Hej, mit
akvarie har kørt i 5 uger og der er godt med
alger i akvariet. I mit refugie er der
caulerpa taxifolia som os gror rigtig godt. Har taget lidt forskellige målinger idag, NO2, NO3 og pH, men synes de er svære at aflæse på de farvekort som Elos har. Når jeg måler No3 Elos ligner det ingen på farveskalaen overhovedet, det har derimod samme farve som svarende til 0 i Elos NO2. Og pH med Elos synes jeg heller ik rigtig ligner nogen på skalaen, prøven ligner nærmest rød sodavand

, men hvis man sku sige den sku ligne en på farveskalaen, vil det være mellem7.9 og 8,1. Er farveskalaerne generelt ik så gode på Elos? eller er det bare mig? Har set tråden om hva der er bedst til at måle de forskellige ting, men der havde jeg købt et komplet sæt i Elos. Vil i råde mig til at købe andre testsæt?
Har os målt NO2 og NO3 med tetra og pH med salifert og der synes jeg de var meget nemmere at aflæse, selvom de ik er i så fine intervaller.
Har målt:
NO2 Elos = 0 . NO2 tetra = < 0,3 mg/l
NO3 Elos = ligner ingen på skalaen. NO3 tetra = 0 - 12,5 mg/l.
pH Elos = svær at aflæse, men nok mellem 7.9 og 8,1. Salifert = mellem 8,0 og 8,3.
saltindhold = 1,024.
temperatur = 25 grader.
Spørgsmålet er, kan jeg stole på nitrattesten fra tetra? og hvis ja kan jeg så efterhånden begynde at få et clean-up crew i baljen? Regner med det blir en
søhare og nogle blåbenende
eremitkrebs. Eller vil i vente lidt endnu?