Jeg har planer om at starte et akvarium op, når jeg kommer tilbage fra Østrig om lidt over en måneds tid. Den nye Mark II serie tiltaler mig en del, så har sådan set besluttet mig for at det skal være dét. Målene på akvariet er 100x50x55 cm. Dvs. en dybde på 55 cm. Jeg vil gerne gøre det forholdsvis ordentligt fra start af, hvad mit budget kan holde til, så derfor vil jeg købe lys, så jeg kan holde det hele. ( SPS/LPS )
Derfor vil jeg gerne høre, hvad der vil være mest optimalt. Jeg har selv læst en masse indtil videre, men rammer hele tiden hovedet mod muren. De udsagn jeg har fundet hyppigst er:
1: HQI (mh): Har en bedre penetrationsevne end T5, men på et mere koncentreret område end T5
2: T5 giver den bedste ensartede kontra HQI penetrering. Dvs. at HQI ikke er fordelagtigt, hvis man ønsker at holde SPS/LPS overalt i bunden, og at man er begrænset til at placere den, hvor HQI'ens lys er kraftigst
3: At man kan opnå flottest farver på korallerne ved brug af T5, da man kan tune sit lys som man vil i et mix bestående af mange rør
Håber i kan hjælpe mig lidt. Af tanker af belysning har jeg dette i hovedet:
T5: 6x39w (er 8x39w bedre, eller vil det være ét fedt?)
Hqi: 2x150W
Det åbenlyse valg for mig ville være T5, da jeg gerne vil have lyset så tæt på overfladen som muligt, og at jeg har hørt der godt kan blive varmt om sommeren hvor jeg bor nu - har ikke boet her så længe, så kan ikke af/bekræfte det.
Dog er jeg lidt bekymret for dybden konta T5
På forhånd tak.
Mvh. Stephan