Jeg har erhvervet mig en balje gennem en af forumets brugere, jeg havde ikke plads til bordet så det kommer sælger med på lørdag (tak Rasser )
Desværre tabte vi sumpen så hvis der er nogen der har noget der kan bruges i 40 X 40 X 40 så sig lige til.
Ind til videre er bassinet halvt fyld og jeg har sat LS, cirkulation og varmelegeme og en luftpumpe i for at ilte vandet. Her til morgen var vandet næsten helt klart.
Der kommer lidt billeder når jeg har sat bordet og lampen op, dvs nok søndag.
Nå det blev torsdag, der er liv i baljen
Vedhæftede filer
Senest rettet af DKMcSalt tors 10. feb 2011 10:11, rettet i alt 1 gang.
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4 Afviklet: 125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Kenneth Jensen skrev:Tillykke med det, og tillykke med søstjernerne på billedet. Dem skal du holde lidt nede.
Smid gerne flere billeder op løbende.
Tak, sælger sagde godt at de ynglede som rotter, men så må jeg rydde ud hvis de begynder at FYLDE for meget.
Min søn syntes de så rigtig nuser ud så i starten får de lov at leve lidt endnu
Der er begyndt at komme små grønne "HÅR" så går ud fra at det er starten på de grønne alger, har fundet yderligere 4 søstjerner.
I morgen kommer bordet, så kan jeg få brygget det sidste vand og fyldt det op, mandag skal jeg ud og finde en ny sump A.S.A.P så jeg kan få skummer på også.
og jep, jeg glæder mig til at kunne smide flere billeder op
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4 Afviklet: 125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Ser de 3-5 stykker hist og her, så lad dem være. Men de formerer sig hurtigt.
Jeg har vænnet mig til, at når 2.-3. gang jeg alligevel har hånden i baljen, tager jeg lige
2-3 stk. op, så er de altid holdt nede.
De er jo slet slet ikke nogen man skal irritere sig over eller føle sig truet af.
Skrev det bare for at tage glæden fra dig ved billederne! Ej, du forstår.
Kenneth Jensen skrev:
Skrev det bare for at tage glæden fra dig ved billederne! Ej, du forstår.
Ah så er jeg med
jesper kristensen skrev:Jeg kan bygge en sump til dig hvis du ønsker det. Byggede en i 40x40x40 til under mit boyu-
Ville være fedt men jeg bor i kbh, tror du ikke transporten bliver for dyr
Jeg tager nogle shots når det er kommet op på bordet, det kommer søndag eftermiddag Men syntes ikke der er meget at kigge på endnu, pt halvfyldt med cirkulation, varme og lys.
Har målt følgende værdier.
Salt 1.023
PH 8
Alk 3
Grader 25
Jeg har sådan en fætter til at måle renheden af vandet, når jeg test den i destileret vand viser den 0, Vandhane vand 1300, osmose vand 330. Så den tror jeg virker fint.
Burde osmosevandet bare ikke være tæt på 0 , fik at vide der var forholdsvis nyt filter i.
På forhånd tak til alle jer venlige mennesker, var sku nok aldrig kommet i gang uden sådanne forum
Hvis det er en TDS måler du måler dit osmose vand med så jo, så burde det ligge tæt på 0. Men prøv at lade de første liter løbe igennem og tag derefter en vandprøve i en kop og se om ikke TDS værdien er noget lavere end 330. Hvis ikke, trænger filtrene og evt membranen til en udskiftning.
Ang. de små søstjerner, som er nogle Asterina sp., så startede jeg også ud med et par stykker, men har nu en del. Men de generer mig ikke og er jo nemme at fange hvis de tager overhånd. Så du behøver ikke fjerne dem endnu, især ikke når sønnen synes de er sjove
Jeg har nu heller aldrig haft problemer med små søstjerner, syntes bare at de er hyggelige! Og skulle du være så heldig at få så mange så du kan ernære en "harlekin reje" skal du bare være glad for de er super flotte!
Jeg mangler stadig en sump 40X40X40, havde egentlig fundet en i akryl, men tør sku ikke løbe chancen, skummer er sat direkte i akvariet (shit den fylder), lys er sat op, osmose er nødtørftigt sat til.
Der er lidt grønne og bruge alger (tror jeg, se billeder og video), ud over det har jeg observeret 7 - 8 søstjerner, nogle lange nærmest tråde / arme der kommer ud af div rør i stenene, de står ligesom og svajer lidt for lige pludselig at trække sig ind, så lidt liv er der.
Jeg går ud fra at det er godt tegn at der er lidt liv, det er vel med til at der kommer gang i tingene.
Troede ikke at der var noget der ville overleve den omgang, akvariet stod i en p.... kold lejlighed, vand og sten ind i bagage rummet på øsen i 10º frost og så fra Næstved til Kbh, tror vandet var under 10º da jeg satte det midlertidigt op.
Da jeg hentede akvariet var der ca 45l i som jeg fik med, jeg tilførte 40l så det stod lige under overløbet, i alt tror jeg 90l.
I weekenden lavede jeg så det første vandskift på 10l. Her kom jeg til at tænke på, hvordan gør i ved vandskift, tapper man af sumpen eller hva ikke at jeg har en endnu, blot en
Skummer ser ud til at virke, der ligger lidt snask i bunden efter en dag eller to.
Jeg har målt lidt værdier
25º
Salt 1.024
PH 8.2
NO2 0,05
NO3 40
ALK 3
Et par yderst dårlige video klip, må jeg få gjort bedre
[video][/video]
[video][/video]
Får lige taget et par billeder
DKMcSalt skrev:Så er det vist tid til en lille update
Jeg mangler stadig en sump 40X40X40, havde egentlig fundet en i akryl, men tør sku ikke løbe chancen
Hvorfor tør du ikke det. Der er da ingen problemer med akryl. Eneste problem med akryl er at det ridses lettere end glas. det er jo ikke det vigtigste ifm. en sump. En akrylsump kan endda tåle at blive transporteret og tabt
Hvis sumpen passer til dit setup så bare slå til.
DKMcSalt skrev:Så er det vist tid til en lille update
Jeg mangler stadig en sump 40X40X40, havde egentlig fundet en i akryl, men tør sku ikke løbe chancen
Hvorfor tør du ikke det. Der er da ingen problemer med akryl. Eneste problem med akryl er at det ridses lettere end glas. det er jo ikke det vigtigste ifm. en sump. En akrylsump kan endda tåle at blive transporteret og tabt
Hvis sumpen passer til dit setup så bare slå til.
Mvh. Stig.
Har du en ide om hvor tykt det bør være, ham jeg snakkede med fortalte at det bulede lidt ud, men holdt, dette gjorde mig lidt nervøs
DKMcSalt skrev:
Har du en ide om hvor tykt det bør være, ham jeg snakkede med fortalte at det bulede lidt ud, men holdt, dette gjorde mig lidt nervøs
Min sump buler også lidt ud på den lange side
Min akryl sump er lavet i 5 mm. den er 30x43x38 HxBxD
i 40x40x40 bør den ikke være tyndere end 5 mm. med mindre den er afstivet indeni.
Husk på at en sump ikke er fyldt helt op.
Mvh. Stig
Senest rettet af Stig Jest tirs 11. jan 2011 15:36, rettet i alt 1 gang.
Den bulede ud, men det er også logisk nu hvor det er plastik jeg byggede den i eller acryl om nogen vil. For at undgå dette kom der en stiver i på midten. Den gik ikke helt ned så den delte rummet op i to, men ned over overfladen så vandet kunne løbe over og ikke danne slam i første rum. så gik den ca 10 cm ned så der var ca 10 fra bund og til starten af akryl pladen.
Jeg har fået en bestilling på en på 40x40x40 som skal bruges til et boyu. Har bestilt lim så jeg går igang med den i denne uge. Du kan følge med i hvordan projektet forløber.
Stig Jest skrev:[quote="DKMcSalt]
Min sump buler også lidt ud på den lange side
Min akryl sump er lavet i 5 mm. den er 30x43x38 HxBxD
i 40x40x40 bør den ikke være tyndere end 5 mm. med mindre den er afstivet indeni.
Husk på at en sump ikke er fyldt helt op.
Mvh. Stig[/quote][/quote]
citere dig lige. i 40x40x40 bør den ikke være tyndere end 5 mm. med mindre den er afstivet indeni.
Det er nemlig rigtigt. Jeg bygger dem i 5mm og med et stort rum på 25 B 40L 40 D så skal der en afstiver i midten af dette rum. Det er egentligt også fint for så er der et sted skummeren kan hænge.
jesper kristensen skrev:Den bulede ud, men det er også logisk nu hvor det er plastik jeg byggede den i eller acryl om nogen vil. For at undgå dette kom der en stiver i på midten. Den gik ikke helt ned så den delte rummet op i to, men ned over overfladen så vandet kunne løbe over og ikke danne slam i første rum. så gik den ca 10 cm ned så der var ca 10 fra bund og til starten af akryl pladen.
Jeg har fået en bestilling på en på 40x40x40 som skal bruges til et boyu. Har bestilt lim så jeg går igang med den i denne uge. Du kan følge med i hvordan projektet forløber.
Hej Jesper
Jeg følger spændt med i dit projekt, det var ikke fordi jeg tvivler på dine evner, men kom også til at tænke, hvordan holder det om et år eller to...
Hvis jeg vil rense ruder osv i sumpen, så kan det vel også være svært uden at ridse siderne.
Jeg vender tilbage hvis det bliver aktuelt.
Du skal have tak for tilbuddet og fordi du to dig tid til at ringe til mig.
Jeg må nok ærlig indrømme at jeg er ret ligeglad med om der kommer en rids i sumpen eller ej. 27 dage efter den er gjort ren er den beskidt igen alligevel. Det er trods alt bare et filter.
Så kom min sump endelig , så nu må det være tid til billeder af baljen
Da skummer, varmelegeme osv har siddet direkte i akvariet syntes jeg ikke der har været så meget at tage billeder af, fik sumpen på plads, flyttet skummer, omvendt osmose anlæg kører på højtryk for at lave de sidste 50l vand, regner med at fylde op sent i aften, uff det bliver fedt.
Ris og ros modtages gerne
Vedhæftede filer