Støvsuger til bundlag

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Støvsuger til bundlag

Indlæg af kasbac »

Hej

Da jeg så småt er begyndt at få en lidt kedelig brunlig farve på sand bund går jeg pt og udvikler lidt på en "støvsuger" jeg kan bruge til at rense sandet med. Jeg vil meget gerne lige høre jeres input til min ide.

Jeg har lavet hul i proppen af en halv liters og først en slange igennem. Denne er så tætnet med lim. Bunden vil så blive skåret af flasken og denne vil så skulle bruges som "suge hoved". Jeg har læst mig til at dette skulle gøre at sandet skulle falde tilbage ved sugning og kun skidt og vand vil blive ført gennem slangen.

Da jeg gerne vil "genbruge" vandet altså føre det tilbage i mit kredsløb for at undgå at skulle tilføre nyt saltvand bliver udfordringen nu hvordan jeg får skilt snavset fra vandet. Pt har jeg to tanker:

1: Den anden ende af slangen føre jeg direkte på min pumper der føder skummeren, skidt og vand vil på den måde blive ført direkte ind i skummeren og i teorien burde det skille de to ting ad så vandet kom i systemet og skidtet i skummer koppen. Ved denne løsning er jeg en smule bekymret for at suget er for kraftigt i min føderpumpe og denne vil suge sandet med op i slangen.

2: Den anden ende af slangen vil via hævert effekt føre vandet til en beholder af en slags hvori vandet løber igennem en filter svamp for at fjerne snavset. Efterfølgende vil vandet så blive ført tilbage til systemet.

Jeg kunne godt tænke mig at høre et par erfarnes tanker vedr. mine løsninger alle inputs er velkomne :).

På forhånd tak for hjælpen.
Fluval Edge 23L in the making
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Re: Støvsuger til bundlag

Indlæg af andersen2009 »

Jeg føre vandet fra "støvsugeren" tilbage i sumpen og lader det løbe igennem en filtersok http://petsupply.dk/advanced_search_res ... =1&sort=2d

Min støvsuger er bare en halv liters cola falske med en vandslange i og det virker fint nok.
Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Støvsuger til bundlag

Indlæg af AndersGS »

Tror simpelthen ikke på det kan betale sig.

Der er så meget mikroskopisk svæv og så meget næring i det vand, at det er ubrugeligt bagefter.

Hvis det endelig skulle være så nr. 2. Ned i en beholder med vandet, lad det bundfælde, kør det igennem skummeren med ozon tilkoblet og tilbage i akvariet med det. Så er vand heller ikke dyrere :wink:
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"