spørgsmål til 54l

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
betazehn
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 4300 Holbæk
Saltvand siden?: 2010

spørgsmål til 54l

Indlæg af betazehn »

Jeg har købt mig sådan et lille fint 54l starter akvarie som jeg regner med skal være mit første saltvands men inden jeg hopper ud i det har jeg lige en maaaasseeee spørgsmål :)

Jeg har læst mig frem til at jeg godt kan undvære en skummer i sådan et lille et da der alligevel skal skiftes vand hver uge?
Skal jeg så have hængefilter i istedet? I så fald hvilket vil i anbefale?

Lige pt sidder der et 15W T8 rør i.. kan det bruges til opstart af akvariet eller skal det være T5 mm.?

Hvor er det best at købe LS i København? Jeg har ingen bil så kommer måske til at skulle fragte dem hjem via toget så får man dem i en kasse eller hvordan?

jeg har sikkert flere spørgsmål men har lige glemt dem :K
Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rødovre

Re: spørgsmål til 54l

Indlæg af DGMadsen »

Hej, for at starte fra en ende af: 54 L er ikke ret meget vand. Jeg har set det fungere, men det er sværere end hvis du går lidt op i størrelse fx 130 L. Desuden er det yderst begrænset hvad du kan have i et 54 L, rejer, erimitkrebs, samt måske et par klovnfisk, men fx kirurger er fx helt udelukket, idet der simpelthen ikke er svømmeplads nok samt at de vil svine for meget.

Jeg ville ikke undvære skummer, men du har ret i at de små skummere generelt ikke er særligt populære. Der findes et lille hængefilter med skummer i, hvor godt det virker ved jeg ikke.

15 W burde være fint til opstartsfasen, men det er igen yderst begrænset hvad du kan holde under den belysning. Jeg tror du skal regne med at sætte 2 stk T5 rør i. Så burde du kunne holde blødkoraler og LPS. SPS tror jeg ikke er realistisk.

LS kan du få flere steder. Decocean, klovnfisken eller evt privat. Det er ikke mange kilo der kan være så om du skal betale 80 eller 100 kr/k kommer ikke til at betyde det helt store. Jeg købte mine i klovnfisken og fik kasser til at have dem i. (jeg tror det er normalt)

For lige til sidst at hive fat i det med størrelsen igen tror jeg du vil blive meget mere tilfreds med et akvarie på min 100 L og så bruge dit 54 som sump. Det er en noget større opsætning, men det vil give dig mulighed for at have nogle af de lidt mere interessante fisk, samt ikke at forglemme gøre det markant lettere for dig at holde dine vandværdier stabile. Et setup på 54 L, med grus og sten vil reelt kun indeholde va 35-40 L vand og så skal der altså ikke ret meget til at skubbe hele balancen.

Jeg håber du kan bruge det til noget!
Med Venlig Hilsen

David
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Indlæg af Kewin »

Godt svaret DGMadsen.
Jeg er netop gået i gang med opstartsfasen på mit 128liters og havde i starten også overvejet bare at holde mig til et 54 liters ihvertfald mindre end 100 liter, men kom hurtigt væk fra dette da jeg fandt ud af at man ikke kan have specielt meget på sådan en størrelse. Derfor købte jeg jeg et 128liters "startpakke" til billige penge. Det er ikke for at reklamere, men tror stadig du kan få det Boyu 128 liters med alt hvad du skal bruge af teknik til omkring 2000 flere steder - bare søg på google. (Noget af det skal måske udskiftes hen ad vejen, men sådan er det jo)

Hvis du alligevel holder dig til 54liter vil jeg anbefale dig at hoppe ind på www.nano-reef.com - der er hundredvis af folk med 'mindre' akvarier og de kan helt sikkert hjælpe med alle dine spørgsmål.
/Kewin - 160L
betazehn
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 4300 Holbæk

Indlæg af betazehn »

mange tak begge :)

Jeg har ikke rigtig plads til større.. har allerede et stort Malawi akvarie i stuen og har brugt en del tid på at overtale kæresten til endnu et akvarie.. hun synes også et 54l er for stort da jeg kom hjem med det.. but too late ;)

Jeg har ikke planer om at have så mange fisk i det. Jeg er mest interesseret i livet i stenene og nogle krebs osv i den dur. Et par klovnefisk i en annemone kunne være sjovt :)

De små skummere jeg har kigget på har jeg læst at enten larmer de eller også virker de ikke så tænker om jeg ikke kan undvære og så bare skifte vand. have en pumpe eller lign til at bryde overfladen så der ikke danner sig en overflade?

Vil tjekke den der hjemmeside ud :)
Jensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ølstykke

Indlæg af Jensen »

Jeg har kørt et par år med et 54L modificeret startersæt ( overløb + lidt t5 compact ) , en (hedder den am200 ? ) skummer i overløbet tilsat en luftpumpe , det kørte ok ...største udfordring var larm fra luftpumpen , men en 550 l gjorde jobbet ( en af de blå - kan ikke huske navnet) .
Jeg havde et par rejer , et par klovne , en enkelt eller to andre småfisk og et drys krebs..og det er så hvad man max kan have i sådan et ...kørte et lille stykke tid med standardlyset og man bliver noget gladere for et twin t5 ...
Just my 2 cents...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"