spørgsmål til Po4 test sæt fra JBL

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

spørgsmål til Po4 test sæt fra JBL

Indlæg af minedykker »

som overskriften siger har jeg et spørgsmål, som jeg håber en eller anden sider med svaret til.

har lige købt en refill af Po4 til mit test set, og da jeg kommer hjem kan jeg se at der er kommet nogen ændringer fra de gamle måle måde, men spørgsmålet er så kan jeg stole på den farve skala jeg har ??? eller skal jeg så også have komplet test sæt til Po4
gammel test set var det 5 ml vand og en stor mål ske og 15 dråber og det ny er lille måleske og 10 dråber så er ikke sikker på at farve skalaen er den rigtig.
håber der er en der sider med svaret til mig ;O)
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions: 85
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: spørgsmål til Po4 test sæt fra JBL

Indlæg af Mikas »

så vidt jeg har hørt og læst kan man slet ikke regne med de jbl sæt lige meget hvad så tror ikke du kommer meget tættere på noget med det alligevel..

bort set fra det tror jeg sagtens du kan følge den gamle for det er nok bare endten blevet stærkere siden der er mindre ellers er det fordi du skal bruge mindre vand? end 5 ml nu.. men der må da være en brugs anvisning enten på kassen eller i den?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af minedykker »

okay det var jo ikke helt et svar på det jeg spurgt om :T men kan kort fortælle at jbl fås som to set et hvor du køber kemikalier og prøveglas og farvekort i en kasse og så er der nogen sæt hvor du kun får kemikalier da man har det andet i forvejen. men har selv kikket lidt rundt og der er kommet et nyt farvekort der til så skal bare lige have fat i det og så køre det igen.

ved godt der er kommet ny måder at måle på og ved at vær bruger har vær deres mening om hvad der duer og ikke dur men hvad gjord man før hanna komme med en elektronisk måler der brugt man test set og folk har haft pæn akvarier så må jo virke og om man har 0 eller 0,05 er vist lidt lige meget er det ikke. hehe eller er det bare mig der har den holdning
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions: 85
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

jeg har selv kh ca og mg fra jbl.. så købte jeg salifert fordi alle snakkede dårligt om det og der fandt jeg så ud af ingen af dem viste rigtigt.. jbl kh 9 salifert sagde 13.. det en ret vigtigt forskel.. men uden at male fanden på væggen da jeg ikke har sammenlignet de andre og selv bare køre med rowa hele tiden uden at måle da jeg ikk har en hanna så tror jeg ikk de jbl virker til meget andet end fersk vand..
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af minedykker »

det er jo det men i bund og grund kunne det jo også være salifert der målt for højt !! ved man jo ikke før man har teste alt andet og set der er flere test set der viser det samme.. bare et bud hehe men skal nu også have noget ROWA på men syens det er sjovt som folk går fra det en test til det andet er noget nemmer kikke ind gennem glasset og ser det smukt ud hvis ja så er din værdier nok ganske fine og er der alger ja så er din Po4 og No3 nok lige høj nok ;O)
men igen min holdning vi kan også gøre det så svært at det er umuligt at få til at køre.... og kan jo også se at alle dem som lovprist biopills nu også siger det giver problemer enten køre det ikke rigtig ellers er det så efiktivt at man skal til sætte alt for at koraller og fisk trives.
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af huttelihut »

jeg lavde lige et forsøg da jeg har både salifert og JBL Kh testsæt liggende

Jbl --> 8
salifert --> 6

jeg synes ikke det på nogen måde viser at salifert skulle være bedre end JBL
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af huttelihut »

lavede lige en test mere

i salifert pakken lå en "test solution" på 7.3 DKh som jeg brugte igen på begge testsæt

JBL --> 7
Salifert --> 5.5

tankevækkende at der er nogen der taler så dårligt om JBL (specielt når det er en forhandler der ikke fører det mærke)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af minedykker »

ja men folk må gerne have deres egen mening men i bund og grund har vi ikke noget at holde det op mod vi stoler jo på det tal vi får ;o) men skulle vi gøre det rigtig sendte man en vand prøve ind og fik et laboratorie til at teste vandet og så testet vi med vores små kemi set for at finde det der kom tættest på, for i bund og grund kan de alle måle rigtig og forkert
jeg tror på JBL og ham vi købt akvariet af hade et super smukt akvarie som kørt 110 % og han brugt også JBL

men igen vær mand og kvinds holdning til hvad er godt og skidt
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af minedykker »

men meget sjovt at det er JBL der kommer tættest på salifert egen test prøve hehe
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Nu startede denne tråd om JBL's PO4 testsæt, og det mener jeg ikke er besvaret. Det kan jeg heller ikke. Men kun konstaterer, at Saliferts PO4 sæt IKKE fungerer. Det gør til gengæld Rowas testsæt. Jag startede med JBL og kan huske, at deres PO4 tester viste, at jeg ingen PO4 havde. Fik så lavet en test hos Decocean med Rowa testsæt, og det viste, at jeg havde PO4.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af minedykker »

hejsa henning.

det er ganske rigtig kan også godt se mit jbl viser jeg ikke har Po4, men jeg har jo så også et alge akvarium til at pille Po4 ud og de vokser fint så noget må der jo være men kan ikke være mega meget der er tilbage ;O)

men det er rigtig test sæt er ikke beder ind det vi selv tror på er rigtig, og der er sikkert en masse der har en mening om hvad der er det rigtig test sæt, vil da også lyve hvis ikke jeg gerne ville have hanne man vil bare ikke bruge 500,- per tester for at måle mit vand hvis jeg både skal have til Po4, No2, No3 og Ph det bliver jo ganske mange penge.
kender ikke Rowa`s test sæt så vil ikke udtale mig om det er nemt at bruge eller ike er nemt ;O)
vil bare gerne kunne teste at det ikke er helt skævt og så kikker jeg ind og ser om mit akvarie fungere og her med mener jeg om min ting vokser og gror som de skal har fået en masse frag af nogen af min anemoner og en anden og hade en polypper som er blvet til 14 så kan jo ikke være helt skidt.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

minedykker skrev:hejsa henning.

det er ganske rigtig kan også godt se mit jbl viser jeg ikke har Po4, men jeg har jo så også et alge akvarium til at pille Po4 ud og de vokser fint så noget må der jo være men kan ikke være mega meget der er tilbage ;O)

men det er rigtig test sæt er ikke beder ind det vi selv tror på er rigtig, og der er sikkert en masse der har en mening om hvad der er det rigtig test sæt, vil da også lyve hvis ikke jeg gerne ville have hanne man vil bare ikke bruge 500,- per tester for at måle mit vand hvis jeg både skal have til Po4, No2, No3 og Ph det bliver jo ganske mange penge.
kender ikke Rowa`s test sæt så vil ikke udtale mig om det er nemt at bruge eller ike er nemt ;O)
vil bare gerne kunne teste at det ikke er helt skævt og så kikker jeg ind og ser om mit akvarie fungere og her med mener jeg om min ting vokser og gror som de skal har fået en masse frag af nogen af min anemoner og en anden og hade en polypper som er blvet til 14 så kan jo ikke være helt skidt.
Det lyder da som om dit akvariesetup fungerer. Jeg har forøvrigt et Rowa testsæt, og det er meget nemt at bruge. Mht. til Hanna elektroniske testere, har jeg både hør godt og dårligt, men da jeg ikke selv har erfaring med disse testsæt skal jeg udtale mig om hvor vidt de fungerer eller ej.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af minedykker »

tror også det køre okay for en begynder som fruen og jeg hehe

okay kunne være man skal prøve det rowa test sæt en dag bare for sjov og se om den siger det sammen som jbl for har lige målt her i dag og kunne måle 0,05 og det stemmer nok meget godt med at min alger også gro fint hehe
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"