Hjælp til sand i vandet!
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2010
Hjælp til sand i vandet!
Kære akvarister!
Hjælp!
Jeg har lige startet et Sera Marin 130L op med både ikke-indkørte og indkørte sten!
Alt gik fint og jeg fik blandet salt i direkte i baljen ved hjælp af to nyindkøbte powerheads. Efter noget tid var vandet krystalklart.
Så langt så godt!
Herefter lagde jeg de levende sten i og satte skummer og resten af teknikken igang.
Her efter putte jeg ganske forsigtigt det meget fine levende sand i som jeg havde fået anbefalet at købe. Det var helt bevidst at jeg kom sandet i bagefter da jeg har fået fortalt at stenene helst skal ligge på bunden og ikke ovenpå sand for stabilitens skyld. Det slørede selvfølgelig vandet en del at hælde sandet forsigtigt i og her et par dage efter er vandet klart igen.
Her til aften ville jeg så lige flytte rundt på et par sten og lagde mærke til at alle stenene var dækket af et ganske fint lag sand og flytningen af stenene har sløret vandet noget igen - se billederne...
Mit spørgsmål er så - skal jeg gøre noget? Skal jeg have stenene op igen og skylle dem og lægge dem i når sandet har lagt sig helt på bunden?
Kan jeg bare lade det være? Forsvinder det mon selv?
På forhånd tak!
/Jens Christian
Hjælp!
Jeg har lige startet et Sera Marin 130L op med både ikke-indkørte og indkørte sten!
Alt gik fint og jeg fik blandet salt i direkte i baljen ved hjælp af to nyindkøbte powerheads. Efter noget tid var vandet krystalklart.
Så langt så godt!
Herefter lagde jeg de levende sten i og satte skummer og resten af teknikken igang.
Her efter putte jeg ganske forsigtigt det meget fine levende sand i som jeg havde fået anbefalet at købe. Det var helt bevidst at jeg kom sandet i bagefter da jeg har fået fortalt at stenene helst skal ligge på bunden og ikke ovenpå sand for stabilitens skyld. Det slørede selvfølgelig vandet en del at hælde sandet forsigtigt i og her et par dage efter er vandet klart igen.
Her til aften ville jeg så lige flytte rundt på et par sten og lagde mærke til at alle stenene var dækket af et ganske fint lag sand og flytningen af stenene har sløret vandet noget igen - se billederne...
Mit spørgsmål er så - skal jeg gøre noget? Skal jeg have stenene op igen og skylle dem og lægge dem i når sandet har lagt sig helt på bunden?
Kan jeg bare lade det være? Forsvinder det mon selv?
På forhånd tak!
/Jens Christian
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
Re: Hjælp til sand i vandet!
Enten kan du vente og lade det forsvinde af sig selv efter noget tid eller du kan lige tage med et powerhead og 'blæse' de værste lag af stenene - ingen grund til at hive det hele op igen.
/Kewin - 160L
- HyBrider
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
- Kontakt:
Tag og fjern det fra stenene.. Normalt tager man et krus med sand i og sænker forsigtigt ned, for så at hælde det ud helt nede ved bunden 

//Karsten
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4390 Vipperød
Jeg ville ikke gøre noget ved det mere, bare lade det hele køre og passe sig selv så skal du se så falder det hele på plads med tiden (:
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
kan da se glasset på bunden og front ruden kunne det tænkes at dit power head hvirvler sandet op har jeg selv oplevet.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
Det er ikke nemt det der! Jeg ville nok lige vente et par uger med at se, om det ikke skulle gå i orde af sig selv. Man må engang imellem udruste sig med tålmod... – men jeg kan da godt forstå din frustration.
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Har selv været det samme forløb igennem...
Bare tag det stille og roligt, lad være med at bekymre dig om det.
Hvis alt andet er i orden, så indretter akvariet sig selv med tiden - det gjorde det ihvertfald hos mig
Bare tag det stille og roligt, lad være med at bekymre dig om det.
Hvis alt andet er i orden, så indretter akvariet sig selv med tiden - det gjorde det ihvertfald hos mig

Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Jeg ville løfte hver en sten og ryste dem nede i tanken - og resten ville jeg blæse af med et powerhead
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...