Tilsætte CaCl + KH+

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 3
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Tilsætte CaCl + KH+

Indlæg af apfolmer »

Jeg er begyndt manuelt at tilsætte CalCl og KH+, for at få nogle mere stabile værdier.. (blir nok senere udvidet med Grotech eller lign)

Men jeg er lidt i tvivl om hvor meget KH+ der skal tilsættes i forhold til CaCl...

Jeg syntes ikke helt der kan regnes med det jeg kan finde omkring Balling... For hvis der skal tilsættes ligemeget at de 2 ting, så vil min KH sgu da ende på 100000 inden længe ??

det jeg har fundet på nettet er :

Væske 1 indeholder:

1 L osmosevand
71,5 g calciumclorid-dihydrat

Væske 2 indeholder:

1 L osmosevand
84 g Natriumhydrogenkarbonat

Anyone ....

Og hvorfor skal det ene tilsættes om aftenen, og det andet om morgenen ?
Betyder dette noget ... ?
Senest rettet af apfolmer tirs 16. nov 2010 20:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Tilsætte CaCl + KH+

Indlæg af ronny.w »

Kh hæver du bare manuelt. men ikke fra 6 til 9 på en gang. ( den er uafhænig af din calcium )

Hvad er din calcium på pt. ?

Og nu må du ikke glemme din magnesium.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af apfolmer »

Min Calcium er over de sidste 5-6 dage hævet fra 380 til nu 415, men jeg vil gerne ha den op på 425 stabilt.
KH svinger lidt fra 8,3-9,3 fra dag til dag syntes jeg..
Magnesium er 1350 og rykker sig ikke syntes jeg ik, emn jeg holder øje med den...

Kh er da fuldstændig afhængig af Calcium, fordi den ryger NED , når der tilsættes CaCl ... ..ik ? Det er vel også derfor at KH og CaCl skal tilsættes begge dele... For ikke at give et fald i KH ?

OG .. Er fx Saliferts KH+PH buffer , den samme som Natriumhydrogencarbona der tilsættes med Balling ?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

foreks. hos mig er KH i dag 8 om 1 uge er den 6 calcium er i dag 450 og 450 om en uge. jeg har doserings maskine på anlægget og doserer 4 min, af hver væske hverdag, ved ikke lige hvad det svare til i ml. på trods af det falder min KH, altså har jeg et forbrug som min balling ikke kan til gode se og holde stabilt. sådan tror jeg de fleste har det med KH, at de lige selv spæder lidt extra til også selv om de har det hele kørende på et doseringsanlæg. med samme antal Ml. af hver dunk.

og nej du får ikke et drop i KH fordi du tilfører calcium, men fordi du har et forbrug af KH. ( det er det bedste jeg kan forklare det )

OLE HVOR ER DU :T :T :T

Håber det hjalp dig lidt.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

ronny.w skrev:foreks. hos mig er KH i dag 8 om 1 uge er den 6 calcium er i dag 450 og 450 om en uge. jeg har doserings maskine på anlægget og doserer 4 min, af hver væske hverdag, ved ikke lige hvad det svare til i ml. på trods af det falder min KH, altså har jeg et forbrug som min balling ikke kan til gode se og holde stabilt. sådan tror jeg de fleste har det med KH, at de lige selv spæder lidt extra til også selv om de har det hele kørende på et doseringsanlæg. med samme antal Ml. af hver dunk.

og nej du får ikke et drop i KH fordi du tilfører calcium, men fordi du har et forbrug af KH. ( det er det bedste jeg kan forklare det )

OLE HVOR ER DU :T :T :T

Håber det hjalp dig lidt.
Hej Ronny,

Jeg doserer altid 20% mere KH end CA, hos mig eneste måde at opnå balance, således at udsving i KH undgåes.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af apfolmer »

8Ang det med de 20% mere KH, det passer vel også meget godt, da der til samme mængde væske, i Balling SKal tilsættes mere KH pulver end CaCl ..)

Jeg kan efter ca 14 dages måle måle måle måle osv osv ... Se at jeg har et forbrug på... (ja mangler lige en uges tid mere før det er mere præcist, da den første uge gik med at få værdierne på plads :) ) ..

Calcium : falder ca 10-15 ppm/døgn.
KH : Falder ca 0,5 dKH / døgn.

Virker det helt hen i skoven ?

umiddelbart ja, for hvis jeg nu siger at mit forburg er NØJAGTIG 10 ppm Calcium og 0,5 dKH.

så skal jeg tilsætte (ifgl mine beregninger) 10 g CaCl til mit lille system, , men kun 3,3 g KH buffer. (0,5 i forbrug + 0,5 dkh i fald pga CaCl)

Derfor er jeg heller ikke sikker på at salifert KH+PH buffer er det samme som det der står foreskrevet i Balling. (Salifert hæver i 25 Gallon dKH med 3,3 dKH pr 10 g tilsat)

dog kan jeg også se, at ved at tilføje 10 g CaCl (opløst i vand) ryger dHK altså ca 0,5 ned også.. Har netop foretaget en test :)

Kan man ikke som "start" køre med CaCl og KH+Ph buffer, så længe man også skifter ex 10% vand hver 14 dag ? Eller er det et must at lave alt muligt andet geil også.. Syntes sgu det er lidt forvirrende endnu :D

Eller SKAL man også køre med en blanding med natriumchloridfrit havsalt ?
Hvis jeg forstår det ret, så vil man med natriumchloridfrit havsalt kunne modvirke en stigning i saltindholdet ? Hvilket jeg ikke fatter helt, da CaCl og KH jo ØGER mængden af (koge)salt, og tilsættes der natriumchloridfrit havsalt .. jamen vil saltindholdet så ikke stige endnu mere ????

Mit spørgsmål går ud på om vandskifte ikke blot erstatter at man tilsætter natriumchloridfrit havsalt totalt ? Eller er de 2 slags salt blot med til at man kan/skal tilsætte mindre salt generelt ved vandskifte ? Og generelt... Så vil saltindholdet jo stige langsomt, når man tilsætter de 3 væsker i dunkene .... ?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"