Blåbenet erimitkrebs vs. turbo snegl

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
nicolaia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Blåbenet erimitkrebs vs. turbo snegl

Indlæg af nicolaia »

Hej Alle,

Jeg måtte igår være vidne til et mord på min store turbosnegl. Min blåbenet erimitkrebs havde åbenbart forelsket sig i et nyt hus og måtte eje det uanset om det så måtte koste turbosneglen livet. En lettere spøjs adfærd idet jeg har lagt et utal af forskellige sneglehuse i asorterede størrelser, tror i derfor adfærden skyldes:

- En tilfældighed i det krebsen ikke havde opdaget de andre sneglehuse

- Føden i form af sneglen plus et nyt hjem

- Huset er ca. 4x større end det tidligere. Kan det derfor være pga. yngel, så der er plads til afkommet?

Håber at I kan hjælpe mig

Hilsen Nicolai
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Blåbenet erimitkrebs vs. turbo snegl

Indlæg af LarsSteen »

Det er vist desværre ret normalt med de blåbenet, min fjernede 4 store snegle inden for 15 min. da den lige skulle se sig om efter en ny bolig :BA

så jeg har en blåbenet som gives væk gratis, nu skal den ud eller i :wc: :devilish:
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det er desværre helt naturlig adfærd ved eremitter.
De tager også gerne snegle, som har små huse, så det er nok nærmere fordi de ser sneglene som mad og ikke pga. huset.

Jeg ser lidt sneglene i akvariet, som en "forbrugsvare". Ønsker man eremitter, er der ikke rigtigt andre muligheder end at sætte nye snegle i, når de gamle er udryddet.
Jeg har haft størst held med Tectus-snegle. Det er som om de ikke er så "attraktive" for eremitterne.

/Kim
---
THC
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 2800 Kongens Lyngby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af THC »

Min største eremit er nu ligeglade med sneglene, men de andre af dens artfæller jeg havde, de er blevet dræbt.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Blåbenet er nogle banditter, de nakker gerne snegle, også selvom der er føde nok.

Jeg har lige nu nogle Clibanarius signatus og de opføre sig ret pænt. Der er kun røget én snegl, og det var simpelthen fordi jeg ikke lige havde nogle tomme skaller til den der fik brug for ny.

Ellers er de perfekte, og de er rigtig gode til at rydde op. De tager også Bryopsis og bobbelalger, plus de gnaver af div. Detritus der ligger.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
nicolaia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af nicolaia »

Tak for jeres svar.. Jeg vil prøve at leve med de to blåbenet eritmitter med mindre den ene af dem (banditten) inden for kort tid slagter endnu en snegl. Kan oplyse at den allerede i mellemtiden har ordnet endnu en snegl. Så hvem ved, måske menuen en af dagene kommer til at stå på krebse Bouillabaisse.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"