Ballade med Tunze Osmolator kit...

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Ballade med Tunze Osmolator kit...

Indlæg af Han$en »

Hej..

Jeg har lige installeret mit nyligt anskaffede Tunze Osmolator kit, men jeg har nogen problemer med det.

Når den fylder op, og vandet rammer den optiske sensor (som peger ned af som den skal), lyser den grønne "Level" lampe også som den skal, men pumpen og "Pump On" bliver ved med at køre i 15-30sek efter Level begynder at lyse, før pumpen slukker :dizzy:

Hvad gør jeg galt? Ledningen fra den optiske går lodret op som jeg har fundet frem til nogle erfarer at den skal, og den hænger også så lige jeg nu kan få den til + at der er meget stillestående vand der hvor sensoren sidder. Har også prøvet at rense den for evt. kalk, men den så ren ud i forvejen, og det har ikke ændret noget.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Ballade med Tunze Osmolator kit...

Indlæg af Schwensen »

Det er meget normalt. Det gør min hvert fald også. Det er fordi den lige fylder lidt ekstra i, så den ikke skal tænde konstant.
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Det er meningen, min Tunze osmolator kører også 15 sek ad gangen, hvis den stoppede lige når vandstanden var ok ville den jo tænde hver gang der var fordampet 3 dråber vand.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Tjoh, men når man som mig kører med et lille system duer det sgu ikke - Så bliver det fuldstændig umuligt for mig at få min skummer til at skumme, fordi vandstanden så vil svinge 2½cm hver gang den fylder på..

Havde ellers regnet med at den var designet til at være præcis :BA
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jeg har lige researched en smule - Det kan ikke være rigtigt at den skal køre mere end til level er nået - Der er monteringsbeslag i overløbet på Tunze Reefpack 500 - Det er et lille plastik overløb, der kun er en smule større end mit, og så meget som mit overløb løber over, kan ikke være meningen, da en Reexpack 500 også vil løbe over. Og når de gør det er der ikke noget hiv i overfladen overhovedet.

Man skulle jo have forestillet sig en justerings mulighed for hvordan den skulle køre, men jeg kan da kun se mit problem som en defekt. Jeg har skrevet på RC's Tunze forum, så nu må vi se hvad rvitko siger :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Billede

På deres magnetholder ses det også tydeligt på monteringen af optisk sensor og sikkerheds afbryder at disse skal kunne sidde i nærmest samme niveau, hvilket må betyde at pumpen skal stoppe når vandet rammer den optiske.

For 15sek forsinkelse som eksempel skal der jo være et rimelig stort område at fylde vandet i, hvis det ikke skal påvirke sikkerheds flyderen. Så i andre har vidst heller ikke fået det til at fungere 100% efter Tunze's plan
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

15 sekunders vand i min sump rykker ikke meget. Og magnet føleren starter jo ikke i samme sekund som vandet rammer den.

Well jeg har ikke tænkt over hvor lang tid min pumpe kører, udover at den altid lige kører lidt når man sætter strøm på.. Men måske kunne du finde en mindre pumpe? Eller på anden måde begrænse flowet fra pumpen?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det er helt korrekt, hvis der lidt "skvulp" i vandet hvor føleren er, skal den jo ikke tænde og slukke flere ganske i sekundet - så ville pumpen dø i løbet af ganske kort tid.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Vil pumpen ikke tage skade af at blive droslet ned? Hvis ikke er det bare at bruge en ventil til luftslange ellers, så kan jeg jo hurtigt styre flowet helt ned, så den ikke levere mere end 1cm i min overløbsboks, jeg ville bare mene det ikke var sundt for pumpen i længden?

Lige nu har jeg pillet jumperen ud af styreboksen, så alarmen ikke skriger, men det relæ der slår til og fra giver godt nok nogen irriterende klik :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Han$en skrev:Vil pumpen ikke tage skade af at blive droslet ned?
Nej, det svarer blot til at du har øget løftehøjden, det er de designet til.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Hougaard skrev:Nej, det svarer blot til at du har øget løftehøjden, det er de designet til.
Så hopper jeg da lige forbi og henter sådan en ventil, så jeg kan få styr på det :GO
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Jeg har fjernet den pumpe der var med ( Deltec - købt af Mads-fisk ) og satte en særlig selv sugende pumpe, da mit ferskvands kammer ( indtil videre en spand :wink: ) står uden for akvariet og på trægulvet, og jeg var lidt bange for at den kunne lave en hævert så det kom til at virke modsat :BA
Den særlige pumpe er selvansugende og vandet kan IKKE løbe tilbage samt den må godt køre uden vand overhovedet :K den køre lidt ca. 15 - 30 sek. af gangen, så vandstanden i overløbskammeret ændre ig ca. 2 - 3 cm. på mit 530L 2 - 3 gange om dagen.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"