Lys målinger?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Lys målinger?

Indlæg af Bergenser »

Hej forum medlemmer

I min ret beskedne elektriker karriere, mente jeg nok vi lærte noget om candela, lumen, lux og kelvin. Tit støder jeg dog på udtrykket "par målinger" herinde, er der nogen der kan forklare mig hvad dette indebærer rent teknisk.

Når der skal dimensioneres lysanlæg, i et kontor f.eks, vil man ofte snakke om lux målinger, ihvertfald hvis Dansk Standard skal overholdes mht. lysmængde over et arbejdsbord (500lux) mener jeg det er.
Kan man på nogen måde sammenligne de to ting, altså "par målinger" og lux målinger?

:sneaky2: kom glad!

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Lys målinger?

Indlæg af Eskildsen »

Der er en god artikel om lys her:
http://www.americanaquariumproducts.com ... hting.html

PAR betyder Photosynthetically Active Radiation og er kort fortalt en måling af hvor stor fotosyntese, man får af et given lys.

LUX er en lysmængde der ikke er vægtet i forhold til om det skal bruges til fotosyntese.
Det kan derudover hurtigt blive kompliceret.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

Fedt! lige det jeg ledte efter! tak for det!
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

kommer du under 500 lux er der heller ikke meget lys og kommer du meget længere ned begynder der at blive så mørkt at personalet ikke kan se noget og der ved ikke arbejde.
Så kan man næsten kalde det optimalt lys i en svingerklub istedet for...... :scream: :scream:

Steen.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

spdiving skrev:kommer du under 500 lux er der heller ikke meget lys og kommer du meget længere ned begynder der at blive så mørkt at personalet ikke kan se noget og der ved ikke arbejde.
Så kan man næsten kalde det optimalt lys i en svingerklub istedet for...... :scream: :scream:

Steen.
Nu er jeg ikke løsgænger i en svingerklub så "ofte", det lyder som om du har flere erfaring derom end jeg, så jeg tager dig på ordet :K hehe

Men for at vende tilbage, så jeg har svagt gennemlæst PAR-delen af artiklen.
Jeg forstår det sådan nogenlunde, støder dog også på udtrykket PUR (Photosynthetically Usable Radiation), som lyder til at være mere relevant end PAR?
Det lyder som om PUR spektret er nogle dele af PAR spektret, altså fra 400-550nm og 620-740nm og at især den kolde del (400-550nm) er interessant fordi der i dette område er god mulighed for zooxanthellae, der lever i nogle koraller, at danne fotosyntese og derved fodre korallerne.
Er det helt væk fra vinduet, eller?
Måske er det kun muligt at måle PAR og ikke PUR? det er måske derfor man kun snakker om PAR

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Her står lidt og med link til noget mere:
http://www.plantedtank.net/forums/light ... cency.html

Så er niveauet efter hånden blevet så høj, :biggrin: t at selv svingerklubben går i jakkesæt og vi er kommet ud i begrebet panoramavinduer.

PUR ser ud til at være mere vægtet på lysværdier nede i vandet (hvor det blå spektre når længere ned end rød)
PUR er en mere teoretisk værdi mere vægtet på zooxanthella eller alger, eller hvad man nu interessere sig for.
Den idelle PUR lysmåler burde kunne måle værdien af lige netop de dele af spektret, som zooxanthella kan bruge til noget. (Nu kommer der nok en, som kan vise at der er forskel på forskellige zooxanthellae...).
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

allright, det lyder som noget halvdyrt udstyr til de målinger der.
Er der nogen der har erfaringer med disse målinger, hvad ville en optimal måling vise? hvor skal sensoren placeres(lige under lyskilden eller i baljen på bunden)? og hvilke enheder kommer ud på displayet?

Tak for dit bidrag Eskildsen.

Mvh Bergenser
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"