Søger lidt erfaring fra de af Jer der har en tank med påmontorede pumpekamre.
Jeg skal i hvert pumpekammer dimensionere boring(er) til en tunze 6305, dvs 30.000 l/t.
Der skal jo som minimum være 2 boringer, 1 indgang og 1 udgang.
Jeg regner med dette: 1 på ca 65 mm til pumpens udgang, og 1 på 75 mm der skal sikre vandtilførslen til pumpen.
Det store spørgsmål er så om ét hul på 75 mm er nok til at sikre vandtilførslen, eller om man skal ha 2 af dem...?
pumpekammer - huldimensionering
- Niller
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Viborg
Re: pumpekammer - huldimensionering
Hej Claus
Jeg har fire pumpetårne i mit akvarie og to 70 mm huller i hver hvor der så sidder en tunze stream 6205 - 20000 l i hvert tårn. Vandstanden synker, men de kan følge med.
Jeg har fire pumpetårne i mit akvarie og to 70 mm huller i hver hvor der så sidder en tunze stream 6205 - 20000 l i hvert tårn. Vandstanden synker, men de kan følge med.
Jan
Ok, bare så jeg forstår dig ret, Jan - så dvs pumpen sidder monteret i det ene af de to 70 mm huller?
- Niller
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Viborg
Ja det gør den. Har et hul på de 70 mm ca 12 cm fra bunden og toppen i hver tårn. Så kan jeg flytte pumperne efter behov og stensætning.Claus skrev:Ok, bare så jeg forstår dig ret, Jan - så dvs pumpen sidder monteret i det ene af de to 70 mm huller?
Tårnene er placeret i enderne, og imellem dem i hver ende er der et overløb ca 20 cm dybt. Skulle jeg ha nyt akvarie ville den blive lavet på samme måde hos Claus- tropeakvarie.
Jan