Dyr der vender bundlaget???

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Dyr der vender bundlaget???

Indlæg af em300 »

Hej jeg har et 90L akvarie med grus på 1-2mm. Akvariet står fint og har aldrig været flottere men nogle stedder i gruset er der nogle brun alger som bare ikke forsvinder. :crazy: Derfor har jeg prøvet at vende gruset lidt med håndkraft i ny og næh men intet sker. Derfor efterlyser jeg et dyr som eller måske en fisk der kan vende mit grus. Skal lige nævnes at jeg ikke vil have eremitter ved godt der er stor debat om det men jeg syntes de er for klodsede til min balje. :wink:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Dyr der vender bundlaget???

Indlæg af ole kekkonen »

jeg ville ikke bruge et substrat i den størrelse,som du selv beskriver at det virker for meget som en nærings fælde også de helt forkerte omgivelser(bolig) for en hel del række af orme samt enda for de få fisk som sover eller opholder sig idet.faktisk er det ikke nyttig for systemet på nogen måder,kun til besvær men igen det kan dog "virke" hvis akvariet ikke er overbelastet
Brugeravatar
Kjaer
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: næstved

Indlæg af Kjaer »

ole. skrev:jeg ville ikke bruge et substrat i den størrelse,som du selv beskriver at det virker for meget som en nærings fælde også de helt forkerte omgivelser(bolig) for en hel del række af orme samt enda for de få fisk som sover eller opholder sig idet.faktisk er det ikke nyttig for systemet på nogen måder,kun til besvær men igen det kan dog "virke" hvis akvariet ikke er overbelastet
Mener du størrelsen på baljen eller på kornene i sandet? Jeg har et 125 l med koralsand som bundlag. Jeg er ikke interesseret i at belaste mit system unødigt, men omvendt ser en balje med glasbund også rimelig trist ud.
Mvh Rasmus

125 l cube, 40 l sump
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Det var noget fint stads..

Jeg vil lige dele min erfaring omkring eremit, jeg syntes slet ikke de går på bunden, hos mig går den kun på de levende sten.

Hvad med en sand søstjerne?
Eller sandvendende snegle?
Brugeravatar
Kjaer
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: næstved

Indlæg af Kjaer »

DanielXavier skrev:Det var noget fint stads..

Jeg vil lige dele min erfaring omkring eremit, jeg syntes slet ikke de går på bunden, hos mig går den kun på de levende sten.
De fleste af mine er også mere på stenene end på bunden, men der er heller ikke fordi de "graver til bunds", når de går på sandet.

Jeg har en, som faktisk udelukkende bliver på bunden, men jeg har ikke lige styr på de forskellige arter, så ved ikke hvad det er for en.
Mvh Rasmus

125 l cube, 40 l sump
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af em300 »

Hvilke snegle arter graver i bunden og hvor kan man få dem?

Grunden til jeg har grus er simpelhent at min fiskehandler ikke havde sand hjemme dengang jeg skulle starte og der gik lang tid før han fik det hjem. Desvære har jeg også lidt fortrudt jeg ikke ventede men syntes selv at det ser godt ud alligevel og mine værdier ser fine ud efter 3 måneder og var allerede færdig med samtlige algefaser efter 1 måned. :biggrin: Men sådn er det jo så forskelligt.
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Vejgaard

Indlæg af Tobias »

Nassariussnegle graver i bundlaget.. jeg har 3 i mit 20L. De spiser ikke alger, kun foderrester og snavs
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hejsa,

Du skal kigge efter nogle Cerith-snegle. De er gode til at grave i bundlaget, og lever stort set deri det meste af tiden
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af em300 »

Hvor mange cm2 sand/grus skal sådan nogle have for at kunne leve? Hvis man kan sige det sådan.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

em300 skrev:Hvor mange cm2 sand/grus skal sådan nogle have for at kunne leve? Hvis man kan sige det sådan.
Jamen sandbund er nu mere til pynt i saltvand. Da jeg havde saltvand, havde jeg bare en højde på et par cm., og det er rigeligt :y
Marco R[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Cerithium slægten
Nassarius slægten
Buccinulum slægten

Jeg har erfaret at flere arter fra disse 3 slægter vil pløje rundt i bundlaget. Nogle æder algerne, andre er på foder rester og skidt.

90L er alt for lidt bundareal til en sandsøstjerne, og den vil bare dø af sult i løbet af 6-12mdr, og yderligere tømme bunden for liv.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af em300 »

Jeg siger hvertfald tak for de mange svar så må jeg bare finde et sted hvor de har disse snegle. Jeg har i hvertfald ikke set dem i Viborg. (Mit handels sted :y)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Cerithium snegle kan nogen gange nasses hvis folk gider stikke fingrene i akvariet - De yngler flittigt når de er faldet til rette :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg havde ellers skrevet en lang smøre men da jeg klikket på return var jeg logget ud og mistet posten :dizzy:
Kjaer skrev: Mener du størrelsen på baljen eller på kornene i sandet? Jeg har et 125 l med koralsand som bundlag. Jeg er ikke interesseret i at belaste mit system unødigt, men omvendt ser en balje med glasbund også rimelig trist ud.
jo større sandkorn des større dyr kræves at holde hele molevitten i bevægelse,det er mange som gør det som du men det er ikke ensbetydene med at det er den bedste måde at gøre det på og pas på med ham som påstår at deres metode er den BEDSTE!
DanielXavier skrev:Det var noget fint stads..

Hvad med en sand søstjerne?
Eller sandvendende snegle?
eremitter er der maden er de finder maden ved at lugte

en sandsøstjerne vil sulte når den har ædt alt mikrolivet i sandet.
Marco R skrev:Hejsa,

Du skal kigge efter nogle Cerith-snegle. De er gode til at grave i bundlaget, og lever stort set deri det meste af tiden
nogle cerith snegle lever i ukonsolideret SAND hvor de æder sedimentet og fordøjer organiske matrialer,mens andre cerithium som planaxia lever på sten
Han$en skrev: Cerithium slægten
Nassarius slægten
Buccinulum slægten

Jeg har erfaret at flere arter fra disse 3 slægter vil pløje rundt i bundlaget. Nogle æder algerne, andre er på foder rester og skidt.

90L er alt for lidt bundareal til en sandsøstjerne, og den vil bare dø af sult i løbet af 6-12mdr, og yderligere tømme bunden for liv.

alle snegle i familien buccinidae også den engina fra forleden dag er rov dyr og æder børsteorme og andre snegle

faktisk er nogle snegle i det hele taget ret blodtørstige kig her
http://web.archive.org/web/200208030855 ... nvenom.htm

den eneste kødæder som anses som reefsafe er nassarius sneglen,reefsafe her mener jeg dyr som ikke tar bytte på dyrene i sandbunden
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

jeg søger også et eller andet der kan "kultivere" min "levende bundlag", for syntes også den bliver ret brun, relativ hurtigt..

der hvor pumperne blæser direkte på bundlaget, der er det helt hvidt..

Eller er det blot også en algefase der skal overståes, hver gang der rodes i bundlaget og dette vendes ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

se tiden an og "brug" kun de helt små crustacean samt børsteorme
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

mit akvarie har kørt i ½ år og der er ellers ikke nogen alger overhovedet.. men bundlaget får lissom en slags "skorpe" .. og bliver brunt...
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

hejsa er godt nok ny i dette her men snakket med en mand på et tidspunkt som brugt søpølser til at ranse hans bund måske det kunne være en mulighed og han gav 125 får en pølse :K
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Marco R skrev:
em300 skrev:Hvor mange cm2 sand/grus skal sådan nogle have for at kunne leve? Hvis man kan sige det sådan.
Jamen sandbund er nu mere til pynt i saltvand. Da jeg havde saltvand, havde jeg bare en højde på et par cm., og det er rigeligt :y
det er så ikke helt korrekt, det kan det være for nogen, men det afhænger helt af hvilke dyr du har tænkt dig at holde, selv er jeg tilhænger af tykkere bundlag
da det osse er trivselssted for diverse organismer, som bla bliver spist af andre dyr og fisk, det er osse sovested for flere arter af fisk, nogle fisk vil ligefrem mistrives hvis de ikke kan grave i bundlaget

jeg undgår personligt, dyr der filtrerer bundlaget, såsom søstjerner søpølser/agurker, rovsnegle som eks bucculum og sandspisende fisk, da de er medvirkende til at fjerne alle de organismer der er medvirkende til at holde bundlaget rent, det der har virket bedst for mig har været tålmodighed
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Brian C skrev:
Marco R skrev:
det er så ikke helt korrekt, det kan det være for nogen, men det afhænger helt af hvilke dyr du har tænkt dig at holde, selv er jeg tilhænger af tykkere bundlag
da det osse er trivselssted for diverse organismer, som bla bliver spist af andre dyr og fisk, det er osse sovested for flere arter af fisk, nogle fisk vil ligefrem mistrives hvis de ikke kan grave i bundlaget

jeg undgår personligt, dyr der filtrerer bundlaget, såsom søstjerner søpølser/agurker, rovsnegle som eks bucculum og sandspisende fisk, da de er medvirkende til at fjerne alle de organismer der er medvirkende til at holde bundlaget rent, det der har virket bedst for mig har været tålmodighed
Det er også fair nok, jeg synes bare ikke, at det er så kønt, hvis den er for høj, men okay det ses så heller ikke så meget, hvis man har en liste forneden rundt om akvariet, så man ikke kan se bundlaget :beer:

Men vil give dig ret i, at man kommer længst med tålmodighed, ligesom så meget andet i denne hobby, hvad angår bundlag :)
Marco R[/center]
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

skal man jævnligt rode rundt i bundlaget, for at få det vendt, eller er det bedst bare at/et must bare at lade det ligge helt stille og lade den biologiske process tage sin tid ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

meget enkelt spg,men ikke noget enkelt svar!!!
hvis det har en hård skorpe skal det brydes op,for at finde ud af hvad det er må du ta et stykke op og tilsætte en svag opløsning af husholdnings klor,hvis det opløses skyldes skorpen bakterier der klistrer sandet sammen,hvis ikke er det calsium karbonat..
selv har jeg valgt en DSB fordi jeg vil lave et opdrets akvarie samt de fleste detrivore lever i bundlaget.et eksempel kan være frigivet nitrat,po4->alger->græssere->afføring>bakterier->til koraller
hvis nu jeg ville sætte op en sps have eller såkaldt bonzai look ville jeg nok heller vælge grovere grus i et tyndere lag,her hedder det kun N/F til bakterier->koraller og her kræver manuell "oprøring" da grusen er skarp for de fleste bløddyr der ellers ville frigive "næringen".. eller bakterie plankton hvorimod i en dsb er der flere foder varianter som phytoplankton,græssere også videre som koraller kan have nytte af
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

blå gris lang hat livlig blomst :O ..

DET .. øøøh ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

apfolmer skrev:blå gris lang hat livlig blomst :O ..

DET .. øøøh ?
prøv du bare med noget vodka istedet!!det skal nok hjælpe på problemet :BA
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Hvordan er det nu lige dne kur spænder an ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

ok,den havde jeg fortjent :biggrin:
jeg bruger forumet til at søge en sparringspartner og for at sige det ret ud,jeg blev meget skuffet!!
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

ole. skrev:meget enkelt spg,men ikke noget enkelt svar!!!
hvis det har en hård skorpe skal det brydes op,for at finde ud af hvad det er må du ta et stykke op og tilsætte en svag opløsning af husholdnings klor,hvis det opløses skyldes skorpen bakterier der klistrer sandet sammen,hvis ikke er det calsium karbonat..
Ser man ikke mest calcium skorpen i akvarier hvor der benyttes en kalkmixer ?
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"