indlæg af steenmillinder »

jeg har en cichlde balje med mbuna fra malawi, det er revcichlider, og jeg har et rev som volumenmæssigt fylder ca. 2/3, men jeg har altid ville have rovfisk, som jeg bare ikke kan komme i hvis dyrene skal have det godt, og det skal de. Så der skal rovdyr i min saltbalje. Jeg SKAL eje en haj! kunne jeg have en rokke, muræne, blæksprutte sammen med? hvilke begrænsninger sætter en haj egentlig? er der nogle eksempler på nogle rovbaljer?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

jeg har ikk set nogle herinde med et "hajbassin" men mads-fisk har en muræne og tror måske at thomas_w har haft en blæksprutte men er ikk lige helt sikker
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

jeg så en 25 - 30 cm haj og en blæksprutte hvis 'arme/ben/tentakler' med en diameter på 20 cm ca. og de kostede 300 kr nede i klovnfisken... hajen bliver lidt stor ca. 1,5 meter, men han ville gerne have den igen og give mig mere for den hvis jeg fodrede den op for ham i noget tid... jeg var jo solgt! må ha må ha må ha!!!.....
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

jeg kan vel ikke have en stor fed muræne sammen med en lille flok søheste?!...
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Spørgsmålet er vel mere hvor længe :P
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

ellers mener jeg at mads haar sagt at diverse offetlige akvarier også er villige til at afsætte...! her er lige en fil jeg fandt på nettet af Thomas' blæksprutte

MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Hvor er den dog cool :)
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

den er da helt vild! må ha!!...
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

men man har måske ikke 'stilarter' fx rovbalje eller kuglefisk balje osv?
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

blæksprutten var Flemmings og den er død nu efter ganske kort tid i akvairet... desværre!

Jeg har en Snowflake muræne i mit 300L.´s, den bliver ikke så stor og har indtil videre vidst sig fra sin "reefsafe" side...

Jo du kan godt kalde det "stilarter", da hajer nemt kan smadre koraller ved f.eks fodringstid, derudover er der nogle fisk som er kendte for deres appetit for koraller så som kerjsere. Disse arter foretrækker nogle at holde i større rene fiske baljer uden de bekostelige koraller. Det skal så tilføjes at man jo godt kan have f.eks pollypper og blødkoraller, hvis man er villig til at se på dem som sekundære beboere og suplerings foder til fiskene...

I denne hobby, vil der altid være nogle der har kunne holde en fisk eller koral i et stykke tid dage/måneder/år, hvor de har haft held med dem. Nogle gange går det godt, andre gange går det skidt...
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

jeg så en helt blå/violet murene med sådan noget lidt fjeragtigt på næsen, som gik over i sådan pink agtig farve, de havde flere forskellige, en sort/hvid stribet, de havde 3 hajer to arter, en blæksprutte og alle muglige andre fede ting og sager...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Anders månsson »

du kan godt holde forskellige arter sammen, men læs GRUNDIGT på deres arts beskrivelser før du køber noget. forhandlerne rundt omkring er ikke alle lige troværdige og ved ikke hvad du har af akvarie derhjemme!

her er en god side, bare lige hold dig for næsen at det er en butik og måske er lidt large
http://www.liveaquaria.com/product/categ.cfm?pcatid=15
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

men inde du begynder at plandlæge dit akvarie teknik vil jeg sys det var en god idé at vide mere sikkert hva du vil ha der i for det har jo os en indflydelse
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

kender en der har 2 hajer 2 murenaer og meget andet men 1280 L fylder godt skal høre om jeg må ta nogle billeder!
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

med en snak med konen, kommer baljen måske op på 1120 70x80x2000 (med et rigtigt bord under, til rigtig sump og skummer) så kom endelig med nogle skud...
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

se nu ligner det jo noget ...! men jeg ville hvis jeg var dig finde en i nærheden der har en del mere efaringer end dig og få ham til at komme over til dig og hjælpe med at sætte det hele op...! nogle siger godt nok at jo støre akvariet er jo mindre alvorlige er fejlene man laver som newbie men tror ikk at det ville være for skønt med 1120L på gulvet...!

du har da vidst lige taget på de damer eller os er hun bare nem at overtale husk da lige at købe en omgang blomster til hende :lol:
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

hehe det lyder lidt som mig

da jeg startede med at snakke om saltvand sagde damen, MAX 250 liter

men efter at jeg havde snakket uafbrudt om det i et år - hver dag, og vist og vist hende billeder, endte jeg ud med 720 l

og det er kun pga pladsmangel at det ikke blev 1000 liter :D
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

:P jeg har også kævlet større balje i over et halvt år... plattet om et nano reef og først nu er hun begyndt at gi sig, det ender måske med 720l (skal der være sump skal den stå et andet sted), jeg har et par måndeder at plage i endnu... den eneste grund til at jeg kan få noget større er at malawierne ryger ind i soverværelset :G men der er jo altid en pris.. i skulle høre nogle af mine argumenter, hvilke længder jeg er villig til at gå! "ja hqi lampen har jo et kontinuert spektrum, så om vinteren virker de jo nærmest antidepresivt, modsat lysstofrør" kan det bliver meget plattere? men haj, rokke og muræne skal jeg have, jeg har altid været facineret af de dyr, at have dem i stuen ville være for vildt!, der kan vel også komme andre ting i, som måske er lidt mere aktive end hajen og murænen kommer til at være det (har haft en muræne, så jeg ved den er rigtig doven)... uanset hvad så skal det nok blive godt, for sump og skummer kommer der på!
Brugeravatar
kasper ibsø
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 5471 Søndersø

Indlæg af kasper ibsø »

hvis du kun vil ha fisk og ingen koraller er der da ingen grund til at bruge penge på hqi.
Nano reefer :)

Aqua Medic Yasha 36 liter SOLGT

viewtopic.php?f=91&t=42340

M.v.h Kasper
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

kaos skrev:kender en der har 2 hajer 2 murenaer og meget andet men 1280 L fylder godt skal høre om jeg må ta nogle billeder!
Hvem er det mon :D :D

Ja og små hajer er det vist ikke helt ;) Ja vi må snart have nogle billeder derfra !!
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Hvis du er helt hooked på hajer og rokker er der ikke behov for HQI - til gengæld skulle du måske overveje at ofre noget af højden på baljen til fordel for længde/bredde....jeg mener der er en tommelfinger-regel om at det absolutte plads-minimum for hajer er 3x2 af dens længde (1 m. haj skal mindst have 3x2 meter at svømme rundt på).
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

20 - 40 cm haj havde jeg tænkt på, bliver den større sælger jeg den, og køber en mindre, men jeg skal have hqi med to blå t8 rør, det giver et fedt lys, overvejer ikke at have centreret, men lidt til side, så der er et område med mere og et med mindre lys... problemet er at jeg er ikke stinke rig, fordi jeg spare sammen til en pilot uddannelse, og 200 x 70 x 80 er den størreste standart balje, som billig og masseproduceret, derfra målne, og 2 meter er max pga jeg bor i lejlihed...
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

20 - 40 cm haj havde jeg tænkt på, bliver den større sælger jeg den, og køber en mindre, men jeg skal have hqi med to blå t8 rør, det giver et fedt lys, overvejer ikke at have centreret, men lidt til side, så der er et område med mere og et med mindre lys... problemet er at jeg er ikke stinke rig, fordi jeg spare sammen til en pilot uddannelse, og 200 x 70 x 80 er den størreste standart balje, som billig og masseproduceret, derfra målne, og 2 meter er max pga jeg bor i lejlihed...
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Lidt rig er du så nok hvis du bare sådan lige bakser en 1120 liters saltvandsbalje igang :)
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Tror du får svært ved at lave et lavbudgets hajakvarie som sådan. Du slipper ikke uden om at have en overdimensioneret skummer og lave hyppige vandskift.
Derudover er resten ligetil - så meget svømmeplads som muligt (evt. forvise de levende sten til en stor sump), finkornet sandbund og ingen frie pumper eller rør som hajen kan støde ind i og sidst men ikke mindst: Intet jern i eller omkring akvariet - hajernes elektromagnetiske sanseorgan går nemt i spunk.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

ok ren glas.. koster en skummer mere end 2000kr brugt ? er små 20% /md. vandskifte nok, med hvor stor en sump (levende sten, colerpa, og lys på), 05 25 x cirkulation... kunne baljen være en (hullet/gennemsvømmelig atoll med huler med sand, eller to atoller. Knust koral eller finere sand uden om i begge tilfælde). 200 kg. levende sten?
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Du skal nok også regne med at skulle "skifte" hajen ud rimelig ofte, hvis den ikke må komme over 40 cm...... de vokser pænt stærkt.

ps. Nogle der kan huske brugeren JohnniK? Han havde da et haj æg som han udrugede i akvariet........
100 *100 * 50 cm cube
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

det ville være helt vildt!!! baljen er jo kun 2 meter(foreløbig...)eller rettere når den kommer :oops:
Jeg håber på at flytte inden for nogle år, der skal jeg have noget langt...
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Hajer og rokker får uhyggeligt nemt infektioner i selv de mindste rifter, så tricket er at undgå rifterne - hvorfor bl.a. koralgrus også er en skidt idé.

Tror du ville få meget ud af at købe denne bog: http://www.amazon.com/gp/product/189008 ... e&n=283155
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Kan kun anbefale dig at sætte dig bedre ind i tingende, inden du beslutter hvad du vil opstarte. (alle disse ønsker virker som om de er greben i den blå luft).

Held og lykke.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"