Blå tønder

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lindgaard
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg

Blå tønder

Indlæg af Lindgaard »

Hej Forum!

Jeg har købt mig to brugte 120 liters tønder, eller fade som de vist nok hedder i fagsprog, som jeg regnede med skulle bruges til opbevaring af osmosevand og blanding af nyt saltvand.
Min bekymring er nu at når tønderne har stået et stykke tid uden noget i, og man åbner for dem, lugter de lidt "kemisk" inden i. Lugten fosvinder ret hurtigt igen, men sætter jeg låg på og venter noget tid, og åbner igen, er lugten der igen. :(
Nu kommer spørgsmålet så. Er det plastikken i sig selv der lugter, eller er det noget af det der har været i dem engang som plastikken så har absorberet? Sælger vidste ikke hvad der havde været i dem. Kan jeg gøre dem rene på nogen måde uden at forværre situationen, eller skal jeg slet ikke bekymre mig?

Det skal lige siges at tønderne er købt hos et firma der har damprenset dem inden salg, jeg har højtryksspulet dem efterfølgende og den ene tønde har jeg fyldt med hanevand og ladet stå i blød et par dage. Hvis man tapper noget af vandet fra tønden over i en spand, virker det ikke som om at det tager lugten med sig. Tønderne er af mærket Schütz, og skulle være lavet af PE.

Er der nogen der har forstand på sådan noget...?
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Blå tønder

Indlæg af Jerslev »

bruger tilsvarendew blå tønde til osmosevand købt i byggemarked uden problemer
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Har selv 2 blå plastfade med låg som de kaldes, og selv fra ny lugter de kemisk, og det på trods af at de er fødevare godkendte
men det har ikke givet problemer
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Lindgaard
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af Lindgaard »

Hvis de også lugter fra ny er jeg straks mere rolig!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"