Kalk reactor eller balling ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Kalk reactor eller balling ?

Indlæg af apfolmer »

Jeg har idag haft en meget interessant sludder med en anden flink Saltvands-forum-bruger, hvor den gik på hvorvidt balling eller kalk reaktor er bedst/nemmest/billigst osv.

Jeg er ved at få sat et ca +350 liters hjørne op, og er efter denne snak, kommet i tvivl om man skal vælge det ene frem for det andet.

Mine kriterier er :

Det skal være nemt.
Det skal ik larme eller bruge en hulens masse strøm.

Min bekymring på kalkreaktor er nok at je "tror" at ved små forbrug, så er det ikke fordelagtigt med kalkreactor, samt at man ikke kan styre både Calcium, magnesium, samt KH/ph uden man skal køre med både GHL, og alle mulige prober...

Men irrettesæt mig gerne :)

Hvad er pros/cons ved BEGGE DELE ?
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Kalk reactor eller balling ?

Indlæg af Eskildsen »

Jeg har 550 liter på Balling, efter at have prøvet kalkmikser og senere kalkreaktor.
Balling er let at styre og billigt i drift, og man kan selv styre sine værdier rimelig præcist.
I store akvarier er reaktor nok billigst/lettest.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kalk reactor eller balling ?

Indlæg af StarF »

apfolmer skrev: Min bekymring på kalkreaktor er nok at je "tror" at ved små forbrug, så er det ikke fordelagtigt med kalkreactor, samt at man ikke kan styre både Calcium, magnesium, samt KH/ph uden man skal køre med både GHL, og alle mulige prober...
DU kan køre en kalk reactor på 2 måder, via at styre den på ph, eller tælle bobler. Jeg fortrækker at styre den via ph, det kræver dog ikke en ghl, en simpel ph controler koster ikke ret meget.

Der ud over følger ca og kh hinanden, så er kh stabil, så er ca også! Alt efter hvad medie man bruger så er det ikke altid nødvendigt at tilsætte mg, der ud over kan man få noget fra grotech, man lige smider en håndfuld af i kalk reactoren, som yderlige buffer mg. Any way jeg køre med arm medie, og har gjort det i en del år, og har i den forbindelse aldrig haft brug for at tilsætte noget for at holde min mg oppe, selv i mine tungt belastede systemer fyldt med sps.

Om det ene er lettere end det andet, er lidt en smags sag. Personligt syntesjeg det var træls at skulle blande balling hele tiden. På mit store system lavede jeg 5l hver 8 dag, så hurtig blev det ædt. Men i små systemer er forbruget self lavere, og der vil en kalk reactor nok have svære ved at tjene sig ind, der imod syntes jeg en kalk reactor næsten er set and forget, når den er kørt ind, hvor imod det er balling ikke.

kort og godt, nej kalk reactor kræver ikke ghl og et tons prober, du kan køre den helt uden probe, og bare justere hvor mange bobler den får i minutet. Eller du kan tage den lidt mere sikre, at købe en billig ph controler og en magnet ventil, og styre den på ph.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"