Kirug Spørgsmål
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Dragør
Kirug Spørgsmål
Kan man sætte en gul kirug sammen med en palet kirug, og vil et 300L
være stort nok til dem ?
være stort nok til dem ?
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Dragør
Hvad mener du med"skarp" Carsten ?
P.s Jeg skal først til at starte indenfor de nærmeste par måneder, men har indenfor det sidste halve år læst en del bøger og har fulgt med på dette forum. Men det skal nok ikke være de første fisk jeg "smider" i
har jeg ret i at jeg skal starte noget med "blødt" op ?
P.s Jeg skal først til at starte indenfor de nærmeste par måneder, men har indenfor det sidste halve år læst en del bøger og har fulgt med på dette forum. Men det skal nok ikke være de første fisk jeg "smider" i
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Ja, biokulturen tilpasses efter belastningen og hvis ikke denne kan følge med, går det galt. Hvor lang tid akvariet er om at modne, er forskelligt fra akvarium til akvarium, men der skal i hvert fald ikke fisk i de første tre uger lige meget hvad.Fick skrev:Hvad mener du med"skarp" Carsten ?
Z.flavescens er ret så hårdfør, men P.hepatus, bliver meget let stresset.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Sagt på en anden måde, så skal nakken være rund, den må ikke være som en kniv. Og hør ikke efter hvad forhandleren siger om at det kan fjernes med god fodring. Det kan det nok, men nybegyndere vil jeg ikke anbefale at forsøge med det.
Nu ved jeg ikke hvad du mener med "blødt" så det kan jeg ikke lige svare på
Nu ved jeg ikke hvad du mener med "blødt" så det kan jeg ikke lige svare på
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du kan da også være heldig at finde en palet på størrelse med den 5 krone. For at være helt ærlig, så tror jeg lige at den kirurg måske ikke er den smarteste at starte med. Men der findes mange andre flotte kirurger, som bestemt ikke er vanskelige.
Jeg synes godt at du kan starte med en kirurg af en art, og så et par små farvestrålende jomfrufisk, af slægterne Pomacentus og Chrysiptera.
Men sørg for at få et par! Et par klovnfisk er også udemærket at starte med. fælles for alle dem jeg har nævnt er at de ikke behøver at koste en formue og så er de flotte i farverne.
Jeg synes godt at du kan starte med en kirurg af en art, og så et par små farvestrålende jomfrufisk, af slægterne Pomacentus og Chrysiptera.
Men sørg for at få et par! Et par klovnfisk er også udemærket at starte med. fælles for alle dem jeg har nævnt er at de ikke behøver at koste en formue og så er de flotte i farverne.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Selvom man ikke ser sine dværgkejsere spise af korallerne, kan de meget vel finde på at svømme rundt og nippe til korallerne, hvilket irriterer polypperne. Mange oplever at korallerne står langt flottere, når man skiller sig af med dværgkejserne. Mine gamle C. bispinosus og C. loriculus røg ud, da de fik irriteret min dyre, blå tridacna musling så meget, at den ikke åbnede sig igen, men derimod døde.
Husk også at når nogen har dem i store akvarier med flere hundrede koraller, bliver deres nippen spredt ud på så mange forskellige koraller, at de ikke bliver irriteret i et særlig stort omfang, hvorimod det vil være en langt mere konstant irritation for korallerne i de mindre akvarier.
Husk også at når nogen har dem i store akvarier med flere hundrede koraller, bliver deres nippen spredt ud på så mange forskellige koraller, at de ikke bliver irriteret i et særlig stort omfang, hvorimod det vil være en langt mere konstant irritation for korallerne i de mindre akvarier.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det er meget individuelt fra fisk til fisk. For nogle individer går det fint hele fiskenes liv (dog mener jeg ikke de kan lade være med at småirritere korallerne) mens det for andre (f.eks. mig) går galt. Jeg skal i hvert fald ikke have dværgkejsere igen, efter de lige nåede at smadre min Tridacna og en hydnophora.Fick skrev:Mener du dermed at man ikke kan/bør holde dværgkejsere sammen med
koraller, men kun i "fish only tanks" ?
Og så kommer det som sagt an på størrelsen af akvariet. Jeg har set et koralakvarium på 4000 l. hvor der går store kejsere rundt, og man kan se de en gang i mellem tager et stykke af en koral, men fordi der er så mange koraller, bliver det fordelt på så mange forskellige, at de ikke tager skade i et synligt omfang.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg havde 2 forskellige Centropyge, og det gik tilsyneladende godt nok.
Men så opdagede jeg at de gik og små nippede til korallerne, ikke at de spiste polypperne, men snarere at de søgte efter føde på selve koralstokken. Det skal lige siges at polypperne på korallerne ikke var åbne. Jeg fangede så dværgkejserne op, og dagen efter var koralpolypperne åbne, og har været det siden.
Men så opdagede jeg at de gik og små nippede til korallerne, ikke at de spiste polypperne, men snarere at de søgte efter føde på selve koralstokken. Det skal lige siges at polypperne på korallerne ikke var åbne. Jeg fangede så dværgkejserne op, og dagen efter var koralpolypperne åbne, og har været det siden.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Jeg vil så dige, at der også er mange solstrålehistorier og jeg synes helt klart, at dværgkejsere er forsøget værd. Jeg har haft en del igennem tiderne og har personligt aldrig oplevet problemer med dem. Centrpoyge argi, som du nævner, har jeg også haft rigtig positive erfaringer med.Fick skrev:Hmm, det giver stof til eftertanke. ØV nu havde jeg lige glædet mig !!
Derimod har jeg oplevet paletkiruger gå på stenkoraller og har hørt om nogle, der har oplevet, at selvsamme fisk kan findepå at æde Xenia (en blødkoral). Jeg tror dog, at det er rent undtagelsesvis, at de laver sådan nogle unoder. Den, jeg pt. har gående, havde en periode, hvor den gnavede i en hjernekoral fra tid til anden. Det er dog ikke noget, der nogensinde ville få mig til at afholde mig fra denne fisk.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg har 5 kiruger i mit akvarie, og kan kun anbefale at de kiruger som har samme kropsfigur kommer i samtidig. Jeg satte først mine Z. flavescens/Z. xanthurum i akvariet, dernest Ctenochaetus strigosus og så Paracanthurus hepatus, Naso lituratus i nævnte rækkefølge. Ved hver eneste tilgang af nye fisk var der en smule slåskampe, men det gik over i løbet af kort tid og de har nu gået sammen i ca. 1 år uden problemmer.
Derimod har jeg måtte gå af med min Centropyge loriculus, da den begyndte at gå i min Wellsophyllia, jeg har så siden anskaffet mig en C. bispinosus som ikke har nappet af mine koraller i det 1/2 år jeg har haft den.
Derimod har jeg måtte gå af med min Centropyge loriculus, da den begyndte at gå i min Wellsophyllia, jeg har så siden anskaffet mig en C. bispinosus som ikke har nappet af mine koraller i det 1/2 år jeg har haft den.
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Generelt er det som omtalt svært at sige hvilke arter af dværgkejsere der er Reefsafe. Jeg har selv en loriculus, som ikke gør noget fortræd. Den soignere mine koraller, hvs der kommer lidt alger. Jeg har endvidere to c. argi. De rør intet andet end alger. Jeg har en gang haft en C. bispinosus. Det gik fint i lange perioder, men så blev den sulten, og gik og generede mine koraller.
Så der kan nok ikke gives ret mange huk, stik og naglefaste råd om dette. Prøv dig frem!!
Så der kan nok ikke gives ret mange huk, stik og naglefaste råd om dette. Prøv dig frem!!
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen