Så synes jeg det er ved at være tid til at vise mit nye akvarie frem. Jeg er blevet rykket nogle gange - men er ikke god til at tage billeder, hvorfor Nesnej fra forummet har været så flink at tage billeder for mig.

View
Akvariet ses fra Alrum/Hall som et levende maleri. Gæsteværelset bagved er i dag omdannet til teknikrum. Det er perfekt at jeg ikke behøver at tænke på støj etc, ved at kunne have alt gemt væk.
Teknikrum
Dette værdsætter jeg mest af alt - samtlige akvarier jeg har haft før, skulle der tages mange hensyn til støj etc - her kan jeg holde tingene adskilt. Dyre kabinetter etc samt at design ofte er vigtigere end funktion slipper jeg også for.
Eneste der skulle laves inden vi kunne gå igang, var at lave et hul i væggen. En flink nabo som hedder Jesper og nogle øller senere var hullet klar

Fra hullet i væggen var færdigt til akvariet kom, sad jeg tit og kiggede på "hullet" og forestillede mig hvordan det endelige resultat ville se ud

Opstart
Akvariet har nu kørt siden efteråret. Der kom vand i 3/7 2010, og dagen efter levende sand, keramik, og fossile levende sten(Sponge Rock). Derudover 0,5 kg levende sten

Al teknik og lys blev selvfølgelig tilsluttet - stakkels Carsten, som brugte nogle weekender i Gilleleje.
Akvariet stod efterfølgende 2 måneder før der kom koraller og fisk i. Det var en lidt lang indkøringsperiode, men jeg havde en del NO2 i opstarten - og efter råd fra Carsten ventede jeg..... hmmm - husker at det ikke var let.
Endelig var ventetiden overstået, og hver dag efter arbejde måtte jeg forbi Decocean og fylde en kasse med koraller:-)
Det blev hurtigt til mange koraller - jeg er temmelig sikker på at min kone synes at jeg ikke er helt normal.
Husk at systemet er startet på den ”Golde” måde – dvs døde sten og keramik som opbygning. Smukt var det ikke lige i starten, men samtidig med at indkøringsfasen stoppede, begyndte jeg med CA og KH tilsætning(korallerne kom i) – umiddelbart derefter nærmest eksploderede kalkalgerne – i dag er alt helt dækket af lilla, røde, brune og rosa nuancer . Det skal siges at jeg var meget skeptisk over at starte op på denne måde – jeg havde personligt mest lyst til at køre udelukkende LS, men Carsten og de flotte muligheder i søjlerne gjorde at jeg tog dette valg – det er jeg lykkelig for i dag.
Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg har TV, jeg bruger mere tid på at studere og passe min balje

Nedtur
Korallerne har alle stået godt på nær et enkelt uheld da jeg var i Thailand i Januar - der var der et strømnedbrud(Gilleleje), og enkelte koraller døde - men mange fik skader. 3 dage uden strøm

Disse skader er for langt de fleste koraller væk idag. Jeg har dog købt 2 koraller som ikke kunne klare sig i mit system, og det var begge lækre LPS, men jeg kunne ikke finde et sted i akvariet hvor vandet var roligt nok, desværre. Det var en grøn bobbelkoral samt en rød Scolymia. Trist, men alt i livet har sin pris.
Fremgang
Jeg har idag massiv vækst - og ekstrem polypudfoldelse på mine SPS. Enkelte LPS mistede noget af farven under strømsvigtet, samt det faktum at vandet var for rent, men er nu på vej tilbage igen.
Koraller
Er dog rimelig tilfreds med farverne - Jeg er stolt over mit udvalg af koraller - og der er kun en at takke her, og det er min leverandør og bedste ven i 20 år - Carsten fra Decocean - uden ham havde det ikke set ud som det gør idag.
Langt de fleste af korallerne er købt som fragmenter/små koraller - enkelte moderkolonier er det dog blevet til

Systemet huser vel omkring 150 koraller idag, ca 100 SPS, og ca 50 LPS. Derudover er der 1 XXL Tridacna Squamosa, samt en M Tridacna Maxima og endelig en smuk T. Derasa. Diverse Yuma og andre skiver, samt en lækker blå svamp.
Fodring
Selvom jeg er udpræget ”koralmand” skal mine fisk også have det godt, og jeg giver mig god tid til fodring.
Jeg fodrer med en blanding af 2 slags tørfoder og 6 forskellige typer frost, som jeg blander og giver i akvariet med en pipette, således at mest muligt optages af fiskene.
På hverdage får fiskene mad 3 gange om dagen, i weekenden ca 8 gange dagligt. Korallerne fodres hver aften med østersæg og Coral Vitalizer KZ, når HQI er slukket. Totalt pr. dag 4 frostterninger samt Super veggie.
Udover fodring, så måler jeg hver dag CA og KH, da jeg nogen gange har oplevet store udsving, og derfor nødsaget til at justere min Grotech doseringscomputer. Kalium, NO3,PO4 og Magnesium måles 1 gang ugentligt.
Fakta om akvariet
Startet 3.7.2010
Decocean Specialbyg 1260 Liter
Mål 140X120X75
Sump på 100X75X45
Opdateret status pr. 16/9-2014
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 10#p673310" onclick="window.open(this.href);return false;
Teknik
Decocean skummer, med luftpumpe
2X400W HQI 14.000 K BLV, 9 timer dagligt
4XT5 blå, 17 timer dagligt
2XT5 Fiji Purple, 16 timer dagligt
3XTunze 6205
2XTunze 6101
1XTunze returpumpe
1XTunze moonlight
Zeovit Reactor, manuel
Ozone reactor 50 Sander
Aquatronica Computer
9 kanals Grotech Doseringsanlæg.
Osmose anlæg FM 380
Varme og køling styres med gammeldags varmelegeme, aircondition samt blæsere.
Vand værdier
Temp 25-27
Saltholdighed 1,026
PH 7,7-8.0
NO3 0(Ikke målbar)
PO4 0(ikke målbar)
CA 430
KH 8,0
Mg 1350
Redox 375-425
Kalium 420
Jern, Måles ikke endnu
Strontium, Måles ikke endnu
Jod, Måles ikke endnu
Tilførsel automatisk dagligt
620 ML Decocean KH
580 ML Decocean CA
2 ML Vodka Brugsen
2 ML Jod Decocean
2 ML Aminosyrer Salifert
60 ML Magnesium Decocean
10 ML Kalium Decocean
2 ML Strontium Decocean
10 ML Kombi 10 Decocean
Tilførsel manuelt dagligt
20 dråber Zeofood7 Korallen Zucht
12 dråber Aminoacid Concentrate KZ
12 dråber Coral Vitalizer KZ
12 dråber Iodine concentrate Aquafair
5 dråber Biomate 1 gang månedligt, KZ
2 dråber Zeobac KZ
12 dråber LPS Aminoacid KZ
Vandskift og lidt teknik
150 L minimum hver 14 dag - nogen gange ugentligt. Salt er fra Tropic Marine Pro Reef.
Carsten er ved at bygge et automatisk system til mig, således at jeg kun skal dreje på et par haner for at skifte - det glæder jeg mig virkelig til

Allan, som er en god fælles ven af Carsten og jeg kommer endvidere og sætter Vask med osmose og afløb op, således alt er i teknikrummet fremover.
Derudover kører jeg med 1 kg Zeovit(halv dosis), disse skiftes 1 gang månedligt.
Ingen aktiv kul, ingen vatfilter eller andre mekaniske filtre der stopper yderligere svæv/planktonliv i akvariet.
For at holde vandet krystalklart bruges istedet Ozon. Ozonen tilføres i sumpen - der kommer intet op i akvariet.
Dekoration
0,5 kg levende sten (Super kvalitet, for at seede systemet), Decocean
150 kg fossile levende sten, Decocean
4 stk Aqua Roche søjler fra Decocean
4 stk Riffkeramik til sideruden
40 kg levende sand fra Decocean
Fisk
Jeg venter på 10 nye specielle Anthias fra Carsten – kan ikke huske hvad de hedder, men de skulle efter sigende være smukkere end Tuka’en – så dem glæder jeg mig til at få . Så er det også de sidste fisk som kommer i akvariet – på trods af at akvariet er på ca 1200 L, så kniber det efterhånden med svømmepladsen – ikke pga af fiskene, men pga korallerne.
9 Pseudanthias Hypselosoma
2 Pseudanthias Pleurotaenia
1 Paracantus Hepatus
1 Par A. Percula Black
1 Zebrazoma Xanthurum
1 Zebrazoma Flavecens
2 Gobier(gul og sortstribet)
3 Sandsøstjerner
2 dannebrogsrejer
300+ snegle(kun 20 er købt)
Koraller
Nævnes ikke - se billederne.
Men en god blanding af Acropora, Lobophylia, Montipora, Stylopora, Acans etc etc etc
Favorit koral
Lobophylia "glem det" Fantasy orange.
Den er ufrivilligt blevet navngivet af Carsten fra Decocean. I kan jo spørge ham næste gang i ser ham

Mulige kandidater er endvidere,
Lobophylia "Mummy Eye" eller Lobophylia Rosa/Grå
Billeder
Strategi
Vær venligst opmærksom på at systemet stadig er nyt - det kan ikke endnu sammenlignes med et akvarie som har kørt i årevis.
Jeg kører heller ikke med et 100% rent Berlin system eller 100% Zeo, men har prøvet at tage det bedste fra forskellige verdener. I mit verdensbillede er det Decocean’s ”Balling” samt diverse tilsætninger. Derudover en god del fra Korallen Zucht – som jeg synes er gode også. Dertil god gammeldags kraftig afskumning (ca 1 L dagligt tømmes der fra koppen). Der køres efter våd skumning princippet.
Vandet blev ”for rent”
I starten(første 4 md) kørte jeg mere ”100%” Zeo-metoden, men jeg fik problemet med at akvariet blev for rent, det medvirkede til falmende farver og manglende vækst. Koraller som før var blå begyndte nu at blive brune igen – ligesom i ”gamle dage”, da vandet var for urent, og korallerne blev for fede pga alt for meget næring.
Det blev til en del internet studering, samt målinger og samtaler med Carsten – som ofte havde sagt at man også skulle passe på at det ikke blev ”for” rent – hmm igen fik han ret
Zeovitten blev derefter halveret – og fiskebestanden blev fordoblet.
Noget af Zeo’en er nu udskiftet med Vodka fra Brugsen, dette af økonomiske årsager. Ligeså med K-Balance fra KZ er også udskiftet med Kalium fra Decocean – også af økonomiske årsager. Når det er det samme der er i flaskerne, så har jeg ikke lyst til at betale 2-400% mere for at der skal stå KZ på den.
Jeg bruger heller ikke nogen af de Zooxanthelle regulerende stoffer fra KZ såsom Stylo Pocci Glow etc – efter min mening er det en gift, og hører ikke hjemme. Ikke i mit akvarium i hvert fald.
Tak fordi du læste min tråd
Det var så min første tråd her på forummet - jeg håber da i kan li systemet, om ikke andet kan i jo li hobbyen, ellers så i ikke denne tråd

Tak til min rådgiver Carsten fra Decocean, Julian Sprung, internettet og Dansk Saltvands Forum. Uden disse 4 opslagsværk/rådgivere/forfatter ville akvariet ikke have den sundhed som det har.
Udover rosen til Carsten, så en stor tak til Nesnej aka Henning, som har taget disse billeder.

Der er jo mange veje til et godt akvarium – ny teknik kommer til – nye erfaringer etc.
Der er også mange meninger i vores hobby – både om lys og andre forhold. Venligst hav forståelse for at mit akvarium er mit valg, og at der skal være plads til forskelle om teknik, og strategi i denne hobby.
Stil endelig spørgsmål, hvis i måtte have lyst. Saglig ris og ros modtages gerne. Ellers vil jeg blot ønske jer alle en fortsat god dag