Osmose, omvendt osmose, etc....

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet

Osmose, omvendt osmose, etc....

Indlæg af Stefan J »

Hej...

Jeg har søgt en del på termerne osmose og omvendt osmose, og kan ikke rigtig finde ud af hvad det egentligt er der sker med vandet? Og hvorfor dette er at fortrække frem for postevand?

Hvis der er én eller flere der vil give sig tiden til at hjælpe mig, ville jeg virklig sætte pris på dette. :wink:

Mvh

Stefan
MNN
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
14
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 2010

Re: Osmose, omvendt osmose, etc....

Indlæg af MNN »

osmose og omvendt osmose er det samme .

Osmose vand er vand der er renset 99,9 % for div sporestoffer kalk mm .

Så i osmosevand får du 99,9 % rent vand .

jeg skal ikke kunne sige hvor meget % rent du får ved de hjemme anlæg men det anlæg jeg har renser 99,9 % . det er et størrer anlæg der bliver brugt til andet end akvarium :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Grunden til at mange forestrækker osmose vand frem for vandhane vand, er at man ved hvad der tilsættes.
Mange af de ting som er i vandet, er ikke noget som vandværkerne oplyser/tester for, da det ikke har nogen relevans for drikkevandet.

De fleste små hjemmeanlæg, er udemærkede, men kræver en smule vedligholdelse. De filtre der sidder på anlægget, skal skiftes med mellemrum.
Hvis du køber et osmoseanlæg, så køb et med "silicat filter". "Silicatfilteret" er i virkeligheden en totalafsalter, som fjerner
de få ting som osmoseanlææget ikke fanger, f.eks silicat.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Sådan et anlæg er i mine øjne også næsten uundværligt de fleste steder i Danmark og hvis man har tænkt sig at holde mange sps koraller.

Som Carsten også nævner så indeholder alm. postevand en masse stoffer vandværket ikke oplyser, og du kan ikke altid regne med at indholdet er det samme fra uge til uge. Derfor er et omvendt osmose anlæg at foretrække. De kan fåes til en overkommelig pris her waterpilot.de.

Jeg kan nævne som eksempel, at i mit hanevand i Aalborg ligger Nitrat værdien nogen gange tæt på 50, så hvis jeg efterfyldte fordampet vand og lavede vandskifte med det så ville jeg kæmpe med nitratproblemer hele tiden.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"