Jeg har fået noget underligt snask på sandet i løbet af den sidste måneds tid, nogen ide om hvad det skyldes og hvad man kan gøre for at forebygge det?
Der er 5 turboer og en blå eremit som "clean-up crew". Det er på 130 liter.
Det virker samtidig som om der er en hinde på sandet.
Du må ikke kunne måle Ammoniak, Nitrit i vandet. Grunden til algerne skyldes at akvariet slet ikke er kørt ind endnu.
Få mere cirk i vandet og lav nogle vandskifte sørg for at skummeren den arbejder optimalt. Så skal algerne nok forsvinde.
spdiving skrev:Du må ikke kunne måle Ammoniak, Nitrit i vandet. Grunden til algerne skyldes at akvariet slet ikke er kørt ind endnu.
Få mere cirk i vandet og lav nogle vandskifte sørg for at skummeren den arbejder optimalt. Så skal algerne nok forsvinde.
Steen
Ja det er for det meste rigtigt, men f.eks. her hos mig har jeg stort set ikke ændret noget de sidst 2 år, samme fisk samme pumper osv, nu er jeg begyndt at ha' de samme problemer, samt røde slimalger,og jeg har endda sat større skummer på, nu har jeg så skiftet bundlag samt er ved at behandle kemisk med piller imod red slime pga, fosfaten er steget.
spdiving skrev:Du må ikke kunne måle Ammoniak, Nitrit i vandet. Grunden til algerne skyldes at akvariet slet ikke er kørt ind endnu.
Steen
Jeg må have fat i en Tunze mere så, vandskift bliver gjort hver uge, mellem 15 og 20 liter.
Min skummer laver brunt vand, i stedet for det kulsorte jeg har set andres lave, jeg ved ikke om det har noget at sige?
Steen
Jeg må have fat i en Tunze mere så, vandskift bliver gjort hver uge, mellem 15 og 20 liter.
Min skummer laver brunt vand, i stedet for det kulsorte jeg har set andres lave, jeg ved ikke om det har noget at sige?
En af faktorene for dit alge/cyano problem kunne evt også være hvis du bruger vandhanevand til dine hyppige vandskift. Hvis du bruger osmosevand er det selvfølgelig en anden sag.
Da jeg fik akvariet fulgte der ikke en med, den fik forhandleren tilsendt efterfølgende. Jeg har selvfølgelig smidt kassen ud, men det er en Boyu af en eller anden art. Den er størrer end den der burde følge med og jeg havde noget af en kamp med at få den ned i sumpen bag i, men det lykkedes da.
Steen
Ja det er for det meste rigtigt, men f.eks. her hos mig har jeg stort set ikke ændret noget de sidst 2 år, samme fisk samme pumper osv, nu er jeg begyndt at ha' de samme problemer, samt røde slimalger,og jeg har endda sat større skummer på, nu har jeg så skiftet bundlag samt er ved at behandle kemisk med piller imod red slime pga, fosfaten er steget.
kunne fosfaten ikke komme fra da du tog bundlaget op?
og min personlige erfaring siger at er der røde slimalger er der silicat i vandet.. hat du tjekket for det fornylig? og eventuel dit osmoseanlæg.
Det ser jo ganske tilforladeligt ud, men jeg har slet ikke brug for de store mængder særlig hurtigt, så kan jeg vel godt tage et mindre anlæg uden boosterpumpe?
F.eks. http://saltvandsbutikken.dk/aquasafe-19 ... p-122.html ?
Boosterpumpen er et dumt sted at spare. Anlæget kører bedst ved brug af boosterpumpe samt i nogle tilfælde er der ikke nok tryk på vandværksvandet hvor den er et must for at få vand ud af anlæget.
Boosterpumpen gør også at anlæget det levere den mængde vand som anlæget er opgivet til. Uden boosterpumpe kan du sikkert trække op til det halve fra af hvad anlæget er opgivet til.
Grunden til at jeg ville vælge et 380L er at jo mindre anlæget er jo mere spildvand levere anlæget også og vi skal jo passe på vores natur.
Vi bruger spildvandet til blomsterne.
Et 380L med boosterpumpe laver ca 25l rent vand på 1 time og 15min og 35l spild vand.