VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
pumbing xenia vs normal xenia
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2010
pumbing xenia vs normal xenia
Hej
Er der nogen der kan give mig en forklaring på hvad forskellen på pumping xenia vs normale xenia's er? Og måske kunne linke til et par billeder så jeg kan se forskellen?
Grunden til jeg spørg er at jeg i mit ny opstartede akvarie har en del xenia (tror det er pumping da de konstant står og pulsere) som spreder sig som "ukrudt". Havde egentlig forstillet mig på et tidspunkt at begynde at tage hårde midler i brug for at holde dem i skak, men så i dag til min overraskelse at der var en bruger der havde nogle til salg for 150 kr. Havde en opfattelse af at xenia var mere eller mindre værdiløse eller er det mig der tager fejl? For tager jeg fejl så ville jeg da nok revurdere den hårde behandling og istedet sælge ud af dem.
Er der nogen der kan give mig en forklaring på hvad forskellen på pumping xenia vs normale xenia's er? Og måske kunne linke til et par billeder så jeg kan se forskellen?
Grunden til jeg spørg er at jeg i mit ny opstartede akvarie har en del xenia (tror det er pumping da de konstant står og pulsere) som spreder sig som "ukrudt". Havde egentlig forstillet mig på et tidspunkt at begynde at tage hårde midler i brug for at holde dem i skak, men så i dag til min overraskelse at der var en bruger der havde nogle til salg for 150 kr. Havde en opfattelse af at xenia var mere eller mindre værdiløse eller er det mig der tager fejl? For tager jeg fejl så ville jeg da nok revurdere den hårde behandling og istedet sælge ud af dem.
Fluval Edge 23L in the making
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: pumbing xenia vs normal xenia
Jeg så også den annonce, og undrede mig lidt over prisen. Det må være stenen der bærer prisen.
Selvfølgelig har Xenia en værdi, blot ikke ret meget, med mindre man er forhandler.
Den som vi kalder pumpende Xenia er den som hedder Xenia umbellata.
Den anden type som ikke pumper er normalt Xenia elongata.
Men man skal lige være opmærksom på at X. umbelatta ikke pumper ved en ph under 8
Selvfølgelig har Xenia en værdi, blot ikke ret meget, med mindre man er forhandler.
Den som vi kalder pumpende Xenia er den som hedder Xenia umbellata.
Den anden type som ikke pumper er normalt Xenia elongata.
Men man skal lige være opmærksom på at X. umbelatta ikke pumper ved en ph under 8
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Har altid været mig en gåde at folk har taget penge for Xenia og Kenya Træer.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
StarF skrev:Har altid været mig en gåde at folk har taget penge for Xenia og Kenya Træer.
det er da ikke mere underligt end at man tager penge for sine fragmenter af andre koraller, selvom nogen tror de er gratis
man har en udgift til drift af akvariet, og kan man få bare en lille smule dækket ind igen så er det fint
jeg ville da heller ikke forære dem væk, når jeg kan få en lille skilling for dem, og kan jeg ikke det, jamen så må de jo bare i kloakken
det er nøjagtig det samme med Caulerpa og lign.
jeg gider ihvertfald ikke forære noget væk bare fordi folk forventer at få det gratis...
jeg kan ind i mellem finde på at tilbyde noget gratis, men ikke til folk der forventer det
så kort og godt, hvis folk ikke vil give prisen, så må de bare finde et andet sted...
det er så derfor jeg heller ikke gider lave fragmenter mere
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Fair nok, men koraller der vokser som skidt, plejer jeg nu bare at give væk 

- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Er det rigtig for så skal vi da alle lige have en fornuftig snak med Nilsk og have ham rettet ind på det rigtige sporStarF skrev:Fair nok, men koraller der vokser som skidt, plejer jeg nu bare at give væk

Jeg har både Xenia umbellata/Xenia elongata og andet af denne type, har også Clavularia er det så også ukrudt ? Må give Brian ret, her gives heller ikke noget væk med mindre der er frag eller koral handel, så kan de nævnte ting godt fås med, hvis der er til det, syntes faktisk Xenia er en flot ting.....
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har jævnligt foræret Xenia væk, når jeg alligevel skulle høste noget af det. Men jeg har da også taget penge for fragmenter af den. Den smule penge som en klump Xenia kan indbringe, er så lille at det alligevel ikke batter noget som helst.
Mit akvarie og IKS er faktisk betalt ved salg af blandt andet Kenyatræer i store mængder.
Mit akvarie og IKS er faktisk betalt ved salg af blandt andet Kenyatræer i store mængder.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
Det er da ærgeligt at høre at der er der nogen hellere vil smide levende koral i kloakken fremfor at hjælpe sine medhobbyister med at komme igang men folk er jo forskellige.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
jeg ser intet problem i at få en skilling hverken for xenia eller kenyatræer og de har den værdi som folk er villige til at betale og ønsker man ikke give penge for det ja så find et andet sted at få det 

288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
Husk det skal tages af, og så lugter det som når jeg er på tønden, efter en skanderborgfestival