SPS taber væv
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2006
SPS taber væv
Hvad er det der tricker en SPS til at smide vævet.
Min Seriatopora hystrix, Seriatopora stellata og en lille smule på en rød plade montipora, har nemlig smidt deres væv i løbet af 2 dages tid.
Der er ikke rigtigt noget af se på mine acropora ENDNU.
Jeg har lidt problemer med fosphat (0,15-0,20) Men det har været i det leje i godt et år.
Min Seriatopora hystrix, Seriatopora stellata og en lille smule på en rød plade montipora, har nemlig smidt deres væv i løbet af 2 dages tid.
Der er ikke rigtigt noget af se på mine acropora ENDNU.
Jeg har lidt problemer med fosphat (0,15-0,20) Men det har været i det leje i godt et år.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: SPS taber væv
varme, po4, no3, der er mange ting der kan spille ind. Hvis det er pga varmen, kan effekten kommer uger efter at de har taget skade.
stn kan også opstå pga bakterier. (og så kan Vibrio bakteria angreb smidte)
det kan også skyldes kh ustabilitet, store hurtige ændringer osv, for meget aktivt kul, Ind imellem er det svært at finde en 100% grund, til det sker.
på reefcentral er der flere der har haft held til at stoppe stn med at dybbe korallerne i coral rx, det skulle også virke ved bakterie infectioner (Vibrio), har dog ikke selv prøvet det. (eneste der vist sælger det er malawi carsten i dk )
http://www.coralrx.com/index.php?option ... &Itemid=18
stn kan også opstå pga bakterier. (og så kan Vibrio bakteria angreb smidte)
det kan også skyldes kh ustabilitet, store hurtige ændringer osv, for meget aktivt kul, Ind imellem er det svært at finde en 100% grund, til det sker.
på reefcentral er der flere der har haft held til at stoppe stn med at dybbe korallerne i coral rx, det skulle også virke ved bakterie infectioner (Vibrio), har dog ikke selv prøvet det. (eneste der vist sælger det er malawi carsten i dk )
http://www.coralrx.com/index.php?option ... &Itemid=18
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Varme er det med 100% sikkerhed ikke.
Min no3 ligger 5-8 ppm
KH har altid været mellem 8-9 dkh
Aktivt kul har jeg altid kørt med 24/7
Så er det nok bakterier. Jeg har for 1 uge siden købt et par små LPS 5X5cm fra Australien 1 Acanthastrea og 2 Blastomussa. Måske er det der fra de satans bakterier er kommet.
Jeg må vel bare se tiden an og håbe på det bedste.
Min no3 ligger 5-8 ppm
KH har altid været mellem 8-9 dkh
Aktivt kul har jeg altid kørt med 24/7
Så er det nok bakterier. Jeg har for 1 uge siden købt et par små LPS 5X5cm fra Australien 1 Acanthastrea og 2 Blastomussa. Måske er det der fra de satans bakterier er kommet.
Jeg må vel bare se tiden an og håbe på det bedste.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg kan se at der primært er Seriatopora som du har problemer med.
For et par år siden snakkede jeg med en tysk "opdrætter" om det. Jeg havde nemlig oplevet et par gange at når Seriatopora koraller blev store, blev de også uhyre sarte. Det virker som om de bliver for tætte, så vandcirkulationen bliver for dårlig, og så kommer bakterieangrebet som en tyv om natten.
Man kan næsten se korallen blive hvid inden fra.
Jeg har ikke erfaring med at dyppe korallerne i enten Coralcure eller det andet som nævnes, men har man det kan det da prøves.
Mit eneste råd, at du lynhurtig fragmenter korallen så du redder hvad reddes kan.
Med hensyn til Montiporaen, så vil jeg anbefale dig at lave et MEGET nøje check af korallen efter at lyset er slukket. Du har mulgivis fået de forbandede små Montipora spisende snegle ind.
sneglene sidder på underisdene af korallen, og det eneste man ellers ser, er at der kommer hvide pletter på korallen, og at der lige som ligger lidt snavs på pladen.
den eneste 100% effetive kur med de snegle er manuelt arbejde. Korallen skal renses manuelt med enten en blød tandbørste eller lignende, medens det kontroleres med en lup.
vær meget opmærksom på evt. andre Montiporaer.
For et par år siden snakkede jeg med en tysk "opdrætter" om det. Jeg havde nemlig oplevet et par gange at når Seriatopora koraller blev store, blev de også uhyre sarte. Det virker som om de bliver for tætte, så vandcirkulationen bliver for dårlig, og så kommer bakterieangrebet som en tyv om natten.
Man kan næsten se korallen blive hvid inden fra.
Jeg har ikke erfaring med at dyppe korallerne i enten Coralcure eller det andet som nævnes, men har man det kan det da prøves.
Mit eneste råd, at du lynhurtig fragmenter korallen så du redder hvad reddes kan.
Med hensyn til Montiporaen, så vil jeg anbefale dig at lave et MEGET nøje check af korallen efter at lyset er slukket. Du har mulgivis fået de forbandede små Montipora spisende snegle ind.
sneglene sidder på underisdene af korallen, og det eneste man ellers ser, er at der kommer hvide pletter på korallen, og at der lige som ligger lidt snavs på pladen.
den eneste 100% effetive kur med de snegle er manuelt arbejde. Korallen skal renses manuelt med enten en blød tandbørste eller lignende, medens det kontroleres med en lup.
vær meget opmærksom på evt. andre Montiporaer.
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Det lyder meget rigtigt med hensyn til Seriatopora. De står eller stod i et hjørne med svag vandbevægelse.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Har selv for ca. 1 mdr. siden prøvet det med Seriatopora. den er nu under halv størrelse af hvad den var før. pga. at den blev hvid fra bunden og ud efter. "kun" den var berørt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Kan sådanne bakterier smitte? Jeg havde nemlige en stor Seriatopora, som i løbet af to dage var helt død. Efterfølgende gik den så i en af mine pocillopora, som jeg fik fragmenteret, men der røg et stykke af det dårlige pocillopora ned på én af mine store montipora digitata, som dagen efter startede med at dø netop der fra, hvor det "dårlige" stykke havde ramt?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ja, det "smitter" men det er nu bakterier som er i akvariet hele tiden. Det er først hvis korallen bliver svækket på en eller anden måde det bliver farligt.