Utæt akvarie

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Utæt akvarie

Indlæg af Nolan »

Tjah - så kom dagen, hvor akvariet skulle startes op.
Der er lavet overløb, skummer og alt var på plads i det nyligt indkøbte, brugte 250ltr akvastabil.

Alt går godt, indtil baljen er ca. 1/3 fyldt - så begynder det at pible fra hjørnerne. Det føg med grimme ord af mindre lødig karaktér da jeg fes ud for at lukke for vandet - olieret trægulv og vand er ikke fedt :( og der kom meget. En liter pr. 15min ca.
Frem med hæverten og vandet ud igen. Heldigvis havde jeg bestemt mig for at blande saltet i i baljen, så det var endnu kun ferskvand.

Der er jo kun én vej - det skal lappes......
Så mit spørgsmål er: Skal jeg have alt silikone ud af fugerne, eller kan jeg tage den indvendige fuge med en kniv, rengøre og fuge op igen ?

Der må være nogen med erfaringer med begge løsninger.

Hurtige svar vil blive påskønnet - jeg hár bestilt sten til engang i næste uge, så jeg har lidt travlt :shock:

Mvh
Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, du skal hjave alt siliconen ud af ALLE fugerne! Er akvariet blot en ½mm ude af vage, vil vandet søge til det laveste hjørne. Det er et heste arbejde at få det hele skrabet af, men det lønner sig i længeden.
du behøver selvfølgeligt ikke at skrabe den ud mellem glassene, men på begge flader, så det bliver en helt ny fuge, der ligger på inder siden.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Tak for svaret Carsten - jeg har brugt det meste af eftermiddagen til at skære/skrabe den gamle fuge ud.
L....-arbejde !

Nå, men jeg må i Harald Nyborg i morgen for at hente akvarie-silikone. Så ved jeg da i det mindste, hvad aftenen i morgen skal gå med ;-)

Mvh
Kim
Frank Johansen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Indlæg af Frank Johansen »

Hej Nolan.
Jeg ved at det er lige meget nu, men jeg har er 400 l. med ramme som jeg troede jeg kunne lappe men det gik ikke, så jeg brugte også meget tid på at fjerne det gamle silicone og derefter fuge det om (og det hjalp heller ikke) så for at finde hullet satte jeg akvariet i en presenning som jeg støttede med plader og bånd og derefter hældte vand mellem presenning og akvariet, og der hvor vandet kom ind i akvariet skar jeg siliconen væk og affedtede med sprit og omfugede og det hjalp.
Jeg håber du får magt med det, ellers er dette måske løsningen.
Mvh.
Frank Johansen.
Venlig hilsen
Frank Johansen.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

Hurtige svar vil blive påskønnet - jeg hár bestilt sten til engang i næste uge, så jeg har lidt travlt
gør det nu i rog og mag

for i silvan Randers har de bed rolere i maxi format jeg tror ar de er på 80-100L

for lige at blandet noget salt og få smit de sten der i ville give dig den nødventige arbejds ro

mvh snogen
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Det kan kun gøres for grundigt... Du er heldig at det skete nu, tænk hvis det skete mens du var på ferie!

Har også selv været gennem akvaustabil-fasen med et 530L som jeg betalte en "professionel" for at fuge om.
Mvh.

Henrik S.
damsel
Reactions:

Indlæg af damsel »

du skal ikke bruge sprit men acetone til at gører det med.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Tjah - nu er det så gået op for mig, hvorfor Akvastabil til tider bliver refereret til som Akva-U-stabil...... :|

Men jeg blander nok noget vand i en stor murerbalje og kaster stenene deri med en cirk-pumpe, hvis jeg ikke når at blive færdig i ordentlig tid.
Det er vist sikrere end at forcere limningen/fugningen af akvariet.

Og, ja.... Rimeligt heldigt, at jeg opdagede det nu og ikke om 2 måneder med hele baljen anlagt med indhold :shock:

Mvh
Kim
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Der var engang nogen der påpegede for mig herinde at murerbaljer ikke kan bruges til den slags hvis de er lavet af oliebaseret plast. Bare lige så du tjekker det først og ikke ender med håret i postkassen :oops:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

kaan skrev:Der var engang nogen der påpegede for mig herinde at murerbaljer ikke kan bruges til den slags hvis de er lavet af oliebaseret plast. Bare lige så du tjekker det først og ikke ender med håret i postkassen :oops:
Damn - den havde jeg ikke lige tænkt over.
Det er vist egentligt rigtigt nok.

Nå men jeg har en regnvandstønde - den må så finde midlertidig anvendelse istedet for :)

Tak for at påpege dét lille problem.

Mvh
Kim
Senest rettet af Nolan man 3. apr 2006 13:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Frank Johansen skrev:Hej Nolan.
Jeg ved at det er lige meget nu, men jeg har er 400 l. med ramme som jeg troede jeg kunne lappe men det gik ikke, så jeg brugte også meget tid på at fjerne det gamle silicone og derefter fuge det om (og det hjalp heller ikke) så for at finde hullet satte jeg akvariet i en presenning som jeg støttede med plader og bånd og derefter hældte vand mellem presenning og akvariet, og der hvor vandet kom ind i akvariet skar jeg siliconen væk og affedtede med sprit og omfugede og det hjalp.
Jeg håber du får magt med det, ellers er dette måske løsningen.
Mvh.
Frank Johansen.
Godt trick - håber ikke jeg får brug for det men "nice to know"-info er altid fedt.

Mvh
Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

:D :D :D

Tadaaaaaaa !

Har fyldt baljen med vand for snart en time siden og der er ikke så meget som en dråbe på gulvet 8)

I FØRSTE HUG !!

Lækkert - jeg lader det stå til i morgen for at være helt sikker. Det står nede i bryggerset i øjeblikket - der er fliser og afløb i gulvet.

/Kim
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Tillykke :K

Håber det holder tæt, men en god ide at stille det et sted med fliser og afløb natten over.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"