Jeg er ganske ny i faget så der er al mulig chance for jeg har begået et par begynderfejl undervejs

men det her er så mystisk at jeg tror jeg skal ha lidt hjælp.
Jeg har et nystartet Sera 130 liters Biotop Cube akvarie, de levende sten har været i baljen i godt 8 uger. Da de grønne alger havde været der i et par uger og vandværdierne var gode søsatte jeg min første turbosnegl.
Det gik fint, den lille fyr møffede rundt i 1½ døgn indtil den blev væk. Jeg tænkte den somend nok havde gemt sig på bagsiden af en sten så jeg ventede på den ville komme frem igen. Det gjorde den bare ikke.
Da den havde været væk i en uge blev jeg modig og begyndte at lede. Først gennemså jeg de 4 filter rum med lys og lygte. intet held. Derefter begyndte jeg forsigtigt at løfte stenen og kigge på bagsiden for om jeg kunne finde den, men uden held. Efter at have kigget alle stene igennem var den væk.
Jeg købte så en ny snegl og en eremitkrebs. Krebsen bevægede sig aldrig ej heller i posen den kom i, heller ikke da jeg "klimatiserede" den til vandet. Sneglen derimod gik straks igang. og den hyggede sig i 4-5 dage.
Men nu er den også væk ! og har været det siden fredag...

Nogen der ved hvad der foregår ? kan som sagt ingen skaller se eller andre spor.
mine vandværdier er som følger:
pH 8,4
Alk 0-1,6
NO2 0,05 PPM
NO3 2,5 PPM
NH4 0-0,25 PPM
NH3 0,018 PPM (beregnet)
Alt er målt med red sea's test lab
Glasset i akvariet er pt grønligt af alger, og bunden (gruset) og stenene er dækket af et tyk grim mørkt lag af hvad jeg antager er afdøde brune alger fra de første par uger af indkøringen. stenene har også en anseelig mængde af lilla "puder" af alger og lange grønne "tråd-alger".
håber nogen af jer har en god ide, spørg endelig hvis jeg kan have overset noget, det er som sagt mit første akvarie.