Nu er mit akvarie ganske stille og roligt på tilbagetog omkring alger. Der er dog stadig en del tilbage, som jeg prøver at fjerne det værste af manuelt.
Men der er nogle forskellige typer der er lidt svære at fjerne. Bl.a. er der nogle meget stride spidse hår og også noget Caulerpa Peltata som er lidt svært at få væk.
Min søhare og kaninfisk, samt snegle tager sin del, men findes der andre fisk, krabber eller andet der kan finde på at de resterende genstridige typer.
En anden ting. Skal akvariet være helt algefrit før det giver mening at prøve at købe nogle af de nemme koral typer ?
/Morten N
Alger og koraller
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Re: Alger og koraller
En hugo ( Salarias fasciatus ) den græsser rigtig fint og med hensyn til om du kan smide lidt koraller i er der kun en som kan svare på det og det er dig selv. har du tiltro til at alge fasen er slut. For mit eget ved kommen ville jeg vente en xtra uge du kan jo stadigvæk have en nitrat og fosfat niveau, som er u måltbart. så er du på den helt sikker side. men her er det igen kun dig der har en føler med hvor langt dit akvarium er og hvor stabilt det er.
Forskellige kirurg'er hjælper også til med at fjerne alger, her kan jeg klart anbefale Ctenochaetus tominiensis, har den selv
Forskellige kirurg'er hjælper også til med at fjerne alger, her kan jeg klart anbefale Ctenochaetus tominiensis, har den selv
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Glemte at skrive at jeg har en fin lille Hugo i, som også tager godt fra sig af de fine små grøn alger på bagglasset.ronny.w skrev:En hugo ( Salarias fasciatus ) den græsser rigtig fint og med hensyn til om du kan smide lidt koraller i er der kun en som kan svare på det og det er dig selv. har du tiltro til at alge fasen er slut. For mit eget ved kommen ville jeg vente en xtra uge du kan jo stadigvæk have en nitrat og fosfat niveau, som er u måltbart. så er du på den helt sikker side. men her er det igen kun dig der har en føler med hvor langt dit akvarium er og hvor stabilt det er.
Jeg har ikke kunne måle noget NO2, NO3 og PO4 i lang tid. Fik en lille opblomstring, da jeg af to gange puttede det lavende sand i, men nu virker det som om algerne er på tilbagetog. Kan se at de resterende er begyndt at miste farve også.
/Morten N
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Nu har jeg selv været en af dem som var lidt for hurtig ude med at smide koraller i og en del af dem stod også af. men da jeg havde købt et andet komplet setup ( for at spare penge ) som jeg tog min del af, stod jeg med koraller og fisk som min eneste mulighed var at smide i baljen. det kostede så lidt over 50 % på den konto. i starten kunne tingende ikke gå hurtig nok for mig. men det fortrød jeg også efter ca. 4 mdr. for mit blev bare ved med at blomstre op igen og igen uden ende faktisk.Gzus.dk skrev:Glemte at skrive at jeg har en fin lille Hugo i, som også tager godt fra sig af de fine små grøn alger på bagglasset.ronny.w skrev:En hugo ( Salarias fasciatus ) den græsser rigtig fint og med hensyn til om du kan smide lidt koraller i er der kun en som kan svare på det og det er dig selv. har du tiltro til at alge fasen er slut. For mit eget ved kommen ville jeg vente en xtra uge du kan jo stadigvæk have en nitrat og fosfat niveau, som er u måltbart. så er du på den helt sikker side. men her er det igen kun dig der har en føler med hvor langt dit akvarium er og hvor stabilt det er.
Jeg har ikke kunne måle noget NO2, NO3 og PO4 i lang tid. Fik en lille opblomstring, da jeg af to gange puttede det lavende sand i, men nu virker det som om algerne er på tilbagetog. Kan se at de resterende er begyndt at miste farve også.
/Morten N
Jeg har også fuld forståelse for at folk ikke "rigtig" kan vente indtil hele alge perioden er forbi, for det er jo ikke det mest spændende at kigge på.
Men kigger jeg så i bagspejlet, ja så med den viden og forståelse jeg har for det i dag, kan jeg kun ryste på hovedet over nogen af de beslutninger jeg tog dengang jeg selv startede op, havde jeg bare vente 1 mdr. mere ja så kunne jeg måske have sluppet for de 3 extra mdr. med alge opblomstring.
Jeg ville sige at du gør dig selv en god tjeneste at afvente indtil du er alge fri. men jeg ved også hvor svært det er.
Jeg ved godt at det ikke er meget hjælp at give, men det er kun dig som kan afgøre om hvor langt du er i sidste ende