Hvad kan et gulv bære af vægt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Hvad kan et gulv bære af vægt

Indlæg af JayArcher »

Hej Alle,

Jeg har i dag et 960 l akvarie der står på et betondæk i kælderen. Nu er der imidlertid ske det at jeg skal have det flyttet på 1. Salen. Gulvet deroppe er et massivt 22mm bøgegulv på strøer (55-60 mm mellemrum), lagt oven på et betondæk. Jeg er ikke i tvivl om at betondækket kan holde til vægten. Akvariet vil blive placeret på en porsaramme hvor jeg ikke laver ben men lader den hvile på hele rammen, rammen er i dag forsynet med 10 ben. Nu er spørgsmålet bare om gulvet kan holde til vægten? Akvariet er 200 x 80 x 60. Jeg overvejer også om jeg bliver nødt til at lægge en plade mellem ramme og gulv eller om jeg bliver nødt til at bore huller i gulvet til benene.....

Håber der er nogle der har erfaringer med gulv holdbarhed...... Jeg vil så nødigt have 960 l vand løbende ned i stuen og måske endda ind til naboen.

Mvh
Jesper
360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad kan et gulv bære af vægt

Indlæg af Anette »

Vores BEDSTE råd er, lav for Guds skyld regulerbare ben i stedet for en ramme. Er gulvet blot en lille smule skævt får du problemer! Få i stedet lavet en massiv plade til at ligge under benene til at fordele vægten hvis du et i tvivl om gulvet kan bære.

I forhold til vægten har du 10 ben under som vægten bliver fordelt ud på. Det svarer til ca 100 kg pr ben, (en mand stående på et ben, eller en kvinde i stilletter) og det burde det nok kunne holde til. Men brug en stiv plade til at fordele vægten fra benene :-)
Mvh Anette og Kristoffer
spdiving
Reactions:

Re: Hvad kan et gulv bære af vægt

Indlæg af spdiving »

Jeg har selv sat et 1000l op i stuen på et masivt aske gulv. Men for at være sikker har jeg nu lagt en 22mm gulvspånd under for at fordele vægten.

Jeg kan ikke stilde mine ben men har heller ikke behov for det da jeg har svejst rammen på stedet så det udligner det gulvet var skævt. Det har stået i over et år og det står stadig lige :T

Nå man lægger et masivt gulv er der krav til hvor langt der må være imellem strørene og ved 22mm bøgegulv er der lænere imellem end et normalt gulv. På vores askegulv har vi 75cm imellem strøerne. Strøerne hos os ligger så akvariet kun står på 2 af dem. Derfor ville jeg have gulvspånd på for at fordele vægten bedre.

Steen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"