Mener du størrelsen på baljen eller på kornene i sandet? Jeg har et 125 l med koralsand som bundlag. Jeg er ikke interesseret i at belaste mit system unødigt, men omvendt ser en balje med glasbund også rimelig trist ud.ole. skrev:jeg ville ikke bruge et substrat i den størrelse,som du selv beskriver at det virker for meget som en nærings fælde også de helt forkerte omgivelser(bolig) for en hel del række af orme samt enda for de få fisk som sover eller opholder sig idet.faktisk er det ikke nyttig for systemet på nogen måder,kun til besvær men igen det kan dog "virke" hvis akvariet ikke er overbelastet
De fleste af mine er også mere på stenene end på bunden, men der er heller ikke fordi de "graver til bunds", når de går på sandet.DanielXavier skrev:Det var noget fint stads..
Jeg vil lige dele min erfaring omkring eremit, jeg syntes slet ikke de går på bunden, hos mig går den kun på de levende sten.
Jamen sandbund er nu mere til pynt i saltvand. Da jeg havde saltvand, havde jeg bare en højde på et par cm., og det er rigeligtem300 skrev:Hvor mange cm2 sand/grus skal sådan nogle have for at kunne leve? Hvis man kan sige det sådan.
jo større sandkorn des større dyr kræves at holde hele molevitten i bevægelse,det er mange som gør det som du men det er ikke ensbetydene med at det er den bedste måde at gøre det på og pas på med ham som påstår at deres metode er den BEDSTE!Kjaer skrev: Mener du størrelsen på baljen eller på kornene i sandet? Jeg har et 125 l med koralsand som bundlag. Jeg er ikke interesseret i at belaste mit system unødigt, men omvendt ser en balje med glasbund også rimelig trist ud.
eremitter er der maden er de finder maden ved at lugteDanielXavier skrev:Det var noget fint stads..
Jeg vil lige dele min erfaring omkring eremit, jeg syntes slet ikke de går på bunden, hos mig går den kun på de levende sten.
Hvad med en sand søstjerne?
Eller sandvendende snegle?
nogle cerith snegle lever i ukonsolideret SAND hvor de æder sedimentet og fordøjer organiske matrialer,mens andre cerithium som planaxia lever på stenMarco R skrev:Hejsa,
Du skal kigge efter nogle Cerith-snegle. De er gode til at grave i bundlaget, og lever stort set deri det meste af tiden
Han$en skrev: Cerithium slægten
Nassarius slægten
Buccinulum slægten
Jeg har erfaret at flere arter fra disse 3 slægter vil pløje rundt i bundlaget. Nogle æder algerne, andre er på foder rester og skidt.
90L er alt for lidt bundareal til en sandsøstjerne, og den vil bare dø af sult i løbet af 6-12mdr, og yderligere tømme bunden for liv.
det er så ikke helt korrekt, det kan det være for nogen, men det afhænger helt af hvilke dyr du har tænkt dig at holde, selv er jeg tilhænger af tykkere bundlagMarco R skrev:Jamen sandbund er nu mere til pynt i saltvand. Da jeg havde saltvand, havde jeg bare en højde på et par cm., og det er rigeligtem300 skrev:Hvor mange cm2 sand/grus skal sådan nogle have for at kunne leve? Hvis man kan sige det sådan.
Det er også fair nok, jeg synes bare ikke, at det er så kønt, hvis den er for høj, men okay det ses så heller ikke så meget, hvis man har en liste forneden rundt om akvariet, så man ikke kan se bundlagetBrian C skrev:det er så ikke helt korrekt, det kan det være for nogen, men det afhænger helt af hvilke dyr du har tænkt dig at holde, selv er jeg tilhænger af tykkere bundlagMarco R skrev:Jamen sandbund er nu mere til pynt i saltvand. Da jeg havde saltvand, havde jeg bare en højde på et par cm., og det er rigeligtem300 skrev:Hvor mange cm2 sand/grus skal sådan nogle have for at kunne leve? Hvis man kan sige det sådan.
da det osse er trivselssted for diverse organismer, som bla bliver spist af andre dyr og fisk, det er osse sovested for flere arter af fisk, nogle fisk vil ligefrem mistrives hvis de ikke kan grave i bundlaget
jeg undgår personligt, dyr der filtrerer bundlaget, såsom søstjerner søpølser/agurker, rovsnegle som eks bucculum og sandspisende fisk, da de er medvirkende til at fjerne alle de organismer der er medvirkende til at holde bundlaget rent, det der har virket bedst for mig har været tålmodighed
prøv du bare med noget vodka istedet!!det skal nok hjælpe på problemetapfolmer skrev:blå gris lang hat livlig blomst :O ..
DET .. øøøh ?
Ser man ikke mest calcium skorpen i akvarier hvor der benyttes en kalkmixer ?ole. skrev:meget enkelt spg,men ikke noget enkelt svar!!!
hvis det har en hård skorpe skal det brydes op,for at finde ud af hvad det er må du ta et stykke op og tilsætte en svag opløsning af husholdnings klor,hvis det opløses skyldes skorpen bakterier der klistrer sandet sammen,hvis ikke er det calsium karbonat..