Et par hurtige.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
jesper kristensen
Reactions:

Et par hurtige.

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg skal her i ferien have bygget min balje færdig, så derfor har jeg lige nogle spørgsmål.
Jeg har ingen bølgebrydere men ønsker dette da planen er at rammen til mit lys skal hvile på den. Hvor mange cm skal den starte fra hvis man tager fra oven af. Ville det ikke være ok hvis den startede 1 cm nede?
Ang overløbskassen hvor høj skal den så være og hvor er det bedst og montere sin overløbskam på den? Hvis man montere den på siden af kassen indefra kommer der så ikke et vandfald, med mindre ens nedløbsrør flugter med kantet hvor vandet løber igennem kammen.
Jeg regner med at bruge 6xt5 rør, men hvor lang skal afstanden være fra vandspejl og til starten af rørerne?
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Et par hurtige.

Indlæg af Kenneth Jensen »

Det var flere spørgsmål, nogle kludrere! ;-)
Jeg synes du skulle besøge en som har et lign akvarie, og få inspiration der.
Jeg tror dig ikke en bølgebryder i længden ka. Holde en lampe. Bølgebryderne hænger jo nok kun i en slags lim eller silicone.
Min vandstand står 1mm under Bølgebryderne, det afpasser kammene i mit overløb, hvilket er i hjørnet, 15x15 cm. Bølgebryderne er selvfølgelig foran og bagpå, jeg går ud fra det er afstiverne du snakker om, altså kalder bølgebrydere.
De slutter begge 8cm før akv siderne og sidder ca 2cm under øverste akvariekant.
Håber det gav mening.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En lampe kasse ka nogså laves så den hviler på selve ruderne. Med en fals.

Det vil nok også se bedre ud, da du på den måde kan skjule kanten på akvariet, og at der ikke kommer noget strålys ud under kassen.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

Kenneth Jensen skrev:Det var flere spørgsmål, nogle kludrere! ;-)
Jeg synes du skulle besøge en som har et lign akvarie, og få inspiration der.
Jeg tror dig ikke en bølgebryder i længden ka. Holde en lampe. Bølgebryderne hænger jo nok kun i en slags lim eller silicone.
Min vandstand står 1mm under Bølgebryderne, det afpasser kammene i mit overløb, hvilket er i hjørnet, 15x15 cm. Bølgebryderne er selvfølgelig foran og bagpå, jeg går ud fra det er afstiverne du snakker om, altså kalder bølgebrydere.
De slutter begge 8cm før akv siderne og sidder ca 2cm under øverste akvariekant.
Håber det gav mening.
altså min bølgebryder har vi da løftet hele akvariet i da vi rykkede mit på plads da det lige var det letteste at løfte i.
hvis der er brugt silikone og det er gjort rigtigt holder bølgebryder mindst lige så godt som selve akvariet der er fuget med silikone (helglasakvarier) men nu er mit akvarie også med bølgebryder hele vejen rundt hvilket selvfølgelig nok er noget strækkere end kun i noget af fronten og bagsiden.
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Lige det jeg skulle vide. Tak for svaret alle sammen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"