Fodring med Nori tang
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Fodring med Nori tang
Når der nu snakkes om fodring med Nori tang - hvad tang er det så der bruges? Noget specielt eller bare det man kan købe alle steder til at lave hjemmelavet sushi med?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Re: Fodring med Nori tang
Altså det grønne man køber som tørre "plader" 

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er lige præcist det som vi bruger.
Istedet for at købe det i Føtex/Kvickly eller lign. steder så smut ind om kinerser/thai supermarkederne
de er en del billigere. Men check at det tang du får ikke er tilsat olie eller smagsstoffer.
Har set det med olie og med chillismag.
Istedet for at købe det i Føtex/Kvickly eller lign. steder så smut ind om kinerser/thai supermarkederne
de er en del billigere. Men check at det tang du får ikke er tilsat olie eller smagsstoffer.
Har set det med olie og med chillismag.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Smukt Carsten - mange tak! Jeg bor på Vesterbro så der er nok steder at købe det 
Hvordan fodre I med det? Har overvejet et stykke keramik og så en elastik om og så ned på bunden? Er det en idé eller er der en gennemprøvet metode?

Hvordan fodre I med det? Har overvejet et stykke keramik og så en elastik om og så ned på bunden? Er det en idé eller er der en gennemprøvet metode?

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg bruger en klemme, et lille stykke sten og så noget fiskesnøre.
Fiskesnøren bindes om stenen, og ca 10 cm højere oppe på snøren, fæstnes klemmen. Fiskesnøren klippes så af i en længde, så enden af den når et stykke op over overfladen. Hvor du gør den fast på et eller andet.
Når fiskene skal fodres rulles tangen sammen i en lille rulle( ca ½ plade noritang) og sættes i klemmen. Ballast stenen smide i vandet og trækker klemmen med.
Fiskesnøren bindes om stenen, og ca 10 cm højere oppe på snøren, fæstnes klemmen. Fiskesnøren klippes så af i en længde, så enden af den når et stykke op over overfladen. Hvor du gør den fast på et eller andet.
Når fiskene skal fodres rulles tangen sammen i en lille rulle( ca ½ plade noritang) og sættes i klemmen. Ballast stenen smide i vandet og trækker klemmen med.
- Jacobn
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9700 Brønderslev
Hvor mange fisk er der til i ½ plade ?Carsten skrev:Jeg bruger en klemme, et lille stykke sten og så noget fiskesnøre.
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
Mine kirurger vil ikke røre pladerne til sushi som man køber i Thaibutikker osv. Har forsøgt med forskellige mærker men de ka ik lide dem.
Pladerne fra Thaibutikker til Sushi osv har iøvrigt også en tendens til at totalt gå i opløsning meget hurtigt når man eksempelvis sætter dem med en klemme ned i akvariet. Så holder mig klart til dem man kan købe specielt til akvariebrug, hvor der åbenbart er mere stivelse i som holder længere i vand ...
Pladerne fra Thaibutikker til Sushi osv har iøvrigt også en tendens til at totalt gå i opløsning meget hurtigt når man eksempelvis sætter dem med en klemme ned i akvariet. Så holder mig klart til dem man kan købe specielt til akvariebrug, hvor der åbenbart er mere stivelse i som holder længere i vand ...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ok - dem kan man købe hvor?
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Decocean, klovnfisken eller akvarieudstyr plejer jeg at købe hos. Nori'en fra sidstnævnte er tilsyneladende den mine fisk bedst kan lide, de går totalt amok når de får den... Decocean og kf har ikke dette brand...
Jeg køber Nori Tang i Metro. Før hen købte jeg det ude i Inco men har desvære ikke kort der til mere prisen i Inco er 280g for 170 kr ink moms.
Steen
Steen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Eneste forskel er indpakningen og så ikke mindst prisen.rimini skrev:Mine kirurger vil ikke røre pladerne til sushi som man køber i Thaibutikker osv. Har forsøgt med forskellige mærker men de ka ik lide dem.
Og jo jeg har prøvet det fra akvariebutikkerne.
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Ikke rigtigt - ihvertfald ikke hos mig.
Stor forskel ... Nori'en til Sushi går lynhurtigt i opløsning og blæser rundt i hele akvariet - har prøvet 3 mærker + fiskene er ikke særlig tiltrukket af det.
Det der er lavet til akvariebrug er der efter min opfattelse mere stivelse i, så det holder sammen længere...
Men det er da godt hvis du oplever noget andet
Stor forskel ... Nori'en til Sushi går lynhurtigt i opløsning og blæser rundt i hele akvariet - har prøvet 3 mærker + fiskene er ikke særlig tiltrukket af det.
Det der er lavet til akvariebrug er der efter min opfattelse mere stivelse i, så det holder sammen længere...
Men det er da godt hvis du oplever noget andet

Jeg har ikke oplevet nogle forskeld på hvordan det opløses eller om fiskene ikke gider æde det. Som sagt køber mit i Inco eller Metro
Jeg har prøvet 5 forskelige mærker de er alle ens i pladerne dog er dem fra akvarie butikkerne meget mindre.
Jeg har prøvet noget rødt tang fra akvarie butikken men dette gad mine fisk ikke at æde.
Steen
Jeg har prøvet 5 forskelige mærker de er alle ens i pladerne dog er dem fra akvarie butikkerne meget mindre.
Jeg har prøvet noget rødt tang fra akvarie butikken men dette gad mine fisk ikke at æde.
Steen
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Oki, jeg skriver blot min erfaring. Jeg har måttet smide det ud som jeg havde købt gennem Thaibutik og en anden asiatisk butik....
Men måske der er et andet mærke der virker bedre, jeg har blot haft dårlig erfaring med det.
Men måske der er et andet mærke der virker bedre, jeg har blot haft dårlig erfaring med det.
Får det luft under opbevaring bliver det hurtigt dårligt.
Jeg holder mit i en lukket pose med en lille salt fætter til at suge fugt.
Steen
Steen
- Jacobn
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9700 Brønderslev
Salt fætter?spdiving skrev:Får det luft under opbevaring bliver det hurtigt dårligt.
Steen