VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Er det ved at være tid til et cleanup crew?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Er det ved at være tid til et cleanup crew?

Indlæg af kasbac »

Hej

Ja så har mit nystartede akvarie stået med vand siden 13/8 og det er gået overraskende godt. Jeg har ikke oplevet den store alge vækst som jeg havde frygtet. De brune alger kom aldrig og de grønne var aldrig være end jeg kunne klare ved at skrabe glasset en til to gange om ugen (dog undtaget overløbet som jeg lod stå og denne fik nogle pæne grønne alger som dog ikke vokser mere). Algevæksten ser ud til at være stoppet helt nu og mit spgm går på om i syntes det er på tide at jeg begynder at få en clean up crew i baljen? Umiddelbart tænker jeg mig et nogle eramit krebs, turbo snegle og en hugo.

Inden denne beslutning bliver taget skal jeg jo naturligvis igang med at have testet vandet så vil høre jer hvilke værdier i vil anbefale jeg tjekker for at se om vandet er klar til et cleanup crew? Jeg har desværre ikke fået bestilt mine hanna testere endnu så har et sera test set.

Håber på lidt hjælp fra jer
Fluval Edge 23L in the making
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Re: Er det ved at være tid til et cleanup crew?

Indlæg af Bingocaller »

Optimale betingelser:

I forhold til fiskene, er det vigtigt at kende til følgende værdier:

Saltindholdet - bør ligge på 1,023 til 1,025
temperaturen - bør ligge på 24 til 30 grader
surhedsgraden (pH.) - bør ligge på 8,1 til 8,3
KH. - bør ligge på 8 til 12
nitrit (NO2) - skal være 0
nitrat (NO3) - bør være så lav som mulig (ikke over 50 mg./l.!!!)

I forhold til korallerne, er det vigtigt at kende til følgende værdier:

Saltindholdet - bør ligge på 1,023 til 1,025
temperaturen - bør ligge på 24 til 28 grader
surhedsgraden (pH.) - bør ligge på 8,1 til 8,3
KH. - bør ligge på 8 til 12
nitrit (NO2) - skal være 0
nitrat (NO3) - bør være så lav som mulig (ikke over 30 mg/l.!!!)
calcium (ca) - bør ligge på 410 til 450 mg/l.
fosfat (PO4) - bør være så lav som mulig (ikke over 0,25 mg/l.!!!)
magnesium (mg.) - bør ligge på 1300 til 1500 mg/l.

HVad har du af størrelse? Set up? etc? Og lav endelige en tråd under medlemmernes akvarium! Vi ææælsker billeder :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Det er Sådan set rigtig nok med bingocaller's værdier. Men der er altid et men.

Temp. bør ikke være højre end de 26 - 27 grader ( 30 eller 30+ = døde koraller når du får nogen )

Kh hedder faktisk 6-12 ( Når du får nogen koraller ) Dog skal denne helst være så stabilt som overhovedet muligt, dvs. denne må ikke svinge alt for meget, Så se om du kan holde den på et stabilt område der imellem.

Calcium i min verden hedder ( naturligt 420 ) 400 - 500 ( Men hvordan du end gør det, skal du sørge for at holde calciumniveauer højt og stabilt i hvirvelløse og rev akvarier. )

magnesium kan du sagtens holde på de 1300 og endda helt op til de 1700

Ph er rigtig som bingocaller siger, men mange kan ikke få den over de 8, for mit vedkommen hedder den 7,6 - 7,9 og det har jeg lært og leve med. denne passer bare sig selv jeg buffer den aldrig nogensinde mere, da effekten af det som jeg har bufferet altid daler igen til de nævnte værdier.

Nitrat er bingocallers nævnte værdier Rigtige hvis du har stenkoraller, fisk og blød koraller kan denne sagtens være højre, fisk kan tåle meget når de bliver til vænnet over tid.

Nitrit og fosfat er som bingocaller har nævnt.

Men bare husk dine værdier har snor begge veje, men de skal bare som regl helst være stabile. det er snart det vigtigste

Ang. en hugo så ville jeg ikke tilføre en Hugo når du ikke har eller har haft den store opblomstring, da denne græsser en del og kan være svær at holde ved lige med alm. foder

Har da også lige målt mine egne værdier i dag:

Nitrat = 1
Fosfat = 0
magnesium = 1590
Calcium = 480
Ph = 7,7
Kh = 9

Jeg kører balling og efter ballingen skal disse være noget lavere end hvad de er, men jeg har altid kørt dem højere end hvad de forskriver, det er hvad jeg har bedst resultat med.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

husk nu at de skal have mad :happy:
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

I skal have tak for input! Billeder osv skal nok komme når jeg får fingre i et ordentlig kamera.

Jeg har idag målt følgende værdier:

Saltindholdet - 1,025
temperaturen - 25 grader
surhedsgraden (pH.) - mellem 8-8,5
KH. 6
nitrit (NO2) - 0
nitrat (NO3) - 0

Alt i alt syntes jeg det ser fornuftigt ud bortset fra KH'en?

For at justere KH'en har jeg været forbi wiki'en og set jeg kan justere denne med natron. Jvf. den har jeg tilsat 200ml vand blandet med 6g natron, det burde få den op på de 10 stykker. Jeg er dog efterfølgende blevet en smule i tvivl om teksten på wikien: Først står der "Udgangspunktet er, at 3g natron hæver KH med 1dKH i 100L vand". Mit akvarie er incl sump på ca 550 l så ud fra den beregning burde jeg tilføre lidt over 60 g natron. Længere nede i teksten står der dog: "En basisopløsning kan blandes af 1L vand og 30g natron. 100ml (1 deciliter) af denne opløsning, hæver KH med 2dKH i 500L vand". Nu er det naturligvis søndag men er der ikke noget galt med de beregninger i forhold til hinanden? For jvf det bør jeg vil kun tilføre de 6g som jeg har gjort?

Lige et side spørgsmål til denne justering, hvornår vil jeg kunne se en effekt? med andre ord hvornår skal/kan jeg måle igen for at se om tilførslen af natron har haft den ønskede virkning? (og også lige kontrolere for en evt ph ændring)?

Ang. tilførslen af en hugo så tegner jeg måske et lidt for rosenrødt billede af mit akvarie når jeg siger at der ikke har været en algeopblomstring af specielt grøn alger. Det jeg mente var at alge væksten blot ikke havde været så slem som jeg havde troet/frygtet så jeg formoder at der nok skal være nok til hugoen til at den kan trives ihvertfald et stykke tid.

Ole skriver af de skal have mad, skal dette tilføres eller vil turbosneglene samt eramitterne have nok foder i akvariet i form af alger, urenheder osv.?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det skal meget gerne være nogle diatomer tilstede om morgenen som stille og rolig aftar udover dagen
kig her med dine værdier
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 4713&hilit
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Kasbac sørg nu for at du langsomt hæver din Kh ( gerne over nogen dage ) også selvom Du ikke kan gøre nogen skade pt. på det niveau dit akvarie er på nu. men så får du ikke tillagt nogen dårlige vaner :GO

Der burde ikke gå meget mere end 10 - 15 min. men en stigning kan du se umiddelbart efter du har tilsat noget.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Udregningen er rigtig nok.

tager du 3 gram hæver det kh med 1 i 100 L vand.

100 L vand op i 1000 L = 10

10 * 3 gram = 30 gram

30 gram hæver altså 1000 L med 1 Kh

Så må 30 gram også hæve 500 L med 2 kh.
---------------------------------------------------------------
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

tak for rådet ronny "ændre kun på værdier gradvist" er hermed skrevet i den sorte notes bog.

Jeg er helt enig i din beregning men vil dog stadig mene at teksten i wiki'en er forkert så. Sidste linje lige inde tabellen siger "En basisopløsning kan blandes af 1L vand og 30g natron. 100ml (1 deciliter) af denne opløsning, hæver KH med:" I min verden vil det betyde at hvis man tager 1/10 del af basisopløsningen altså de 100ml så tilføre man "kun" 3 g natron hvilket jvf tabellen vil hæve 1000 l vand med 1dkh. Dette stemmer ikke overens med den første linje "3g natron hæver KH med 1dKH i 100L" vand eller din beregning? Eller er det mig der er helt skæv på den?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

jamen du har fuldstændig ret.
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

super så er det ikke mig der er ved at miste skruen helt :) ved du eller nogen anden hvordan sådan noget rettes til?

Og kan jo så også se på det hele at de 6g jeg tilføjede igår ikke vil rykke meget, men intet er så skidt at det ikke er godt for noget for nu kan jeg gradvist justere min Kh som man jo skal jvf den sorte bog ;)

En god dag til jer alle
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"