Hey SF!
Var ude ved DSC igår og så flere Naso Elegans i akvarierne og jeg er egentlig blevet ret vild med den fisk.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide om i synes det vil være forsvarligt at sætte en SMALL Naso Elegans ned i mit 400liters akvarie der måler 130l x 50h x 65b, og i så fald hvor lang tid der går før den vil vokse sig for stor til akvariet?
Jeg har læst lidt om fisken og fundet ud af at den godt kan være aggressiv over for andre kirurger. Jeg har lige nu en Zebrasoma Flavescens (Gul Kirurg) - er der nogle der ved om det er helt umuligt at holde den sammen med andre kirurger?
På forhånd tak
jeg vil også sige at du sagtens kan have en Naso Elegans i 400L, hvis du får den i small, der vil jo komme et tidspunkt hvor du skal af med den.
mht. aggresivitet, så har jeg ikke rigtig set den være aggressiv, kun når min klovne kirug angriber den, så kan den godt kæmpe lidt. har haft en der engang gik imellem to fisk der sloges, om det var tilfældigt ved jeg ikke, men det så ikke sådan ud.
Jeg syntes bestemt ikke en Naso hører hjemme i en 400 L. I mine øjne skal den mindst have 1000 L.
Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor folk køber fisk, som de godt ved, med tiden, vil vokse ud af deres af akv.
Dette er ikke rettet på dig Kewin for du spørger før du køber
Men jeg har bare set for mange kiruger i RSM130 efter hånden.
Til din balje findes der andre kiruger som sagtens kan gå.
Jeg mener helt bestemt at man uden problemer kan holde alle typer af kiruger i en 400L balje. Det er kun et spørgsmål om hvor stor fisken er når man køber den.
Jeg forstår ikke de folk som synes, at man ikke skal købe fisk som man ved, på et tidspunkt, vokser sig for store til baljen. Alle kiruger bliver mindst 25 cm når de er udvokset, og hvor mange her på SF har plads til en 25 cm kirug?? Det kræver da mindst 2000L??
Jeg personligt ville heller ikke have nogle problemer med at smide en Naso elegans i et 250L, bare den er lille når man køber den. Så kan man have glæde af den nogle år og så sælge den til en med et større akvarium.
Zacho skrev:Jeg mener helt bestemt at man uden problemer kan holde alle typer af kiruger i en 400L balje. Det er kun et spørgsmål om hvor stor fisken er når man køber den.
Jeg forstår ikke de folk som synes, at man ikke skal købe fisk som man ved, på et tidspunkt, vokser sig for store til baljen. Alle kiruger bliver mindst 25 cm når de er udvokset, og hvor mange her på SF har plads til en 25 cm kirug?? Det kræver da mindst 2000L??
Jeg personligt ville heller ikke have nogle problemer med at smide en Naso elegans i et 250L, bare den er lille når man køber den. Så kan man have glæde af den nogle år og så sælge den til en med et større akvarium.
Nu er det så ikke alle kirurger der bliver 25 cm. Gul kirurg og Scopas bliver kun 18-20 cm.
Men hvor mange har et 2000 L saltvandsakvarie og hvor mange fisk skal de modtage, fordi der findes folk med din, mildest taget, uansvarlige holdning???
søvnig skrev:Nu er det så ikke alle kirurger der bliver 25 cm. Gul kirurg og Scopas bliver kun 18-20 cm.
Men hvor mange har et 2000 L saltvandsakvarie og hvor mange fisk skal de modtage, fordi der findes folk med din, mildest taget, uansvarlige holdning???.
Ok, min fejl, kiruger bliver mindst 18 cm nå de er fuldt udvokset.
Men hvor stort et akvarium vil det kræve at have en 18 cm kirug?? Jeg vil mene at det kræver mindst 500L, og så er der lige pludselig RIGTIG mange som aldrig nogen sinde skulle have købt en kirug!!
Jeg synes ikke at det er uansvarligt at købe en kirug med det formål at sælge den igen når den er blevet større. Der vil altid være nogle med store akvarier som er på udkik efter en stor kirug og så længe fisken har det godt ser ikke nogle problemer.
søvnig skrev:Nu er det så ikke alle kirurger der bliver 25 cm. Gul kirurg og Scopas bliver kun 18-20 cm.
Men hvor mange har et 2000 L saltvandsakvarie og hvor mange fisk skal de modtage, fordi der findes folk med din, mildest taget, uansvarlige holdning???.
Men hvor stort et akvarium vil det kræve at have en 18 cm kirug?? Jeg vil mene at det kræver mindst 500L, og så er der lige pludselig RIGTIG mange som aldrig nogen sinde skulle have købt en kirug!!
Jeg synes ikke at det er uansvarligt at købe en kirug med det formål at sælge den igen når den er blevet større. Der vil altid være nogle med store akvarier som er på udkik efter en stor kirug og så længe fisken har det godt ser ikke nogle problemer.
Det vil sige du gerne vil lukke en Naso (som bliver 40 cm) ud i et 400 L, selv om du mener en 18 cm Kirurg mindst skal have 500 L
Og hvor mange har de store akvarier som du snakker om??
Jeg kan ikke mindes at have set nogen her SF skrive: "Store kiruger søges, jeg har et stort akvarie og tager gerne imod de fisk som måtte være vokset ud af jeres eget."
Jeg går selv og samler sammen til en balje på 1500-2000 L (fordi jeg vil have de lidt størrer kiruger) og jeg gider squ ikke være affaldsspand, for alle de fisk der er vokset ud af andres akvarier
Det vil sige du gerne vil lukke en Naso (som bliver 40 cm) ud i et 400 L, selv om du mener en 18 cm Kirurg mindst skal have 500 L
Jeg kan ikke mindes at have set nogen her SF skrive: "Store kiruger søges, jeg har et stort akvarie og tager gerne imod de fisk som måtte være vokset ud af jeres eget."
Jeg går selv og samler sammen til en balje på 1500-2000 L (fordi jeg vil have de lidt størrer kiruger) og jeg gider squ ikke være affaldsspand, for alle de fisk der er vokset ud af andres akvarier
VH
Søvnig
Hej, det er fedt du beskytter de kære fisk, men du fremstår lidt mere som gnavpot, end søvnig Nogle vil mene at en velindkørt fisk er mere værd end en direkte fra forhandler - synd at kalde det for affaldsfisk
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
VH
Søvnig
Hej, det er fedt du beskytter de kære fisk, men du fremstår lidt mere som gnavpot, end søvnig Nogle vil mene at en velindkørt fisk er mere værd end en direkte fra forhandler - synd at kalde det for affaldsfisk
Det kan godt være at jeg lyder som gnavpot, men jeg spørger jo bare hvor fiskene skal være om 5-10 år???
Ja Jeg mener at hvis du har en kirug på 18 cm så skal den have mindst 500L, men en kirug (lige meget hvilken) på 5 cm kræver jo ikke nær så meget.
Jeg køber fisk når de er små og sælger dem igen når de bliver for store til mit akvarie og jeg har aldrig haft problemer med at finde købere.
Og at kalde fisk som er vokset ud af andres baljer for affaldsfisk det er bare syndt
Om 5 - 10 år kan fisken gives til offenlige akvarier så rigtig mang kan få glæde af den:)
Senest rettet af Zacho lør 29. jan 2011 19:13, rettet i alt 1 gang.
Du skal være opmærksom på at de godt kan være lidt sarte.
Jeg har haft 2 og de kom begge af dage på en underlig måde. Efter at have været i akvariet i et par måneder, begyndte de lige som at blive "slatne" svage, og inden for 2 dage var de døde. De spiste fint og ingen jagede rundt med dem
500L eller 5000L - Begge størrelser er i forvejen utroligt småt for en kirurg på 20cm, så skal vi ikke bare droppe den?
Min erfaring er at selv Naso elegans som bliver en ordentlig kleppert, sagtens kan trives i "små" akvarier, sålænge størrelsen på fisken passer! Nu så jeg selv de fisk i dag der omtales, og hvis du tager en af de helt små (4-6cm) kan den sagtens være i dit 400L i langt over et år.. Men når den tid kommer skal den så også videre, for fortsat at trives..
Uha uha, jeg har købt 2 kirurger i dag, der slet ikke må være i 300L åbenbart
Det kan være ekstremt sarte og har det ikke godt med tæt bevoksede sps skove. Jeg har prøvet x 4 i mit 765 og det er simplethen alt for småt til Naso. De ender med at skramme/rive sig på korallerne, stresse og dø.
Det er sart fisk som er meget stiv i kroppen og har svært ved at vende. De kræver minimum 1,5 meter i længden hvis du holder den med stenkoraller. Hvis det er en fisketank eller primært blødkoraller/lps er sagen en helt anden
Den fisk er en af grundende til jeg opgraderer til 2000 L.
Den er altid fredelig og fungerer som en rolig kæmpe i baljen når alle de andre kirurger ryger i hovedet på hinanden.
MEN jeg har pt en naso (blondie ) på 10 cm i mit 150 L refugium uden spskoraller - og det går faktisk rigtigt fint og der er kun 60 cm svømmeplads i længden.
Ja Jeg mener at hvis du har en kirug på 18 cm så skal den have mindst 500L, men en kirug (lige meget hvilken) på 5 cm kræver jo ikke nær så meget.
Jeg køber fisk når de er små og sælger dem igen når de bliver for store til mit akvarie og jeg har aldrig haft problemer med at finde købere.
Og at kalde fisk som er vokset ud af andres baljer for affaldsfisk det er bare syndt
Om 5 - 10 år kan fisken gives til offenlige akvarier så rigtig mang kan få glæde af den:)
Nu har jeg aldrig kaldt for fisk for affaldsfisk... En ting er at kalde fisk for affaldsfisk, en anden ting er at behandle dem som affald. Men det kan blive flueknepperi.
Jeg syntes det er mere synd erhverve sig fisk man ved man ikke kan have i længden.
Sagt lidt på spidsen: Jeg vil også gerne have en tiger-unge men jeg er ikke så sikker på at jeg vil have en fuldvoksen tiger.
Mange tak for alle jeres svar Jeg har overvejet det meget og har valgt at anskaffe mig en meget lille en når jeg får muligheden. Hvis jeg kan have den i et år eller mere vil det være helt fint med mig. Og så er der i øvrigt ingen grund til dårlig stemning herinde - det jo weekend! (selvom jeg godt nok arbejder både lørdag og søndag -.- )
Har en naso på ca. 20 cm. og har haft den siden den var 6 cm. og helt grå og har sidenhen fået de blå pletter og små begyndende vimpler på halen. Den går i ca. 900 liter og stenopsætningen / reef keramikken er sat op sådan at den kan svøme rundt om eller igennem en meget stor hule på 100-60 cm., så den behøver ikke at vende på meget lidt plads. Det har været sjovt at følge dens vækst og farveskift og se dens adfærd. Nu er der jo også stor forskel på hvilke kirurger der har meget svømmelyst så ud over størrelse bør man over se på hvor meget de svømmer rundt, frem og tilbage osv. Får aldrig lov til at skille mig af med den, så det bliver nok akvariet der opgraderes i stedet for.
Nu har jeg aldrig kaldt for fisk for affaldsfisk... En ting er at kalde fisk for affaldsfisk, en anden ting er at behandle dem som affald. Men det kan blive flueknepperi.
Jeg syntes det er mere synd erhverve sig fisk man ved man ikke kan have i længden.
Sagt lidt på spidsen: Jeg vil også gerne have en tiger-unge men jeg er ikke så sikker på at jeg vil have en fuldvoksen tiger.
VH
Søvnig
hvis vi alle skulle vælge fisk med henblik på de kunne blive fuldtvoksne i vores baljer kunne vi jo nermest ikke have nogle