LED Bulbs over akvariet ??
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8300 Odder
- Saltvand siden?: 2010
LED Bulbs over akvariet ??
hej
Jeg er ejer af et lille nano akvarie med målene 30x30x60 jeg har ikke rigtig noget ordenlig lys over så jeg ville gerne skrifte det ud med LED
Det jeg gerne vil kunne holde i akvariet er nogle polypper,skriver,blød koraller og LPS
Jeg har derfor haft disse Reef White 21W LED Bulb i tankerne og så er det jo der ophober sig et par spørgsmål
http://www.ledpacific.com/products/-Ree ... tting.html at
Min tanke var at hænge 2 stk over akvariet, tror i det er nok eller skal der tre til for at belyse hele akvariet ??
- Giver de en spot effekt, så man kan se en lyskegle ned igennem vandet ?
- Hvis jeg vil ha mere blåt lys kan man så kombinere dem med en reef blue uden man ender med et halv akvarie med blå lys og den anden halvdel med hvid lys ?
- Kan de lys dæmpes ?
- Hvor højt skal de side over akvariet ?
- Kan man bare købe en normal lampe med e27 fatning og sætte dem i og så i stikkontakten ?? behøver de igen omformer eller noget
- Er der eller nogle ulemper/fordele ved disse pærrer?
- Findes der noget bedre til prisen
Jeg er ejer af et lille nano akvarie med målene 30x30x60 jeg har ikke rigtig noget ordenlig lys over så jeg ville gerne skrifte det ud med LED
Det jeg gerne vil kunne holde i akvariet er nogle polypper,skriver,blød koraller og LPS
Jeg har derfor haft disse Reef White 21W LED Bulb i tankerne og så er det jo der ophober sig et par spørgsmål
http://www.ledpacific.com/products/-Ree ... tting.html at
Min tanke var at hænge 2 stk over akvariet, tror i det er nok eller skal der tre til for at belyse hele akvariet ??
- Giver de en spot effekt, så man kan se en lyskegle ned igennem vandet ?
- Hvis jeg vil ha mere blåt lys kan man så kombinere dem med en reef blue uden man ender med et halv akvarie med blå lys og den anden halvdel med hvid lys ?
- Kan de lys dæmpes ?
- Hvor højt skal de side over akvariet ?
- Kan man bare købe en normal lampe med e27 fatning og sætte dem i og så i stikkontakten ?? behøver de igen omformer eller noget
- Er der eller nogle ulemper/fordele ved disse pærrer?
- Findes der noget bedre til prisen
Senest rettet af omnia man 14. feb 2011 13:42, rettet i alt 2 gange.
- Slingerskæv
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5220 Odense SØ
Re: LED Bulbs over akvariet ??
Hej
Prøv at søge lidt her på forummet, det er et emne der efterhånden er blevet vendt nogle gange
Og der er flere ganske interessante forslag til hvordan man kan gøre..
Der er specielt en der har temmelig godt styr på bla. de der LED pære, kan bare ikke lige huske navnet..
Men jeg er helt sikker på, at hvis du søger lidt herinde bliver du MEGET klogere..
Prøv at søge lidt her på forummet, det er et emne der efterhånden er blevet vendt nogle gange

Der er specielt en der har temmelig godt styr på bla. de der LED pære, kan bare ikke lige huske navnet..

Men jeg er helt sikker på, at hvis du søger lidt herinde bliver du MEGET klogere..

Henrik
I indsamlingsfasen til nyt saltet eventyr.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 15
hey
jeg synes også jeg har prøvet at søge efter det men synes mest det handler om enten specifikke led lamper eller selvbyg og ikke rigtig noget om LED bulb
fandt en der havde dem over hans akvarie men det var os det
jeg synes også jeg har prøvet at søge efter det men synes mest det handler om enten specifikke led lamper eller selvbyg og ikke rigtig noget om LED bulb
fandt en der havde dem over hans akvarie men det var os det

- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Så vidt jeg kan se er de da lige til at skrue i en alm. 220V E27 fatning. Det ser nu da spændende nok ud. Glæder mig til at høre om der er nogen der har prøvet det i praksis.
Men jeg synes egentlig spot-effekten er for dominerende...det er vel et spørgsmål om smag og behag.
Men jeg synes egentlig spot-effekten er for dominerende...det er vel et spørgsmål om smag og behag.
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
- Slingerskæv
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5220 Odense SØ
Hmm.. Jeg synes bare jeg have læst noget..
Det kan også være det er dig der skal være forgangsmand, og lave en tråd om disse pærer..
Beklager jeg ikke kan hjælpe ellers..
Det kan også være det er dig der skal være forgangsmand, og lave en tråd om disse pærer..

Beklager jeg ikke kan hjælpe ellers..
Henrik
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
de kan faktisk godt bruges til de små nano akvarier, da de jo giver et perfekt (efter min mening) lys vinkel hen over et nano, men det er klart at en spot ikke kan sprede lyset i 120 grader.....
OMNIA - > Jeg har sendt din en PB ang LED spot.
OMNIA - > Jeg har sendt din en PB ang LED spot.
***** ApFolmer@hotmail.com *****
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 15
nej er godt klar over de ikke vil sprede lyset 120 grader
de skal helste bare kunne oplyse en flade på 30 x 30 cm.
dem jeg linker til, står det at de har linser til 60 grader, jeg er dog ikke helt sikker på hvordan det skal forestås
om det er 60 grader fra vinkelret fra selve dioden

dem jeg linker til, står det at de har linser til 60 grader, jeg er dog ikke helt sikker på hvordan det skal forestås
om det er 60 grader fra vinkelret fra selve dioden
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4390 Vipperød
Jeg har 2 på mit 60L cube, købt samme sted og er du gal der er knald på! så dem kan jeg varmt anbefale, fedt lys og væksten er bare gået amok!!
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 15
det er os et rigtig flot akvarie de har dig der!Saltvandrasser.dk skrev:Jeg har 2 på mit 60L cube, købt samme sted og er du gal der er knald på! så dem kan jeg varmt anbefale, fedt lys og væksten er bare gået amok!!
jeg kan se du har 2 spots på 27w fordelt på ca 40 cm ?? vil du du mene jeg kan nøjes med to på 21w selvom jeg skal fordele dem på 60 cm ??
uden der bliver mørkt i hjørnerne ?
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
Tak, Hvis det var mig ville jeg helt klart vælge 2 af de samme pære som jeg har, du har også 17 cm mere i højde de vil godt kunne side på dit akvarie, og så koster de næsten det samme så hvorfor ikke får noget mere knald på!
http://www.ledpacific.com/products/Reef ... tting.html du vil ikke fortryde
http://www.ledpacific.com/products/Reef ... tting.html du vil ikke fortryde

-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
Jeg tror han mener hans akvarie er 60 langt ikk 60 højt?!
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 15
det er selvfølgelig rigtig nok ... men jeg har nu kun 30 cm i højden så jeg kan vist ik har 17 cm mere i højden ?
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
Det er fordi du har skrevet 30x30x60 så troede rasser dit akvarie var 60 højt...
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
yes nemlig, men nu er jeg med så napper du 3 gange 21w eller hvis det skal være frækt 3 27w, du kan jeg prøve med 2 gange 27w og så sæt den i 2 bordlamper i hver ders side ved bagvæggen og page dem lidt mod hinanden! 

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 15
okay tak for input 
jeg ved ikke helt men jeg hælder nok mest til en løsning der hedder 2 x 21 watt og så kan jeg supplere op til 3 x21 hvis to er for lidt.
eller en løsning der hedder 2 x 27, jeg synes 3 x27w = 81watt lyder ret voldsomt over 54 liter med en dybde på 30 cm, men med 2 x 27 er jeg mest nevøs for spredningen på lyset ikke er bred nok og der derfor bliver lidt mørkt i hjørnerne.

jeg ved ikke helt men jeg hælder nok mest til en løsning der hedder 2 x 21 watt og så kan jeg supplere op til 3 x21 hvis to er for lidt.
eller en løsning der hedder 2 x 27, jeg synes 3 x27w = 81watt lyder ret voldsomt over 54 liter med en dybde på 30 cm, men med 2 x 27 er jeg mest nevøs for spredningen på lyset ikke er bred nok og der derfor bliver lidt mørkt i hjørnerne.
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Ellers skulle du vælge et 24 Watt LED panel i 30 x 30 cm ... Så passer spredningen perfekt 

***** ApFolmer@hotmail.com *****