Hjælp til forståelse af TDS måler....
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Hjælp til forståelse af TDS måler....
Kære forum medlemmer..
Købte for nogle uger siden en håndholdt TDS måler, og har læst og læst manualen, men fatter minus af det..
Købte det for at tjekke mit osmose anlæg, så jeg kunne vide når det skal udskiftes..
Jeg målte mit osmose vand på TDSén og den viste 10,4 hvilket er for meget, så der skal nyt anlæg til tænkte jeg. Men for en sikkerheds skyld tjekkede jeg vandet i min vandhane ( det kunne jo være man havde vand som folk i Fredericia, som ikke bruger osmose) men sjovt nok viste mit eget vandhanevand 23,5 hvilket jo slet ikke duer, så jeg prøvede hos kæresten, hvor TDSén viste 13,2 hvilket jo var en del bedre men stadig ikke godt nok..
Så kommer det underlige.. Skulle nemlig spise hos min mor og så måtte jeg da lige tjekke hendes vand ( nørden gik jo op i mig..griner..) det viste 33 men hun har også vildt meget kalk i vandet hvilket måske ses så.. Så prøvede vi sku hendes regnvands tønde og vildt nok så viste den sku 11.2 og ja, så tog vi da også lige hendes havedam med fisk og slam og alt muligt lort ( og ja, det viste sig sku at være det reneste på 10,5 ) eller ren og ren, det havde ihvertfald den bedste lednings evne..
Nogle der kan give en TDS forklaring ind jeg hælder regnvand i min tank.... Det er jo en god uge med det lorte vejr vi går i møde..
Håber en større nørd end mig har en forståelig forklaring..
Købte for nogle uger siden en håndholdt TDS måler, og har læst og læst manualen, men fatter minus af det..
Købte det for at tjekke mit osmose anlæg, så jeg kunne vide når det skal udskiftes..
Jeg målte mit osmose vand på TDSén og den viste 10,4 hvilket er for meget, så der skal nyt anlæg til tænkte jeg. Men for en sikkerheds skyld tjekkede jeg vandet i min vandhane ( det kunne jo være man havde vand som folk i Fredericia, som ikke bruger osmose) men sjovt nok viste mit eget vandhanevand 23,5 hvilket jo slet ikke duer, så jeg prøvede hos kæresten, hvor TDSén viste 13,2 hvilket jo var en del bedre men stadig ikke godt nok..
Så kommer det underlige.. Skulle nemlig spise hos min mor og så måtte jeg da lige tjekke hendes vand ( nørden gik jo op i mig..griner..) det viste 33 men hun har også vildt meget kalk i vandet hvilket måske ses så.. Så prøvede vi sku hendes regnvands tønde og vildt nok så viste den sku 11.2 og ja, så tog vi da også lige hendes havedam med fisk og slam og alt muligt lort ( og ja, det viste sig sku at være det reneste på 10,5 ) eller ren og ren, det havde ihvertfald den bedste lednings evne..
Nogle der kan give en TDS forklaring ind jeg hælder regnvand i min tank.... Det er jo en god uge med det lorte vejr vi går i møde..
Håber en større nørd end mig har en forståelig forklaring..
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
- Kjaer
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: næstved
Re: Hjælp til forståelse af TDS måler....
Jeg kigger med her. Jeg skal selv have anskaffet mig sådan et apparat...
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja det virker ihvertfald , men hvad det fortæller mig/ os må vi jo så lige have en hånd til..smiler..
Mvh Troels
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
Prøvede lige min. Den viser 0 og fra vandhanen 152. Hvad er det for en model tester du har?
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Vær lige opmærksom på, at det kan være silikat, der udløser TDS'en. hvis I ikke har silikatfilter på efter osmoseanlægget, vil den slå ud.
Har selv haft lignende problem og har monteret to silikatfiltre efter osmoseanlægget. 1 fra saltvandsbutikken samt et større fra Aqua light - begge er nødvendige hos mig, selvom jeg har nye membraner og nye forfiltre - så snart TDS begynder at vise udslag over 0 skifter jeg silikaifltermassen og så kører det igen
Har selv haft lignende problem og har monteret to silikatfiltre efter osmoseanlægget. 1 fra saltvandsbutikken samt et større fra Aqua light - begge er nødvendige hos mig, selvom jeg har nye membraner og nye forfiltre - så snart TDS begynder at vise udslag over 0 skifter jeg silikaifltermassen og så kører det igen
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Det var dælme noget rent hanevand!røntved skrev:Prøvede lige min. Den viser 0 og fra vandhanen 152. Hvad er det for en model tester du har?
Jeg har Steen's TDS måler til at ligge lige pt, og mit hanevand siger 392 - Og jeg kører ikke med Osmose

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
helt enigHan$en skrev:Det var dælme noget rent hanevand!røntved skrev:Prøvede lige min. Den viser 0 og fra vandhanen 152. Hvad er det for en model tester du har?
Jeg har Steen's TDS måler til at ligge lige pt, og mit hanevand siger 392 - Og jeg kører ikke med Osmose
her hos mig ligger min TDS et sted mellem 295-365, målt direkte fra vandhanen, jeg har inline TDS måler på
Valentin, er din TDS måler kalibreret, den lyder til at måle helt hen i vejret, når den kun måler 23,5 fra hanen
jeg har det sådan at sålænge min TDS fra osmoseanlægget ikke ligger over 10, er der ingen problemer,
ryger den derover skifter jeg medie
og på det medie jeg bruger i mit silikatfilter ligger tolerancen osse på 0-2 men indtil videre ligger det på 0-1
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Vil godt nok også sige at det som trådstarter måler, lyder meget lavt (10-30ppm),
her er vandhanevand på 198ppm og 0 efter osmoseanlæg.

"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu bor han jo også lige oven på den jyske højderyg, og det er helt almindeligt at vandet der og vest på er meget blødt.
Osmose vand med en Ms(TDS) på 10,4 er ikke overvældende meget. Et osmose anlæg giver
mellem 0-30Ms. Er det derover bør det skiftes.
Men er der ikke en form for kaliberings mulighed på tingesten??
Osmose vand med en Ms(TDS) på 10,4 er ikke overvældende meget. Et osmose anlæg giver
mellem 0-30Ms. Er det derover bør det skiftes.
Men er der ikke en form for kaliberings mulighed på tingesten??
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hey Brian C .. Og Carsten..
Griner lidt over at vandet måske er bedre i den jyske muld..hehe.. Men tror nu også som i begge siger at der skal noget kalibrering til..
Købte den hos petsupply, så måske du kender den Brian....? Havde lidt travlt den dagjeg købte den og kællingen i mig havde vist bare travlt med at købe ind så jeg ikke rigtig fik spurgt så meget til den..
Min er en TDS 3 står der på den..
Må vist lige finde en dag hvor jeg har god tid til atfå læst manualen..
Fedt med så gode svar, så mangler jeg bare lige atvære frisk til at forstå det hele..smiler..
Griner lidt over at vandet måske er bedre i den jyske muld..hehe.. Men tror nu også som i begge siger at der skal noget kalibrering til..
Købte den hos petsupply, så måske du kender den Brian....? Havde lidt travlt den dagjeg købte den og kællingen i mig havde vist bare travlt med at købe ind så jeg ikke rigtig fik spurgt så meget til den..
Fedt med så gode svar, så mangler jeg bare lige atvære frisk til at forstå det hele..smiler..
Mvh Troels
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Men er det rigtig forstået at hvis min TDS viser 50 eller ihvertfald over 30 så skal der skiftes silicat filter....? fordi jeg er noget forvirret over hvordan jeg så ved om membranerne skal skiftes og hvornår de skal det..
Men vildt smart lille tingest.. Elsker at få nye ting at nørde med..gg..
Men vildt smart lille tingest.. Elsker at få nye ting at nørde med..gg..
Mvh Troels
Viser den 30 er det nok på tide du får skiftet medie i sillicatfilteret og måske nye forfilter hvis de er gamle.
Kan man ikke nøjes med at skifte mediet i sillicatfilteret så er det en helt ny du skal have fat i.
Feks. Det sillicat filter jeg har er et lukket hvor man skifter hele filteret ud med et nyt. Mit næste sillicatfilter bliver et hvor man bare skifter mediet på.
Steen
Kan man ikke nøjes med at skifte mediet i sillicatfilteret så er det en helt ny du skal have fat i.
Feks. Det sillicat filter jeg har er et lukket hvor man skifter hele filteret ud med et nyt. Mit næste sillicatfilter bliver et hvor man bare skifter mediet på.
Steen
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hey hey Steen..
Den viser kun 11 lige nu til aften, men døjer fandme med tråd alger hele tiden og køre med vildt meget rowa, men tror det er et lorte filter hvr vandet løber for langsomt igennem.. Nu har jeg bestilt de nye biopellets så må jeg se om det ikke kan hjælpe mig lidt..
Mit silicat filter er ligesom dit hvor man kun kan skifte det hele på en gang, men skal vist til at se mig om efter et helt nyt osmose anlæg..
Øv man ikke bor ovre på øen ved jer som ved en masse..
Har desvære alt for meget arbejde for tiden til at læse og nørde den....tuder.... savner for vildt at få den lille øverste til at få mere og mere viden om vores elskede saltvands verden..
Den viser kun 11 lige nu til aften, men døjer fandme med tråd alger hele tiden og køre med vildt meget rowa, men tror det er et lorte filter hvr vandet løber for langsomt igennem.. Nu har jeg bestilt de nye biopellets så må jeg se om det ikke kan hjælpe mig lidt..
Mit silicat filter er ligesom dit hvor man kun kan skifte det hele på en gang, men skal vist til at se mig om efter et helt nyt osmose anlæg..
Øv man ikke bor ovre på øen ved jer som ved en masse..
Har desvære alt for meget arbejde for tiden til at læse og nørde den....tuder.... savner for vildt at få den lille øverste til at få mere og mere viden om vores elskede saltvands verden..
Mvh Troels
Vi skal nok ud og have fat i et filter noget ligene dette her så vi kan nøjes med at skifte mediet ud næste gang det bliver tid.
http://saltvandsbutikken.dk/silikatnitr ... p-296.html
Hvis din TDS måler viser rigtigt og vandet ligger på 11ppm så vent med at gøre noget. Senere så tror jeg ikke du behøver skifte alt ud. Personligt ville jeg nok nøjes med sillicatfiteret og et sæt forfilter når den tid kommer.
Hvis du ønsker anlæget støre kan du vel også bare opgradere det. Hvilken anlæg har du ??
Steen
http://saltvandsbutikken.dk/silikatnitr ... p-296.html
Hvis din TDS måler viser rigtigt og vandet ligger på 11ppm så vent med at gøre noget. Senere så tror jeg ikke du behøver skifte alt ud. Personligt ville jeg nok nøjes med sillicatfiteret og et sæt forfilter når den tid kommer.
Hvis du ønsker anlæget støre kan du vel også bare opgradere det. Hvilken anlæg har du ??
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 6950
Jeg har det anviste silikatfilter, men det er ikke nok i mit tilfælde. Købte et stort Aqua light filter hos Mrutzek i Tyskland - siden ingen problemer - harepiksen køber jeg hos Aqua fair, for det har jeg ikke set herhjemme
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Hmm, ja vandet i hjørring hedder 390, så det er da en god sjat....
Efter det har været igennem mit osmoseanlæg, ligger det på 11-15, er det ikke OK?
Jeg tænker at når det rammer 25, så bestiller jeg nye membraner dertil. Er det ikke fint?
Kører med Tunze RO.
Efter det har været igennem mit osmoseanlæg, ligger det på 11-15, er det ikke OK?
Jeg tænker at når det rammer 25, så bestiller jeg nye membraner dertil. Er det ikke fint?
Kører med Tunze RO.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det lyder fornuftigt nok, og hvis du smækker et "silicat" filter på kommer tallet længere ned.Kenneth Jensen skrev:Hmm, ja vandet i hjørring hedder 390, så det er da en god sjat....
Kører med Tunze RO.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
I know, men mon det kan forlænge tiden mellem membran skift!!??
Skal silicatfilteret ikke også skiftes?
Hvilket et skulle jeg evt have? Jeg har et Tunze RO.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Lidt vil det kunne forlænge tiden, men ikke ret meget.Kenneth Jensen skrev:I know, men mon det kan forlænge tiden mellem membran skift!!??
Ikke noget jeg ville regne for noget af betydning.
"silicat filteret"- resin filteret er ligeglad med hvad det kobles på.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Ahr Carsten... ting har også følelser! 
Har du måske et link til et både billigt og godt et.
Og et bud på, om det mon er pengene værd.

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
jow jow den kender jeg godt, det er den med temperaturføler i, den kan godt kalibreresValentin skrev:Hey Brian C .. Og Carsten..
Mvh. Brian
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Brian C.. Men kan det så passe at mit hanevand er på 23 og hos min mor 33 og hos Lotte er det kun 13 når mange fra sjælland har deres vand på over 200....? puha jeg var gået ud af mit gode skind af bekymringer hvis jeg havde boet der ovre.. Ja nogle gange skulle man sku tro jeg var født som kvinde med alle de ting jeg bekymre mig om..griner..
Når ens TDS måler begynder at vise et bestemt tal .. Hvilket tal siger man den skal vise før at man skal begynde at skifte membran eller silicat filter.... ? og hvordan ved man hvilken menbran der skal skiftes....? ( ja hvis mit testsæt viser at der er silicat i så skal det selvfølgelig skiftes, men mit nok dårlige jbs test sæt er jeg sku rimelig usikker på viser nøjagtig..
Når ens TDS måler begynder at vise et bestemt tal .. Hvilket tal siger man den skal vise før at man skal begynde at skifte membran eller silicat filter.... ? og hvordan ved man hvilken menbran der skal skiftes....? ( ja hvis mit testsæt viser at der er silicat i så skal det selvfølgelig skiftes, men mit nok dårlige jbs test sæt er jeg sku rimelig usikker på viser nøjagtig..
Mvh Troels
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det som jeg selv bruger, findes vist ikke mere.Kenneth Jensen skrev:Ahr Carsten... ting har også følelser!
Men Waterpilot.de sælger dette her.
http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... ts_id=1746
filteret er som sådan komplet, eneste som skal købes ud over er 2 x
http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... cts_id=664
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
det kan jeg ikke svare dig på, men du skal have fat på noget vand med en kendt værdi, for at kunne sammenligne, kender du ikke andre i området, med en TDS måler du kan sammenligne medValentin skrev:Brian C.. Men kan det så passe at mit hanevand er på 23 og hos min mor 33 og hos Lotte er det kun 13 når mange fra sjælland har deres vand på over 200....? puha jeg var gået ud af mit gode skind af bekymringer hvis jeg havde boet der ovre.. Ja nogle gange skulle man sku tro jeg var født som kvinde med alle de ting jeg bekymre mig om..griner..
Mvh. Brian
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hvorfor havde jeg ikke tænkt på det noget før.. For satan da..
Meeeeen måske fordi jeg ikke rigtig kender så mange fra forum og slet ikke i nærhenden som jeg ved har sådan en, men så må jeg lige have den med næste gang jeg skal fordi petsupply og så lige få dig eller Joachim til at tjekke den for mig, ved i har styr på jeres vand jo..
Så med et knus og et lille klem på balden kunne man måske lokke med en af jer..griner..
Meeeeen måske fordi jeg ikke rigtig kender så mange fra forum og slet ikke i nærhenden som jeg ved har sådan en, men så må jeg lige have den med næste gang jeg skal fordi petsupply og så lige få dig eller Joachim til at tjekke den for mig, ved i har styr på jeres vand jo..
Så med et knus og et lille klem på balden kunne man måske lokke med en af jer..griner..
Mvh Troels