diy ATS

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

diy ATS

Indlæg af Anders månsson »

At lave en algae turf scrubber (ATS) er nemt og billigt! Her er et billede af min scrubber, der stadig er under indkørring af alger. Det skulle gerne ende med grønne trådalger :GO
målene er 23cmX23cm og har ca 1500L/t rindende 24/7 i døgnet :biggrin: lyset er tændt 28timer i døgnet :wink: det er min returpumpe (aquabee 200/1) der leverer vandet igennem overløbet.
Den er lavet lidt overdimensioneret til mit rsm, men hellere det end for lille :beer:

Jeg skal have skiftet lyset til nogle sparepærer på hverside i stedet for den arbejdslampe jeg har monteret på den ene side... Lyset skal helst ligge omkring 3000kelvin hvilket præcis er hvad en "varm/soft" sparepære ligger på. Minimum 23W.

Det kunne være sjovt at sammenligne scrubbere, hvis andre gider smide deres scrubber billeder i denne tråd

Al min viden er taget fra http://www.algaescrubber.com
som den er monteret indtil videre
som den er monteret indtil videre
Vedhæftede filer
før rensning for tredje gang
før rensning for tredje gang
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Re: diy ATS

så kom da med de billeder og gerne en lille beskrivelse!
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2950 Vedbæk
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Trørød

Indlæg af kschauby »

Anders månsson skrev:så kom da med de billeder og gerne en lille beskrivelse!
Kommer snart ! :happy: Jeg har lidt bøvl med at få min til *rigtig* at gro alger (så meget så den faktisk dur til noget). Den har taget noget af fosfaten, men nitrat er der tonsvis af stadigvæk :devily: Har skiftet til 26W pære og håber det hjælper. Ah, min plade er ca. samme størrelse som din og har en UP500 (500 l/h) på :Peace:

/Kaspar
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Jeg har været rigtig glad for min ATS, og har aldrig haft så vilde farver og gode værdier - MEN pludselig kunne jeg bare ikke få algevækst på pladen, og mine værdier steg.

Jeg pillede det derfor ned, og satte en skummer til - Og er nu ved at udtænke en ny strategi, da jeg hellere vil producere liv til akvariet, istedet for at skumme det ud ;)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

JA- det er vigtigt med stort flow over pladen, jo mere jo bedre!

Med hensyn til at den kan stoppe, så skal der være der være jern i vandet. Hvis man ikke fodrer med med noget jernholdigt f. eks nori tang (har jeg læst), vokser algerne mindre og mindre...

på det amerikanske site tilsætter nogen jern, der er endda nogen et fåtal der taler om at ligge et jernsøm i sumpen...
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Hej igen,

En lille fremvisning af min ats: 500 l/h flow over 20x20cm ru pladen. Jeg skiftede i går fra 20W til 26W sparepære (jeg synes allerede jeg kan se et resultat på een nat!). Jeg vil prøve at tage et billede hver dag, den næste uges tid.

/Kaspar
Vedhæftede filer
ATS002.jpg
ATS001.jpg
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Hop - søndagsbillede. Jeg har ændret flow fra UP500 til UP1000. Jeg har fjernet en limstreng på bagsiden af pladen mellem net og 16mm rør (limstrengen sørgede for, at vandet kun løb ned på forsiden af pladen). Vandet løber nu på begge sider af pladen (det sprøjtede for meget ved 1000 l/h hvis det kun løb på forsiden.)
Vedhæftede filer
ATS001.jpg
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

jeg har lige smidt et billede op også i søndags stemning i min tråd, se linket i min signatur.

vores alger ser dog nogenlunde ens ud, men de skulle jo gerne blive mere grønne!

JEg vil lave lidt ændringer på min for at få den mere lydløs samt bedre jævnt flow og lys på begge sider... der sker ting den kommende uge...
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Anders månsson skrev:jeg har lige smidt et billede op også i søndags stemning i min tråd, se linket i min signatur.

vores alger ser dog nogenlunde ens ud, men de skulle jo gerne blive mere grønne!

JEg vil lave lidt ændringer på min for at få den mere lydløs samt bedre jævnt flow og lys på begge sider... der sker ting den kommende uge...
Jeps, helt sikkert. Lys på begge sider har jeg også tænkt på. Urh... 2x26W+10W = 62W for et filter til 100L. Men det er jo ikke det vigtige. "Det vigtige er, at du hygger med det skat. Elregningen skal du ikke tænke på" som vi siger hjemme hos os.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

jo jo det koster i el, men tænk hvor meget du sparer på ikke at skulle køre med aktivt kul, rowa phos mm og dertil hørende reaktore + pumper hertil... det løber nok lige op i det store hele!

Jeg syntes det appelerende ved ATS teorien og at man nærmest opnår et system, der er så tæt på naturen som muligt og at man kan have meget foder i akvariet uden at det påvirker systemet!
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hej månsson godt med folk som gør det selv..
men du bliver nok nødt til at trække ud det du hælder i baljen på en eller anden måde for at det ikke ophober sig,jeg mener ikke at have set endelige resultater som tyder på atssen fjerner meget af værdi
organisk gift er mad til bakterier (måske mest koncentreret i atssen eller i en nærliggende sand bund),så jeg mener det er en del job i at få dem fjernet,det kan være aktiv kul snupper dem men igen selfølgelig ingen belæg for det..
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Mandag... eller monday....
Vedhæftede filer
ATS2.jpg
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

ole. skrev:hej månsson godt med folk som gør det selv..
men du bliver nok nødt til at trække ud det du hælder i baljen på en eller anden måde for at det ikke ophober sig,jeg mener ikke at have set endelige resultater som tyder på atssen fjerner meget af værdi
organisk gift er mad til bakterier (måske mest koncentreret i atssen eller i en nærliggende sand bund),så jeg mener det er en del job i at få dem fjernet,det kan være aktiv kul snupper dem men igen selfølgelig ingen belæg for det..
tja nu må vi hvordan det går... ATS pladen bliver jo renset mindst en gang om ugen :y Tror du ikke det gør det?
Jeg har godt nok set nogen også køre på kul en gang imellem på det scrubber site. Men men kan jo også lave lidt vandskift i ny og næ :beer:
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Orker ikke lige at tage billede, men har bemærket, at min scrubber faktisk laver grønne alger på bagsiden (1-2mm tykkelse) :? Aner ikke hvorfor, for der er masser plads på forsiden også :y Måske er lyset for kraftigt ? Tror det nu ikke... men hvorfor så ??

/Kaspar
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Algerne vil vokse hvor der er plads og lys, så hvis vækst betingelserne og ok på bagsiden så må der jo alligevel komme lidt lys igennem...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

OK drenge, så er der spørgsmål.

Jeg har bygget mig en ATS, under mit RSM 130D:
IMG_3128-1024.jpg
Den er på 21 X 22 cm. og belyst på en side med 4 x 7W CFT sparepærer med indbyggede reflektorer.
IMG_3115-1024.jpg
Der løber ca. 1400 liter vand over den i timen.
Nu vil jeg belyse den på begge sider.
Skal eller kan jeg så halvere størrelsen må Scrubberen?
Jeg kommer op på i alt 52W lys, er det meget eller lidt?
Pæren jeg sætter på den anden side er på 4000 Kelvin. Er det for højt?

Fortsættelse følger

Mvh. Stig
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

tja du har jo godt med flow over men mere flow er bedre, men ikke nødvendigt...
du skal have ca 1,64kvcm x 130L.= 214kvcm, med lys på begge sider (f.eks 15cmx15cm=225kvcm). Til 15cm bred ATS skal flowet være min. 15cm x 60L/t= 900L/t... Der er jo ingen krav om at du reducerer pladen i str. men det ville jeg da gøre, så du får et større flow over ATS.
lys: høj filtrering= 0,26W x 130L.= 33,8W... så det burde være fint med de 52W

JEg ville satse på en lavere kelvin højst 3000kelvin, men 4000kelvin vil nok også have en effekt, dog mindre... Det var derfor jeg skiftede min arbejdslampe (blåligt lys) til sparepære lamper med guligt lys 2700-3000kelvin).

jeg reducerer lidt i min egen 25cm brede ATS, så den bliver ca 20cm bred, så skal flowet være 60L/t x 20cm= 1200L/t
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14

Indlæg af Stig Jest »

Anders månsson skrev:tja du har jo godt med flow over men mere flow er bedre, men ikke nødvendigt...
du skal have ca 1,64kvcm x 130L.= 214kvcm, med lys på begge sider (f.eks 15cmx15cm=225kvcm). Til 15cm bred ATS skal flowet være min. 15cm x 60L/t= 900L/t... Der er jo ingen krav om at du reducerer pladen i str. men det ville jeg da gøre, så du får et større flow over ATS.
lys: høj filtrering= 0,26W x 130L.= 33,8W... så det burde være fint med de 52W

JEg ville satse på en lavere kelvin højst 3000kelvin, men 4000kelvin vil nok også have en effekt, dog mindre... Det var derfor jeg skiftede min arbejdslampe (blåligt lys) til sparepære lamper med guligt lys 2700-3000kelvin).

jeg reducerer lidt i min egen 25cm brede ATS, så den bliver ca 20cm bred, så skal flowet være 60L/t x 20cm= 1200L/t
Jeg tror så at jeg vil gøre min ATS lidt smallere, og hæve vandstanden i sumpen igen.

Den pære jeg har i min nye lampe er med R7 sokkel og jeg kan ikke lige finde en sparepære med den sokkel og 3000 kelvin farve.

Så jeg må bare modde lampen til e27 fatning :y

Mvh. Stig
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

ja jeg tror også det er nemmere at skifte til E27 fatning...
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Update - mine nitratemålinger har nu været nul de sidste to målinger over en uges tid. I betragtning af, at de var omkring 50ppm for et par måneder siden og jeg ikke har foretaget andet, vil jeg give min scrubber æren :hehe:

Anders, jeg tror faktisk at den er lidt overdimensioneret til et RSM/110L så en mindre vil nok kunne gør det. Der har ikke været nævneværdig algevækst på min scrubber, så jeg regner med, at den fjerner alt næring i vandet. Jeg har stadig lidt Caulerpa under scrubberen. Det bliver spændende at se, hvem der vinder kampen om den tilgængelige nitrat/ph4.

Jeg fodrer automatisk lidt flagefoder to gange om dagen (!) plus lidt Nori.

/Kaspar
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

hvordan ser det ud med jeres larm fra ATS?
Jeg har skiftet til 16mm rør hor ATS sidder fast i. Det larmer stadig lidt. sådan en knitre lys som der stadig er luft der skvulper rundt deroppe.
jeg har lavet revnen bredere nu, nu er der ca er en mm luft hvor vandet kommer ud igennem, men syntes ikke det har hjulpet... hvor tæt er på pladen er jeres revne?
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Anders månsson skrev: hvor tæt er på pladen er jeres revne?
- se det kommer jo helt an på, om skal bimmelim eller bummelum.... :wc: :hehe:
100 *100 * 50 cm cube
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Anders månsson skrev:hvordan ser det ud med jeres larm fra ATS?
Jeg har skiftet til 16mm rør hor ATS sidder fast i. Det larmer stadig lidt. sådan en knitre lys som der stadig er luft der skvulper rundt deroppe.
jeg har lavet revnen bredere nu, nu er der ca er en mm luft hvor vandet kommer ud igennem, men syntes ikke det har hjulpet... hvor tæt er på pladen er jeres revne?
Min stikker ca. 2 mm op i revnen, og den sprøjter næste ikke :GO

[Plat-fra] Jeg havde den faktisk stukket helt op tidligere... det er umuligt at skrive det her...

Hvis pladen er sat helt op, synes jeg der kommer en slags for- og bagside på flowet. Det er irriterende hvis man kun har lys på en side. Hvis den nærmest hænger under pladen kan vandet lettere fordele sig ned over den. Jeg tænkte på, at lade pladen hænge under røret og "spule" vandet i en 45 grader vinkel ind på den. ved ik...?

/Kaspar
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

:beer: ja alt den snak om revner og hvor dybt man skal stikke :sneaky2:

Men ok min stikker ca 1cm op i røret, måske skuller jeg klippe lidt af den 1cm... Hvis pladen hænger lige under udstrømmer røret vil det vel plaske helt vildt over det hele?

men det var mere i bredden jeg mente... jeg har lavet min revne, så den ca er 1mm bredere end ATS pladen...
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Anders månsson skrev::beer: ja alt den snak om revner og hvor dybt man skal stikke :sneaky2:

Men ok min stikker ca 1cm op i røret, måske skuller jeg klippe lidt af den 1cm... Hvis pladen hænger lige under udstrømmer røret vil det vel plaske helt vildt over det hele?

men det var mere i bredden jeg mente... jeg har lavet min revne, så den ca er 1mm bredere end ATS pladen...
Jeg mente faktisk, at hænge pladen på siden af røret, og så hælde vand ind fra siden ca 45 grader. Så får man alt flow på en side.

Min er vist også 1mm bredere. Jeg tror faktisk godt den kunne være mere. 2mm ville nok give et lidt mere jævnt flow.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14

Indlæg af Stig Jest »

Jeg bruger 20 mm rør. Revnen i røret er ca. 1,5 mm og pladen er sat fast 3 mm oppe i røret.
Jeg har desuden skåret 5 spor på tværs af revnen. uden på røret har jeg en silicone slange jeg har klippet op. Slangen forhindrer sprøjt og lyde fra røret. Jeg har flow fra begge ender af røret og mit rør siger intet. til gengæld plasker det lidt hvor pladen går ned i overfladen af sumpen.

Mvh. Stig
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

jeg havde også skåret nogle riller på tværs, men syntes det sprøjtede fra dem. Den nye rille har jeg lavet lidt bredere og uden riller på tværs...

Det burde ikke plaske der hvor pladen rammer vandoverfladen... eller det gør det ikke her:-)
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14

Indlæg af Stig Jest »

Anders månsson skrev:jeg havde også skåret nogle riller på tværs, men syntes det sprøjtede fra dem. Den nye rille har jeg lavet lidt bredere og uden riller på tværs...
Det har du helt ret i. Jeg klippede en 25 mm. silicone slange op på langs og satte den hen over røret, det fjernede al sprøjt.
Anders månsson skrev:Det burde ikke plaske der hvor pladen rammer vandoverfladen... eller det gør det ikke her:-)
Nej men det gør det hos mig :G Jeg er nok også lidt hysterisk med lyde fra akvariet.

Rensede for øvrigt min scrubber for første gang i går:
Undskyld billedkvaliteten. Jeg ved ikke hvorfor det blev så ringe
IMG_3185-1200.jpg
Tror det bliver godt med tiden.

Mvh. Stig
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Stig Jest skrev:
Anders månsson skrev:jeg havde også skåret nogle riller på tværs, men syntes det sprøjtede fra dem. Den nye rille har jeg lavet lidt bredere og uden riller på tværs...
Det har du helt ret i. Jeg klippede en 25 mm. silicone slange op på langs og satte den hen over røret, det fjernede al sprøjt.
Anders månsson skrev:Det burde ikke plaske der hvor pladen rammer vandoverfladen... eller det gør det ikke her:-)
Nej men det gør det hos mig :G Jeg er nok også lidt hysterisk med lyde fra akvariet.

IMG_3185-1200.jpg

Mvh. Stig
Hej Stig,

Jeg tror måske du kan forsøge at tage lidt af højde på den ?? evt ved at putte den nederste del længere under vand ? Det ser ellers godt ud (stabilt bygget - ikke som mit hjemmefusk !). Hvis du "ser nogle sammenhænge" i algeudvikling etc. må du sige til. Min kom til at virke... fra den ene uge til til den anden hvor jeg ikke gad måle nitrat. Jeg ved stadig ikke hvorfor, men det er vel meningen at det skal fungere og ikke bare være underholdning :dizzy:

/Kaspar
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14

Indlæg af Stig Jest »

kschauby skrev:
Stig Jest skrev:

IMG_3185-1200.jpg

Mvh. Stig
Hej Stig,

Jeg tror måske du kan forsøge at tage lidt af højde på den ?? evt ved at putte den nederste del længere under vand ? Det ser ellers godt ud (stabilt bygget - ikke som mit hjemmefusk !). Hvis du "ser nogle sammenhænge" i algeudvikling etc. må du sige til. Min kom til at virke... fra den ene uge til til den anden hvor jeg ikke gad måle nitrat. Jeg ved stadig ikke hvorfor, men det er vel meningen at det skal fungere og ikke bare være underholdning :dizzy:

/Kaspar
Hej Kaspar

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle hjælpe at føre pladen længere ned i sumpen. Jeg syntes problemet er således: 1500 l/t lodret fald rammer overfladen i sumpen. Det vil det jo gøre uanset hvor dybt pladen går ned. Jeg må dog sige at det larmer ikke ret meget, min Ferplast Bluskimmer 250 overdøver den nemt :sneaky2:

Det er jo ligemeget hvordan det ser ud, bare det virker. :GO

Mvh. Stig
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"